Klant is voetveeg bij cafetaria De Halte

Er waren twee cafetaria’s in Finsterwolde: Het Trefpunt en De Halte. Normaliter kom ik vanuit de polder of vanaf de kerk en dan is Trefpunt de logische keuze, als je honger of dorst hebt, want die kom je van oost naar west het eerste tegen.

Maar Het Trefpunt is dicht. Resteert De Halte, annex aan café Van der Paard.

Gisteravond om een uur of half zeven, kwam ik daar aan met een dorst als een edel dier. Ik had in Termunterzijl nog een veel te zoete milkshake in mijn mik geslurpt en trapte me zestien kilometer door de warme Dollardpolders heen. Ik dorstte. Ik smachtte. Ik wilde verschrikkelijk graag een blikje drinken kopen bij De Halte. Maar daar kwam het niet van.

Bij mijn aankomst bleek het parkeren van mijn fiets nog niet zo eenvoudig. Een stukje schutting rechts van het terras (foto) was al bezet, terwijl de stoep voor het cafetaria-terras schuin naar de weg afliep. In de lengterichting van de stoep kon ik mijn fiets dus niet op de stander plaatsen, dan zou hij gemakkelijk om kunnen vallen. Breeduit over de stoep, daarvoor was de stoep met zijn vijf tegels breedte te smal. Ook is het asociaal om op die manier de passage voor voetgangers te belemmeren, bovendien zou het achtereind van mijn fiets dan over de rijweg heen hangen.

De oplossing die ik, uiteraard  in een flits, voor deze netelige problematiek bedacht, was het standeren van mijn fiets op het lege cafetariaterras, evenwijdig aan de gevel, tussen de linkerruit en enkele terrasstoelen in. Niemand had er op die positie last van, dacht ik, en het zou toch ook maar voor heel eventjes zijn…

Als ik binnenkom, vraagt de uitbater me meteen, nog voor ik dat blikje fris kan bestellen,  of ik mijn fiets op de stoep wil neerzetten. Ik zeg dat ik maar héél weinig tijd nodig heb en meteen weer wegga. Hij negeert dat en vraagt me opnieuw, maar met nog wat meer nadruk, of ik mijn fiets op de stoep wil neerzetten. Zo’n discussie kan je natuurlijk niet winnen. Heel formeel gezien had hij ook nog eens gelijk. Ook was ik moe en had helemaal geen zin in een ruzie over zoiets onbenulligs. Dus ik zeg: “Okee, ik bèn hier meteen weer weg”. Zonder nog wat te bestellen heb ik mijn fiets van het slot gehaald en ben ik weggereden. Tegen de klanten op het belendende caféterras heb ik nog wel even opgemerkt dat de baas  liever geen klanten had.

De klant is koning, zeggen ze wel eens, maar voor De Halte was in elk geval deze klant voetveeg.  U begrijpt dat ik van mijn levensdagen geen stap meer over de drempel van cafetaria De Halte zet. Ik kom nog liever om van de dorst, dan dat. Voortaan neem ik wel wat meer flessen water mee, als ik die kant opga. Als dat water opraakt, is er vast op het kerkhof nog wel een kraan te vinden.

5 reacties on “Klant is voetveeg bij cafetaria De Halte”

  1. Als u een smartphone heeft: apps die voor hun navigatie gebruik maken van de OpenCycleMap — zoals ViewRanger — laten ingezoomd aan fietsers zien waar er publiek een kraan te vinden is. Wat inderdaad vaak bij kerken en kerkhoven zal zijn.

  2. Hendrika zegt:

    Je zou toch denken: iedereen klant is er éen. Bij deze uitbater zeker niet. Dat is dan eens en nooit weer.

  3. Reen zegt:

    P.s.
    Ik kwam er gisteren óók langs (óók met hevige dorst vanwege de 36 graden hitte) en met Harry’s verhaal in het achterhoofd was er een goed, ijskoud alternatief:
    – de Spar http://goo.gl/k2llby en http://goo.gl/wC5a8n

  4. Reen zegt:

    P.s. 2
    Ik ben zo langzamerhand (en niet alleen door dit verhaal) toch wel benieuwd naar je fiets die hier nu alles op z’n geweten heeft… doe ooit ‘s een plaatje daarvan posten als het past in een fotoserietje…


Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 586 andere volgers