Maker Grafgrafie krijgt dikke douw

RTV Noord meldt dat een 53-jarige Veendammer en een iets jongere vrouw uit Utrecht elk voor 500 euri beboet zijn wegens grafschennis. Iemand zag de Veendammer de naakte en geketende vrouw fotograferen op een Utrechtse begraafplaats, en klaagde bij de beheerder, die aangifte deed, met de boetes als gevolg.

Die fotograaf komt me bekend voor. Althans, er is een weblog van een Veendammer, Grafgrafie, waarop ook foto’s van dames, maar dan decent en gothic geklede, op begraafplaatsen worden getoond. Een half jaar geleden was daar een kleine discussie over in de nieuwsgroep nl.regio.groningen. De meningen waren toen al verdeeld van “moet kunnen” tot “walgelijk”. Maar de man ging daar in Utrecht natuurlijk nog wel even een eindje verder dan op zijn site, waarop al een half jaar geen nieuw bericht meer geplaatst is, en die dus naar de normen van web-log al verwijderd had moeten zijn.

Plaats een reactie on “Maker Grafgrafie krijgt dikke douw”

  1. B-B@b schreef:

    Da’s een duur fotootje dan.
    Daar komen dan natuurlijk nog bij de reiskosten Veendam-Utrecht v.v. en eventuele vergoeding voor het model.

  2. Gelkinghe schreef:

    @Bob,
    Daar zeg je wat. Dat model was in zijn loondienst, dus hij zal haar boete ook wel voor zijn rekening moeten nemen, of niet?

  3. aargh schreef:

    Dankzij Otto heb ik nog even kunnen kijken. Wicca-foto’s van dit soort vind ik altijd erg lachwekkend. Verder kan ik niet erg geschokt zijn. Zolang ze niks bevuilen of vernielen kan het maken van foto’s toch niet zo veel kwaad? Als ik ooit een zerk heb mag er een bordje bij: fotograferen toegestaan, maar geen lawaai aub.

  4. Gelkinghe schreef:

    @Aargh,
    Uit het DvhN begreep ik dat de familienaam van een overledene op een van de foto’s te zien was, wat de officier van justitie van weinig respect vond getuigen jegens de familie die het graf bezit. Hij eiste 80 uur werkstraf en een week voorwaardelijk tegen fotograaf en model. De rechter vond dat de foto’s op elke andere plaats gemaakt hadden mogen worden, maar niet op een begraafplaats. Ik vermoed dat er nog wel een appellletje van komt.


Mijn gedachten hierbij zijn:

