De wedergeboorte van apotheek Tonella

De steigers gingen van de week weg, aan de west- en noordzijde zit de schildersklus er bijna op. Het pand op de hoek van het Zuiderpark, schuin tegenover de Oosterbrug, kreeg op die gevels zijn oorspronkelijke kleuren terug.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Bijna het hele pand ondergaat uiterlijk een metamorfose naar de toestand van 1895, 1896, toen het in Art Nouveau- en Chaletstijl opgetrokken werd als apotheek Tonella. Zo haalden de schilders ook de verf op de oude tegeltableaus boven de ramen weg:

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Dit tableau met een duif, rozen en een soort wok op het vuur bevindt zich boven een raam van het vroegere woongedeelte:

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Omlijsting en afdichting van een voormalige luchtafvoer:

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Gestyleerde esculaap met een slang, een salamanderstaart en de voelsprieten van een slak:

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Dubbele esculaap met tropenhelm, papavers, zwanevleugels en lavas:

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Dit laatste tableau bevindt zich aan de oostkant, waar nog twee andere tableaus op blootlegging wachten, waaronder een veelbelovende.

Toen makelaardij Van Nispen en Van der Schalie het pand in 2001 overnam van Brenninkmeijer, de laatste apotheker, kwamen er bij een inwendige opknapbeurt ook al muur- en plafondschilderingen tevoorschijn, authentieke voorbeelden van een proto-Jugendstil uit het eind van de negentiende eeuw. Bleek die plafondschildering vrijwel volledig intact, dat gold helaas niet voor de muurschilderingen, waarvan de makelaardij kwalitatief goede gedeelten zichtbaar maakte door grappige kijkdoosjes.

Het pand is een ontwerp van architect Hoekzema, in opdracht van de eerste apotheker Tonella. Begin jaren zeventig werd een bovenwoning bewoond door de Groninger provo Plopatou en diens moeder.

Momenteel verbouwt woningcorporatie De Huismeesters het complex voor 23 conservatorium-studenten. In de kelder krijgen die geluidsarme oefenruimtes en ook komt er in het pand een logeerruimte voor buitenlandse gast-docenten aan het conservatorium.

19 reacties on “De wedergeboorte van apotheek Tonella”

  1. B-B@b schreef:

    Jeetje, wat is dat ontzettend mooi geworden!

  2. Otto S. Knottnerus schreef:

    Ergens heb ik nog een flesje met het opschrift Tonella’s Elixer. Dat flesje kwam boven bij graafwerkzaamheden in de boomgaard van mijn grootouders. Mijn grootmoeder had mij al eerder op het hart gebonden nooit te vergeten dat je Tonella’s Elixer moet kopen als een van je kinderen kinkhoest heeft. Dat was volgens haar het enige dat helpt.
    We hebben het gelukkig nooit nodig gehad. Want wat hadden we zonder Tonella moeten beginnen?

  3. aargh schreef:

    Geweldig! Je zou wensen dat je een conservatoriumstudent was, vorstelijke woonruimte wordt dat.

  4. kes bosma schreef:

    Hallo Harrie,
    Tjonge, wat is dit gebouw een aanwinst voor de Oosterpoort !
    Na mijn vakantie zal ik er op mijn blog zeker ook aandacht aan schenken. Mooie detalfoto’s!
    Je omschrijvingen zijn verhelderend.
    Groetjes,
    Kes

  5. Michiel schreef:

    Ow, Cool! Geweldig toch hoe ze soms van die mooie oude gebouwen weer in ere herstellen. Jammer alleen dat het toch eigenlijk veel te weinig gebeurd.

  6. Ko schreef:

    Zwanger van symboliek. Weten we zeker dat die Tonella een apteker was en niet, pakweg, een alchemist?

  7. Gelkinghe schreef:

    @Ko, hoe verder we naar het verleden gaan, hoe meer dat onderscheid vervaagt. Dat geldt ook voor artsen en kwakzalvers, biologen en theologen etc. etc.

  8. cor uitham schreef:

    bijzonder ‘mooi’ en interessant, het lijkt wel dat in het begin vd vorige eeuw kunst in al zijn facetten veel meer verweven was het het leven van alledag( of is dat schijn!)

  9. fialas schreef:

    eens temeer : Groningen heeft het!
    In Maastricht is het schitterende interieur van de apotheek in de Muntstraat gewoon verdwenen. Er kwam zo’n kledingketen in en het bedrijfsleven kreeg de vrije hand, eerst is het bruine hout roze geschilderd en daarna werd alles gewoon gesloopt. Toen pas kreeg de gemeenteraad in de gaten dat er iets mis was. Overigens zag ik vorige week in Aken (D) een broertje van dit huis. Zonder de tegeltableaux. Maar vorm en kleuren van de gevel waren haast identiek.

  10. Yara Boff Tonella schreef:

    Tot mijn grote verbazing vond ik nadat ik mij naam googlde deze apotheek, vlak bij mijn huis! Weet iemand meer van deze apotheker Tonella? Woont er nog familie in Groningen?

    Ik hoop dat iemand mij informatie kan geven!

  11. Gelkinghe schreef:

    Hallo Yara,
    In het tijdschrift Stad en Lande, twee nummers geleden, staat een wat uitgebreider gedocumenteerd verhaal over deze apotheek.

  12. Maya schreef:

    Als kind vaak medicijnen bij deze apotheek gehaald, maar wat ziet het er mooi uit..
    tijd dat ik weer eens naar die kant kom kijken………..

  13. Dieti Jager schreef:

    Ik heb van 1933 tot aan mijn trouwen in 1940 in deze apotheek gewerkt.
    Meneer Tonella maakte zelf Hemaetogeen, een versterkend drankje.
    Ik werkte samen met Mies Sluiter en Tine Huizinga.
    Nu ben ik 92 jaar en woon in Rotterdam, mijn zoon is zo aardig om dit te noteren.

  14. Gelkinghe schreef:

    @Mevrouw Jager,
    Zeer bedankt voor uw reactie! Ik heb zo’n idee dat u de oudste reageerder bent op dit weblog… 🙂

    Heeft u trouwens de andere stukjes over Tonella ook gezien?

  15. willem van der Schalie schreef:

    Jammer dat het plafond niet in beeld is gebracht, dat we met veel moeite hebben gerestaureerd

  16. Gelkinghe schreef:

    @Willem,
    Dat plafond was geen nieuws meer, op dat moment, het exterieur wel.

  17. a.k.a. demik schreef:

    In het vaktijdschrift VADEMECUM DER BOUWVAKKEN 13-11, 26 Mei 1898, blz. 81 + bijlage, staat een tekenng van het pand van “Apotheek van J.A.J. Tonella”. De tekening is gemaakt door J. Ibelings; van een architect Hoekzema wordt niet gerept. Als ik een postadres krijg, kan ik fotocopieen opsturen.

  18. a.k.a. demik schreef:

    PS Ik maakte een tikfout met mijn email adres.

  19. Arjo Vanderjagt schreef:

    Blue is for Poison. Tonella's Pharmacy, Zuiderpark 18, Groningen, The Netherlands

    Met dank voor alle informatie van Groninganus.


Mijn gedachten hierbij zijn:

