Club vloei

club vloei

Irene van Serendips kon niet meer op het merk komen. Terwijl ze die meuk ooit dagelijks door haar longen heeft gehaald. Zelf kon ik het me, als ex-Rizla-rood-consument, ook niet meer secuur herinneren en evenmin liet het zich opsnorren op het web, dus heb ik de Tabakorie in de buurt maar even gebeld. Het was Club vloei, van de Italiaanse firma SD Modiano. Voorop het pakje keek een man met een volle baard in een café-achtige ruimte op van zijn krant.

Onze aardrijkskundeleraar, Jan Datema, rolde eind jaren zestig, begin jaren zeventig al het ene na het andere sjekkie met dit merk vloei. Omdat het uit héél dun rijstpapier bestond en er geen plakrand aan zat, zou het gezonder zijn dan andere vloei. Om het spul te laten plakken, moest je er een randje vanaf scheuren.

Man, wat had die Datema een gele vingers. Passief moet ik in die klas ook heel wat van zijn vloei hebben meegerookt. Bijzonder aardige man trouwens, die Datema. Hij zat hele lessen met ons te verteuten over actuele kwesties als Biafra en Viêtnam. Hoewel het totaal niet over de lesstof ging, stak je er toch behoorlijk wat van op. Bij proefwerken maakte hij zich wat minder populair, want daarvoor moest je definities uit je hoofd leren, een exercitie waarvan ik het nut niet zo inzag. Ik ben ze dan ook allemaal vergeten, die definities.

In zijn vrije tijd was Datema stenenverzamelaar, hij ging overal heen om stenen te zoeken, en bewerkte ze ook zelf. Op een gegeven moment kwam hij, heel toepasselijk, in een nieuw, laag bungalowtje aan de Dikke Steenweg in Havelte wonen en ik ben daar wel eens bij hem over de vloer geweest om de nobele kunst van het kiezels polijsten bij hem te leren. Ik bouwde zijn apparaat na met een closetrol en een electromotortje. maar erg lang hield deze prachthobby bij mij geen stand.

Datema was al een wat oudere leraar, en in onze ogen akelig rechts. Later trof ik in Groningen allerlei alternatieve types aan, die zijn merk vloei ‘voor hun gezondheid’ rookten. Dat het gezonder was, daar kon ik wel inkomen, want met die vloei gingen de sjekkies om de haverklap uit. Het opnieuw moeten aansteken was dan weer niet zo gezond, maar dat vergaten de alternativo’s erbij te vertellen.

De vierkante pakjes Club-vloei zijn niet meer in de handel, naar het schijnt. Althans, de Tabakorie bij me in de buurt verkoopt ze niet meer.

Een reactie plaatsen on “Club vloei”

  1. aargh zegt:

    Ooit kende ik een mannetje dat krantenpapier gebruikte als hij geen vloei meer had. Dat kon dus ook, stonk wel. En je kreeg er net zulke gele vingers van. Toen hij dood ging hebben ze hem uit elkaar gehaald, dat kon zomaar, hij zat in een inrichting. Mijn vriendin was erbij, dat leverde punten op voor leerlingverpleegkundigen, het moet er vreselijk hebben uitgezien daarbinnen.

  2. Gelkinghe zegt:

    @Aargh,
    Toen ik een jaar of acht, negen was, stal Wicher wat shag van zijn vader en Jan wat lucifers van de zijne. Met krantenpapier flansten mijn klasgenoten ons eerste sjekkie in elkaar, die we achter de Havelter kerk oprookten. En misselijk dat we waren.

  3. Aragog zegt:

    bij de pomp verkoop ik wel smoking blue ;-)

  4. Jan K. zegt:

    Dat vloei kan ik me nog heel goed herinneren. Er werd indertijd inderdaad gezegd, dat het beter (lees: gezonder) was dan de meeste andere vloeisoorten. Ik heb het wel eens geprobeerd, maar ook ik vond het maar helemaal niks, dat de shagjes dan om de haverklap doofden.

  5. Paul Lamens zegt:

    Het merk bestaat nog altijd. Ik ken zelfs nog gebruikers. De tekst ‘Pour votre santé’, die de binnenkant van de verpakking ooit sierde, is ergens in de vorige eeuw wel verdwenen.

  6. Quajongen zegt:

    Enkele weken geleden vond ik ook nog zo’n pakje S.D.Modiano verstopt in een blikje. Zo duiken er wel vaker herinneringen op uit mijn rokersverleden. Deze maand, oktober, ben ik 1 jaar van het roken af. Het was heel erg moeilijk dat afkicken. Maar ik ben nu heel blij dat ik geen slaaf meer ben van die rot tabak.

  7. Gea zegt:

    Ik rook het ook. Sinds een paar jaar zitten de vloeitjes in lengte pakjes. Ik moest erg wennen toen de vouw van rijrichting was veranderd.
    De sigarenboer op het A-kerkhof zei dat het merk is overgenomen door de eigenaar van mascotte. Klik op mijn naam voor een filmpje

  8. Heidi zegt:

    Ik woon sins december 2008 in Duitsland aan de Moesel, mijn man gebruikt al zo`n 45 jaar clubvoe in Nederland is het geen probleem om het te kopen maar hier in Duitsland is het nergens te vinden, dus zijn we verplicht om steeds naar Venlo te rijden 250km om een doos te kopen, wie weet er een adres aan de Moesel omgeving waar we het kunnen kopen.

  9. Rob zegt:

    Sinds kort lijkt dit merk in Nederland niet meer verkrijgbaar, zodat Rizla blauw een redelijk alternatief is. Club vloei is nu ook gegomd.

  10. cor zegt:

    clubvloei is nog steeds verkrijgbaar in nederland maar ze worden steeds kleiner wat mij na 45 jaar gewend te zijn aan het grote formaat problemen opleverd.
    is het opzet (besparing) of slechte kwaiteitskontrole ook mis ik het oude vierkante pakje

  11. J.W.Gijssen zegt:

    Hallo Heren; Ik rook nog steeds die Clubvloe, alsinds een jaar woon ik weer in Nederland, maar kan op geen enkele wijze in de buurt waar ik woon Breskens deze vloe kopen , weet U een dichtbij adres in deze contreien. Groets J.Gijssen

  12. jan zegt:

    Die verkopen ze nog steeds bij ons in breda, wel in een smartshop :P

  13. Thomas zegt:

    bedankt voor de tip XD ik vroeg me al af waarom dat spul zo moeilijk plakte maar scheuren is dus het grote geheim :P

  14. Thomas zegt:

    ik heb het trouwens gewoon bij c1000 gekocht

  15. Geer zegt:

    Hallo lieve rokers,
    ook ik gebruik ook al vele jaren deze meest gezonde vloei, zonder meegeperste parafine of wat voor zooi ook, om je sigaret brandende re houden. Plaksel, ook niet nodig.voordat je likt kun je ook met je tong en je boventanden even wat stukjes eraf bijten,ik zeg altijd, hij plakt doorde vezeltjes die ontstaan bij het scheuren of bijten. En ook wat spuug natuurlijk. Nog even een misverstandje rechtzetten,vele denken zoals iemand eerder schreef dat het hier om rijstpapier gaat.Volgens het opschrift, welke op de vroegere pakjes op de krant die Mondiano aan het lezen is nog duidelijk te lezen was, stond dat het papier VLASPAPIER zou zijn.
    Produi de Line . . . zoiets stond er in het Italiaans of Frans op. En linnen word ook van vlas gemaakt is mijn redenering dan.
    mocht ik het mis hebben dan hoor ik get graag. groeten . geer.Geer


Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 548 andere volgers