Fietsstad Groningen in het Noors

bergen en groningen een vgl

Noorse documentaire over (on)veilig fietsen besteedt van 14:53 tot 22:43 aandacht aan Groningen als ideale fietsstad. Het kwantitatieve verschil tussen Bergen en Groningen wordt uitgelegd aan de hand van stroopwafels, en het stadsbalkon voor het Hoofdstation bestaat nog niet, zodat we nog eens met eigen ogen kunnen aanschouwen hoe mooi het wel niet was op het zwarte plein dat er eerst lag. Gelukkig legt verkeersambtenaar Cor van der Klaauw alles in het Engels uit – hij ziet een verband tussen fietsstad en compacte stad.

(Reen bedankt voor de link nadat poster van de via Vimeo geëmbedde video deze privé zette.)

About these ads

13 reacties on “Fietsstad Groningen in het Noors”

  1. Leuk Harry, het kwam erg dicht bij huis af en toe !!

  2. Herkenbare documentaire! Op zulk soort momenten komt het goed uit dat ik Noors gestudeerd heb ;-). Dank voor dit blogje.

    Toen ik eind jaren 1990 en begin deze eeuw een aantal jaren in Bergen woonde (de eerste periode moest ik dagelijks via dat afschuwelijke knooppunt (Danmarksplass) dat centraal staat in deze docu) forensen, heb ik het nooit aangedurfd om er te gaan fietsen. Het verkeer is er niet op fietsers ingesteld, de hoogteverschillen zijn er (ook in het centrum) te groot en de fiets worden daar meer als sportattribuut dan als serieus vervoermiddel gezien.

  3. Riemer zegt:

    Herkenbare documentaire! Op zulke momenten komt het goed uit dat ik Noors gestudeerd heb ;-) Dank voor dit blogje.

    Ik heb twee periodes in Bergen gewoond, eind jaren 1990 en begin deze eeuw. Tijdens de eerste periode forensde ik dagelijks langs dat afschuwelijke knooppunt (Danmarksplass) dat veelvuldig te zien is in deze docu. Ik heb het nooit aangedurfd om te gaan fietsen in Bergen; het verkeer is er totaal niet op ingesteld, er is teveel hoogteverschil om aangenaam te kunnen fietsen, en de fiets wordt er meer als sportattribuut dan als serieus vervoermiddel gezien.

  4. Kees de Bruin zegt:

    En…. wat een lieve taal is dat Noors! Ik heb niks met Noorwegen, maar vanwege de taal ga ik er wonen.

  5. Reen zegt:

    Het was verleidelijk om [Døden Bak Styret] te begrijpen als De Dood Acher het Stuur.
    Maar er klopte dan iets niet met de inhoud van de documentaire.
    Na even een beetje doorploegen lijkt dat “Stuur” niet te kloppen (maar Riemer zal dat beter weten dan ik, amateur Noors-sprekende).
    Ik werd op het verkeerde been gezet door DBS, http://goo.gl/YvvdF dat een populair merk jongensbikes is, juist vanwége déze afkortingen-letters naam… de kids ervaren het stoere rijden op hun fietsje als zodanig.
    Maar Styret betekent m.i. hier in déze context toch wel zoveel als: (Stads)bestuur, waarmee door die titel het arrtikel voor mij een andere lading kreeg.

    • Riemer zegt:

      In dit geval kan beide, denk ik: ‘de dood aan het stuur ‘/ ‘(de) dood als gevolg van het bestuur’. Zo zal de maakster het waarschijnlijk ook bedoeld hebben.

      Het is aardig om te weten dat het bepaald lidwoord in alle Noord-Germaanse talen aangehecht is, als een suffix. In de docutitel is het lidwoord onzijdig, dus ‘et’, met als betekenis ‘het’. Ga je uit van de eerste titelinterpretatie, dan heb je te maken met het zelfstandig naamwoord (znw) ‘styr’, dat o.a. ‘stuur’ betekent. Ga je uit van de tweede interpretatie, dan heb je te maken met het znw ‘styre’, dat o.a. ‘bestuur’ betekent. Bij het maken van de bepaalde vorm van deze znw’s krijg je dezelfde uitkomst, namelijk ‘styret’, wat hier dus zowel ‘ het stuur’ als ‘ het bestuur’ kan zijn, waarbij in het tweede geval de ‘e’ van ‘et’ wegvalt (*’styreet’ wordt ‘styret’).

      Goed gevonden, Reen!

      • Reen zegt:

        Riemer, je schreef: Zo ((de) dood als gevolg van het bestuur) zal de maakster het waarschijnlijk ook bedoeld hebben. Dat denk ik ook.
        Linda Eide, http://goo.gl/ZRgvZ, zet zich al jaren, gerespecteerd, in voor het aanleggen van veiliger fietsenwegen, maar krijgt vooral lauwe reacties bij het stadsbestuur van Bergen.
        Omdat de documentaire al van 2005 is, zou het interessant zijn om te weten wat er in de afgelopen jaren (misschien) gebeurd is.

        • Reen zegt:

          Wat is er gebeurd in Bergen sinds 2005?

          Conclusie van een paar uur leuk spitten :-)

          De ontwikkelingen en resultaten in Groningen en Bergen zijn van geen meter te vergelijken.
          Niet alleen door klimaat- en terreinverschillen, maar alléén al door het geweldige verschil in hoe de gewone burger (in Bergen, lees: automobilist) tegen het (aldaar als zodanig ervaren) rand-fenomeen van de (forenzende)fietser aankijkt.
          Het stadsbestuur is sinds 2005 door infrastructurele- en milieuproblemen noodgedwongen in actie gekomen, maar staat nu voor de niet geringe uitdaging om die burger úit de auto en óp de fiets (of ín het OV) te krijgen.

          M’n min of meer chronologische leesverslag met web-links kun je lezen op http://goo.gl/BejLh.

  6. groninganus zegt:

    Balen, de dame heeft haar video privé gezet.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 583 andere volgers