‘Hare blasbalch en is niet dicht’

De kerel in zijn ondergoed en met de pausenmuts op zijn hoofd heeft zijn bril af bij het repareren van een blaasbalg. Een uil in de nis achter hem, een hond onder de tafel. Het kan haast niet anders dan dat er een politiek-religieuze boodschap in zit. Maar welke?

Zeer intrigerend schilderij. Bevindt zich in het Museum voor Schone Kunsten in Doornik. Nooit eerder een plaatje van gezien.

Een reactie plaatsen on “‘Hare blasbalch en is niet dicht’”

  1. Irene zegt:

    Droch en verrompen, prachtig rijmpje. Waar het heen wil is mij ook niet duidelijk.

  2. Dondersteen zegt:

    Bizar schilderij. Ik kan je helaas niet verder helpen. Maar ik kan met voorstellen dat het vragen oproept!

  3. aargh zegt:

    Nou zit ik hier al de hele ochtend te piekeren over de al of niet speciale betekenis ban het feit die man zijn bril af heeft, als ik van mijn boek opkijk zet ik hem ook af. Maar wat moet die non met een luit, en waarvoor staat een lekke balg?

  4. jacob zegt:

    ik weet niet heb er even naar gekeken totdat de wolkjes me lieten ophouden.
    ik ga weer terug en doe net of er geen
    wolkjes zijn, maar was wel direct
    gefrapeerd door de prachtige compositie.
    wat was de schilderkunst toch gaaf in die
    tijd.

  5. Wieneke zegt:

    Ik heb ooit eens een leuke cursus gevolgd. De schilder en zijn streken heette die. Daarin werd vooral gekeken naar de symbolen in de schilderkunst. We gingen regelmatig naar allerlei musea om onder leiding van ‘de juf’ om naar die speciale dingetjes te gaan kijken. Een omgevallen kan betekende al iets. Een uil ook. Een bepaald gereedschap stond voor…. Van die dingen. De schilderijen van bijv. Jeroen Bosch staan er compleet bol van. Ik ben helaas het meeste vergeten, maar ik zal eens zoeken.

  6. jacob zegt:

    niet zoeken; kijken.
    ik heb nog nooit een schilderij mooier gevonden als men mij de betekenis daarvan uitlegde. het tegendeel misschien
    ik ben dom en wil niet weten
    en ik wil dom blijven
    ………


Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 546 andere volgers