Moeilijke majolica van de Matsloot

In het rapport over de opgraving te Matsloot (pdf), valt mijn oog op een passage over drie spreukborden van Harlinger majolica. De archeologen konden twee van de spreuken transcriberen: “Alle lust vergaat, alleen deugd bestaat” en “Een dankbaar hart voelt zelden smart”. Bij de derde raakten ze – gedeeltelijk – het spoor bijster: “De boom die wast, die wast telt va(?)..” Deze laatste spreuk was maar “moeilijk leesbaar”, vonden ze. 

Wat er staat is: “Die boom die wast, die wortelt vast”.  Het is geen bekende spreuk, maar de ‘les’ lijkt me duidelijk. Waar voorspoed heerst, bestaat weinig neiging te verhuizen, zo houdt het bordje de mens voor.

Toch jammer dat de archeologen niet even een historicus of een ervaren genealoog in de arm hebben genomen. Ik ken er verscheidene die dit puzzeltje met gemak zouden hebben opgelost. Ook is er een vraagteken te zetten bij de datering van de drie borden op 1860.  Het handschrift doet namelijk sterk denken aan handschriften uit de periode 1780-1810.

 

6 reacties on “Moeilijke majolica van de Matsloot”

  1. Frans zegt:

    Misschien kunnen de archeologen ook even een ervaren ICT-er in de arm nemen over de hosting en publicatie van Stadse Fratsen. Het downloaden van het 160MB grote rapport kostte me een kwartier.

  2. In Noordbroek kwam in de jaren negentig bij het doorgraven het het voormalige tracé van het Noordbroeksterdiep een soortgelijk bordje te voorschijn met het opschrift “Wees te vreeden met u lot”. Heb altijd gedacht dat de resten van zo’n bord heel geschikt waren om eten voor de kat neer te zetten. Maar het is een citaat uit Gezang 179 (Rust mijn ziel uw God is koning), geschreven door de patriot Pieter Leonard van de Kasteele (1748-1810).en – naar ik vermoed – opgenomen in de Evangelische Gezangenbundel van 1808.

    • Herstel: de Evangelische Gezangenbundel van 1806. Gezang 22, vers 3: “Rust, mijn ziel! Uw God is Koning, Wees te vreede met uw lot”. http://books.google.nl/books?id=Ew8UAAAAQAAJ&pg=PT58

      • klaas zegt:

        Merkwaardige songschrijverij van die evangelischen toch. Dat “Rust, mijn ziel! Wees te vreede met uw lot” daar kan ik prima inkomen. Maar hoe dan dat “Uw God is Koning” er tussengefrommeld wordt…. Het geloof blijft voor mij een onnavolgbare zaak.

        • Ja, dat is precies de valkuil waarin het strenge geloof ook de andersgelovigen heeft gelokt: om iets te begrijpen, zou je het moeten geloven. En als je het niet gelooft, zul je het wel niet begrijpen. Maar, beste Klaas, geloofstaal is een taal, net als Chinees of Turks. Je kunt het leren en begrijpen, zonder het te hoeven geloven. Voorwaarde is wel dat je je oordeel over de sprekers even opschort, want dat leert zo lastig. En het is waar, Turkenhaters leren zelden Turks.


Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 582 andere volgers