Westerveld stuurt fietsers het bos in

Had ik laatst verteld hoe ik soort van verdwaald ben in de bossen bij Dwingeloo? Nee, zo blijkt.

Ik was Beilen al voorbij gereden – meer verdient dat oord ook niet – en zat vrij dichtbij Spier, toen de gedachte bij me postvatte: “Kom, ik rij nog even door naar Dwingeloo en Havelte”. Bij Spier echter, word je als fietser letterlijk het bos ingestuurd. Je mag eerst een eind haaks van de Spieregerweg (of N855) in noordoostelijke richting wegfietsen, wat voor je gevoel op de terugtocht is, dan moet je ergens linksaf, maar als er dan geen richtingaanwijzer staat of je mist zo’n geval – mind you, ik let op die bordjes als ik ergens niet bekend ben – dan kom je helemaal uit bij Lheebroek. Dat is op ruim 8 kilometer van Dwingeloo, terwijl dezelfde afstand nog bij Spier op het bordje stond. Heb je dus een half uur voor Jan Joker zitten fietsen (fijn, zinloze lichaamsbeweging).

Dat ik een afslag gemist moet hebben, blijkt uit dit kaartje – de afstand Spier-Lhee bedraagt per fiets op zijn kortst 4,8 kilometer:

spier lhee fiets

Maar of dit nou allemaal verharde fietspaden zijn?

Dat de gemeente Westerveld fietsers een eind omleidt, is ook zonneklaar. Want dezelfde afstand per auto bedraagt 4,2 kilometer, wat dus volgens de aloude mr. Bartjens 600 meter korter is:

Spier Lhee auto

Voor mensen die er alle tijd van de wereld voor over hebben om perpetueel slenterfietsend met volle teugen van de inderdaad prachtige natuur te genieten, is die omweg heus niet erg. Maar soms wil een fietser ook wel eens wat vlotter van A naar B. Volgens de gemeente Westerveld had hij dan beter de auto kunnen nemen. Ik vrees echter, dat die fietser menigmaal met zijn kwetsbare vehikel de veel kortere autoweg neemt.

 

 

2 reacties on “Westerveld stuurt fietsers het bos in”

  1. aargh zegt:

    En dat terwijl je vanaf de Spieregerweg op die plaats ook linksaf had kunnen gaan, een schitterend fietspad door bos en langs vennetjes. Wel op tijd weer rechtsaf gaan, als je rechtdoor gaat kom je op zeker moment op de Dwingeloose heide waar wij onlangs verdwaald raakten. te voet, in een onweersbui! Daarna heb ik dus dat navigatie-apparaat aangeschaft. Ook heel bruikbaar op de fiets :-)

  2. anoniem zegt:

    Die oude mr. Bartjens wordt nog al eens uitgescholden voor Bartels, zie je volgende stukje, zal er wel niets mee te maken hebben, maar ik las in omgekeerde volgorde en dacht direct aan Bartjens/Bartels als schuilnaam.
    Weet je waar je ook steeds het bos in wordt gestuurd? Behalve in Friesland, waar de kleinste gehuchten wel op de richtingaanwijsborden (hoeveel punten levert dat op?) staan, maar niet de eerstvolgende grotere plaats – wel Ee en Metslawier, maar geen Dokkum – dus moet je nou links of rechts? en ik heb geen richtinggevoel, verdwaal je in dorpen bij wegomleggingen (wegomleidingen?) hopeloos, omdat de plaatselijke gemeente-ambtenaar lekker gezeten op zijn bureaustoel alleen op de weg het dorp in en de weg het dorp uit de richting aangeeft, maar er van uit gaat, dat letterlijk iedere vreemdeling zich in dat dorp en diens centrum, ondanks alle wegen met eenrichtingverkeer en doodlopende woonerven natuurlijk! onmiddellijk weet welke van al die gelijk ogende straten de doorgaande weg is en welke je feilloos in een woonwijk zonder tweede in_ of uitgang doet belanden.
    Verder wil ik je adviseren bij Westpoort goed uit te kijken op je fiets, als automobilist wordt je niet gewaarschuwd dat een fietspad je weg kruist en dat is, komende vanaf Roderwolde via de Roderwolderdijk echt moeilijk te zien als je ter plaatse niet bekend bent. Hier zou een bordje dat een kruisend fietspad aangeeft nou eens wel op zijn plaats zijn.Reina


Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 582 andere volgers