Principieel in de winter

Op de vraag hoe het met hem ging kwam de monter gebrachte mededeling: “Ik ben binnenkort dakloos”.

Om hem vluchtig  te schetsen, het gaat om een vrij slimme, opgewekte en sympathieke jongen, een beginnende vijftiger die sociale filosofie gestudeerd heeft en zijn brood verdiende als welzijnswerker. Zo ken ik hem ook, want in die rol was hij actief bij ons in de wijk.

Ik had zijn verhaal ooit al eens gehoord, onderweg, van hemzelf, maar was het weer vergeten. Hij zat in de bijstand, weigerde drie jaar geleden een hem opgelegd reïntegratie-traject te volgen, wat de sociale dienst aanleiding gaf om zijn uitkering stop te zetten.

Voor hem is het een principekwestie: er is gewoon geen werk voor een paar honderdduizend mensen in Nederland. Mensen ouder dan 45 worden nergens meer aangenomen, dus waarom zou je dan zo’n traject moeten gaan doen? Het rendement van die trajecten was heel laag, slechts de allerbovenste room ging van de melk af, maar voor de grote gemene deler zette het totaal geen zoden aan de dijk. Alleen de bedrijven die zulke trajecten organiseren werden er wijzer van.

Hoe hij aan geld komt: hij pikt onder meer flessen op voor het statiegeld. Om 5 uur verzamelt hij restjes op de markt. Hij leent geld van zijn studerende kinderen.

Hij is afgesloten van gas en licht en leeft momenteel “als in een koelkast”. Op de een of andere manier weet hij nog wel de waterleiding vorstvrij te houden.

Hij huurt een woning van een corporatie, maar ook een dergelijke huisbaas heeft weinig compassie met huurders die op zo’n manier in zulke omstandigheden raken.

10 reacties on “Principieel in de winter”

  1. Wieneke zegt:

    Tja, ik weet nooit goed raad met dit soort verhalen. Hoe kun je nu leven van statiegeld? Hoe kun je nu bewust dakloos willen worden? Deze meneer is niet verslaafd, begrijp ik, dus hij heeft nog een eigen wil. In mijn ogen is hij erg dom in de weer, al zal hij heus wel gelijk hebben met dat reïntegratieproject en de resultaten daarvan. Maar dit is toch zéker helemaal niks gedaan. Dakloos zijn is een keihard bestaan. Niet iedereen is er geschikt voor (klinkt gek, maar zo is het wel). Het lijkt me voor zijn kinderen ook iets vreselijks om te weten dat hun vader rondzwerft in de kou.

  2. Dondersteen zegt:

    Hij zou het volgende moeten/kunnen doen: een advocaat zoeken, de beslissing aan laten vechten, zorgen dat hij zijn uitkering terugkrijgt (met terugwerkende kracht). Ik denk namelijk dat een dergelijke beslissing beslist aanvechtbaar is. Hoeveel mensen zitten er niet in de bijstand die nooit in welk traject dan ook mee hoeven te doen en toch gewoon hun uitkering krijgen? Gewoonweg omdat ze -om welke reden dan ook- niet in staat zijn te werken. Om de kosten hoeft hij het niet te laten, ook als hij geen rechtsbijstandsverzekering heeft. Er wordt gekeken naar een eigen bijdrage op basis van inkomen. En dat zal in zijn geval niet zo hoog zijn, want er is immers geen inkomen?

    En dan nog dit: als hij toevallig in een andere gemeente had gewoond was het besluit waarschijnlijk ook nog eens anders geweest. Gemeenten kunnen namelijk zelf maar doen en laten wat ze willen met (de regels omtrent) bijstand en bijvoorbeeld ook het verstrekken van bijzondere bijstand. Dat kan per gemeente enorm verschillen. Hier krijg je alles, vier kilometer verderop krijg je niks.

    Wat hij ook nog kan doen is het Leger des Heils inschakelen. Die doen heel goed werk in het begeleiden van dit soort gevallen. Daar hoef je niet gelovig voor te zijn hoor, het is gewoon een maatschappelijk heel betrokken organisatie die alleen maar mensen wil helpen. http://www.legerdesheils-cwzwn.nl/html/ikzoekhulp.php?menu=ul_23

    Het kan ook nog zo zijn dat hij geen zin heeft in het gevecht. Dat hij het prima vindt om de situatie te accepteren zoals hij is en dan is hij straks inderdaad dakloos. Dat kan een vrije keuze zijn. En die moet dan ook geaccepteerd worden. Mensen hebben namelijk altijd een vrije keuze. Ook als dat gaat om zaken waarvan wij allemaal zouden zeggen ‘dat zou ik nóóit zo doen’.

  3. Catharina zegt:

    Dondersteen, wat een prachtige, begripvolle en praktische bijdrage. Ik heb bewondering voor je. Voor jou natuurlijk ook, Gelkinghe.

  4. Pfff … Ik zou zeker in de huidige omstandigheden niet graag in zijn schoenen willen staan. Tot op zekere hoogte begrijp ik zijn principiële keuze wel, maar hij maakt het zich op deze manier wel erg moeilijk. Wens hem sterkte als je hem nog eens treft!

  5. Tsja, het gratis geld is op, dat is allemaal aan de banken gegeven. Als de instantie die jou geld geeft zegt dat je moet springen, dan moet je springen, of je krijgt geen geld meer.

    Vroeger moest je in de werkverschaffing graven in Drente of aan het wad.

    En Harry heeft veel verhalen verteld over hoe moeilijk het daarvoor was om van de diaconie een paar centen te krijgen.

    Tussen 1970 en 1990 leek het alsof gratis geld een vanzelfsprekend recht was – ik heb dat zelf ook wel geloofd – maar eerlijk gezegd kan ik de rechtvaardiging daarvoor niet meer goed terugvinden.

  6. Jetske zegt:

    Dat is wel een heftig verhaal.
    In de zomer is het misschien nog te doen maar nu met de kou.

  7. Lefthandluke zegt:

    Geld lenen van zijn studerende kinderen???
    Toch kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat deze -principiële- meneer ergens een afslag heeft gemist….

  8. klaas zegt:

    Ook als iemand honderd procent gelijk heeft, kan het nog een domme lul zijn, blijkt uit dit verhaal. Ik zou tegen die klojo willen zeggen: He joh, achterlijke zielepoot, de wereld is verre van perfect. Als je genept wordt, gewoon slimmer zijn en nog harder terugneppen. Of ga anders maar gelijk in je graf liggen wachten op het einde. Succes ermee!

  9. Filosebas zegt:

    Bedankt voor alle reacties op mijn verhaal dat Harry schetste. Enige aanvullingen: ik verdien ook op mijn energiecontracten want ik ben niet afgesloten, maar verbruik praktisch niets meer. Ik verdedig mijn filosofie omdat er genoeg mensen zijn (bijv. met thuiswonende kinderen) die wel moeten slikken. Ik overleef door de kennis die ik verzameld (en gekregen) heb. Ik ben gewoon zat van dat liberale gezeur dat we moeten slikken. In deze samenleving zijn er veel mensen die spreken over “iedereen” en “met ons allen” etc. maar in de dagelijkse dingen delen ze niet meer.
    Ik solliciteer tegen de kansberekening in, maar ik ben van mening dat als je 500.000 werklozen hebt en 100.000 vacatures; dat je dan bij de vacatures mensen moet zoeken en niet andersom. De 400.000 mensen die over zijn, moeten niet platgeperst worden door een-en-dezelfde zeef. Mensen die van een minimumuitkering uit de schulden kunnen blijven (en niet crimineel zijn!), zien hun manier van leven ALS EEN SOCIALE TEGENPRESTATIE en ik vind dat je “ons” onder de huidige economische omstandigheden niet mag dwingen om dat minimum ook nog eens terug te verdienen. Waarom moet over mijn bestaan heen de liberale ideologie nog eens bewezen worden? Dat is machtsMISBRUIK van de politieke bevoegdheden. Tot slot: ik heb bezwaar gemaakt, maar heb geschreven dat ik mijn vertrouwen in de onafhankelijkheid van de commissie Beroep&Bezwaar in mijn geval niet zag en dat ik aan mijn saldo wel kon zien of ze wel of niet mijn lage (en laatste) inkomen in wilden trekken. Ik schreef hun dat ik de envelop met uitspraak dan ook wel dicht zou laten. Hetgeen ik heb gedaan, maar ik had binnen zes weken bij de gem. raad in beroep moeten gaan. Heb ik dus gemist en nu is de rechtsweg gesloten en zal ik versterven of gedwongen worden “liberaal” te worden. Het is hypocriet te denken dat ik onwerkwillig ben. Ik heb alle gesprekken met Sozawe opgenomen, met toestemming en hen een kopie verstrekt. Het beleid rammelt en het draagvlak ervan is niet langer beschaving, maar instrumenteel winstbejag.
    P.S. ik ben principieel sociaal filosoof en geen domme lul, maar je mag er van denken wat je wilt. Versterving is het logische gevolg van deze categorie uitgeslotenen.


Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 583 andere volgers