Groeten uit Finsterwolde (I)

Geplaatst op 30 juli 2007  a

Het huis van meester Crone aan de Hoofdweg van Finsterwolde, vlak voor oplevering. Foto gemaakt door het Photografisch Atelier van S. Sanders & Zoon, dat tussen 1903 en 1917 aan de Nieuwe Ebbingestraat 9a te Groningen zat (“De plaat blijft tot nabestelling bewaard”). Voor het huis, dat vermoedelijk in een wat andere gedaante nog steeds bestaat, poseren van links naar rechts Abeltje Crone (zuster van de onderwijzer), meester Jacob Crone (met plusfours of drollevanger), diens vader Gerard Philip Crone (logementhouder), timmerman-aannemer Fokko Lindeman (mijn overgrootvader, met zaag), ene Abbas (zijn knecht, met winkelhaak), Aaltjo Lindeman (zijn zoon, met plamuurmes) en Mellema (zijn knecht, met hamer).

Plaats een reactie on “Groeten uit Finsterwolde (I)”

  1. Dondersteen zegt:

    Mellema! Dat is een bekende Groninger naam. Ik kende (nou ja kende…) een paardeman die Mellema heet(te), woonde in de Reiderwolderpolder. Ooit gingen we daar naar toe om naar een paard te kijken, midden in de winter en het had gesneeuwd. Je zag er niks, één grote witte, lege vlakte daar in de Reiderwolderpolder. Zie je nou wat een logje teweeg kan brengen? Was ik zo maar terug in mijn jeugd.

  2. harry van boven zegt:

    Hallo,
    ik ben harry van boven en ik woon op hoofdweg 135, te finsterwolde. waar ik op dit momend een kleding winkel heb, genaamd venema’s textiel. mijn opa, egge venema uit meeden is hier in 1947 met zijn vrouw en vier kinderen komen wonen en is daar met de winkel begonnen. daarvoor was het een cafe gehouden door de boer. rond 1902 zat cafe kuipers er op. nu heb ik in een proat horn(het finsterwolmer dorpsblad) van 1964 gelezen dat er voor cafe kuipers familie van meester crone heeft gewoond. is er iemand die hier iets meer over weet.

  3. Gelkinghe zegt:

    @Harry,
    Dat is dan waarschijnlijk de logementhouder Crone geweest die ook op de foto staat (de man met het baardje, derde van links). Die logementhouder zat er overigens in 1893 al, weet ik uit de Winschoter Courant – zie het driedelige verhaal Fisnterwolde in 1893 op deze weblog (ook in de categorie familie).


Mijn gedachten hierbij zijn:

