Jacques Wallage en de linke lijsterbes

Wallage koninginnedag ca 2007

Jacques Wallage was nog niet zo lang burgemeester van Groningen, toen ik vanuit de burelen van de gemeentelijke dienst Ruimtelijke Ordening aan het Zuiderdiep een licht gemor hoorde opstijgen. De ambtenaren daar vonden de nieuwe burgemeester maar een “ijdel mannetje”. Volgens mijn zegspersoon, zelf werkzaam in die burelen,  zou Wallage zich zich met punten en komma’s bemoeien, en met zaken waar hij zich helemaal niet mee te bemoeien had. Ik mocht dit overigens niet verder vertellen.

Als ik iets niet verder vertellen mag, dan vergeet ik het vaak. Het kwam weer bij me boven,  toen ik vanmiddag de lezing las, die Wallage eind 2011 als voorzitter van de ‘Raad voor Openbaar Bestuur‘ hield voor de conferentie Prettig Contact met de Overheid.

Wallage vertelt in die lezing, dat hij in 1998 nog maar een paar weken burgemeester was, toen hij een brief ontving van een “mevrouw”. Zij schreef dat ze “iets heel raars” meemaakte:

“Bij mij voor de deur staat een lijsterbes en ik kreeg een brief van de gemeente dat die gekapt moest worden en dat ik bezwaar kon maken. En terwijl ik met mijn bezwaar naar de brievenbus liep zag ik dat mijn lijsterbes was gekapt. Wat vindt u daar nou van burgemeester?”

Dus Wallage belt de directeur Groen:  “Leg mij eens uit, hoe werkt zoiets?”

De directeur Groen: “Ga jij elke keer bellen als wij een lijsterbes kappen?”

Wallage: “Nou ja, als dat de relatie tussen overheid en burger raakt misschien wel.”

Directeur:  “Okee, ik zoek het voor je uit”.

Er gaat een dag overheen, dan belt de directeur Groen Wallage terug.

Directeur: “Euhm, ja, we hebben een fout gemaakt.“

Wallage: “Okee, wat voor fout?”

Directeur: “We hebben de verkeerde brief gestuurd. We hadden een brief moeten sturen dat het een noodkap was, want dan hoef je het bezwaar niet af te wachten”.

(Zo’n noodkap kan alleen als een boom gevaar oplevert voor de omgeving.)

Wallage tegen de directeur: “Heb je ooit wel eens van een levensgevaarlijke lijsterbes gehoord?”

Directeur: “Nou nee, dat niet”.

Wallage: “Okee, wat gaan we nu doen?”

Directeur: “Hoe bedoel je?”

Wallge: “Nou, wat gaan we doen? Ik zou zeggen – plant een nieuwe lijsterbes!”

Volgens Wallage, en dat kan ik dus indirect bevestigen, ging dit verhaal bij de ambtelijke diensten rond

“…als het voorbeeld dat je met deze burgemeester wel een beetje op moest passen, want die deed gekke dingen.”

Ook verder trouwens wel een aardig verhaal, die lezing van Wallage uit 2011.

10 reacties on “Jacques Wallage en de linke lijsterbes”

  1. boomkruiper zegt:

    Nagels om mijn fotografische vingers bij af te likken.
    Leuke naam voor een nieuw blog: NOODKAP :)

  2. Je zou toch zeggen dat zo’n lijsterbes onmogelijk meer gevaar kan hebben opgeleverd voor de directe omgeving dan die nagels …

  3. Irene zegt:

    Juist goed dat die ambtenaren door iemand op de vingers worden gekeken anders suffen ze maar in en denken ze dat ze overal wel mee wegkomen.

  4. Irene zegt:

    Trouwens, op de foto staat wel duidelijk een ‘mevrouw’ maar is het ook de mevrouw van de lijsterbes?

  5. Jan de Jong zegt:

    Geweldig.

  6. harmien torenbeek zegt:

    Wat een schatje! En Dhr. Wallage mag er ook best wezen.

  7. Netty van der Deen- Flikkema zegt:

    Wat een wapen, zulke nagels.

  8. M.Krooshof zegt:

    Pracht verhaal en je zult maar een aai krijgen van die ‘mevrouw’.


Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 586 andere volgers