Gemeente heeft liever dooie fietsers dan dat ze een likje wegverf spendeert

Bij het oplaaien van een oude ergernis, nu twee maanden geleden, vernam ik van een manager bij Tuinland, dat hun parkeerterrein niet van hunzelf, maar van de gemeente is. Als ik wilde dat er haaientanden voor de uitritten kwamen, om automobilisten te wijzen op de voorrang voor fietsers ter plaatse, dan moest ik bij de gemeente zijn. En dus richtte ik me tot de gemeente. Vandaag kwam het antwoord:

Uw melding van 17 december 2013 hebben wij in goede orde ontvangen. In uw melding vraagt u of wij haaientanden kunnen aanbrengen bij de uitrit van Tuinland aan de Peizerweg. Met deze mail reageren wij op uw melding.

Wij hebben de situatie beoordeeld. We herkennen de door u beschreven situatie. Op deze locatie is er sprake van een uitrit. Hier gelden de normale voorrangsregels. Automobilisten zouden hier de fietsers voorrang moeten geven. Dit gebeurt niet altijd. Dat is een kwestie van gedrag. Wij denken dat door het aanbrengen van haaientanden het gedrag niet verandert.  Dit betekent dat we in dit geval geen maatregelen nemen.

De cursivering heb ik aangebracht. Mijn rescriptie:

Ik ben uiteraard niet ingenomen met uw antwoord.

- Allereerst komt het pas na twee maanden, rijkelijk laat voor het ontvangstbevestigende gedeelte.
 
- Ten tweede ging het niet alleen over de uitrit van Tuinland, maar ook over die van de Gamma.
 
- Met dezelfde ‘argumentatie’ kunt u overal in de gemeente de haaientanden wel weghalen - die veranderen immers toch niets aan het gedrag van verkeersdeelnemers.
 
- Voor de ongelukken die er geheid aan de Peizerweg gaan gebeuren, acht ik op basis van uw antwoord de gemeente Groningen medeverantwoordelijk.
Dat laatste zinnetje is natuurlijk een beetje machteloos zinnetje. Als de ergernis binnenkort weer eens oplaait, de wethouder maar eens aan zijn jasje trekken. Als die ook nog nul op het rekest geeft, maar eens gaan nadenken over een anderssoortige actie.
4 reacties on “Gemeente heeft liever dooie fietsers dan dat ze een likje wegverf spendeert”

  1. Bob de Vries zegt:

    Misschien via de Fietsersbond (laten) aankaarten?

  2. anoniem zegt:

    A joh, daar zijn al fietsers en bromfietsers aangereden, daar hoef je dus niet meer op te wachten (en in ieder geval een keer maakte de politie proces-verbaal op) Reina


Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 559 andere volgers