Portret van mijn grootmoeder

Geplaatst op 22 augustus 2007  o0ma

Ik was vanavond dia’s aan het inscannen. Een moeizaam karwei voor een ongeduldig persoon als ik. Heb er nu zo’n 60 gedaan, maar in totaal bezit ik er ruim 800. Over één emplaar doe je ongeveer drie minuten, en ik denk dan ook dat ik voor de volgende keer eerst even een selectie maak met de projector. Veel zijn er ook nogal onscherp. Die ouwe Practica was toch een stuk minder van kwaliteit dan het tegenwoordige digitaaltje.

Een gelukkie was, dat het portret van mijn grootmoeder Fennechien Perton-Lindeman eindelijk weer boven water kwam. Het zat op een zeer onlogische plaats opgeborgen. Ik zal het omstreeks 1975, 1976 hebben gemaakt, toen ik nog maar pas die Practica had.

“Nait kribben jongs”, riep ze altijd als mijn broer en ik ergens over kibbelden. Het was een best mens, maar ze wilde altijd de lieve vrede bewaren. En als je dat koste wat koste wilt, dan laat je over je heen lopen. Haar leven lang zat ze zwaar onder de plak van haar man, mijn grootvader Harm Perton.

7 reacties on “Portret van mijn grootmoeder”

  1. glas schreef:

    Mooie foto van je grootmoeder. Prachtige lach. Mooi vaag de keuken. “Nait kribben jongs”en de tekst over haar – moooie schets.

  2. Wieneke schreef:

    Zo te zien was oma Fennechien niet alleen een lieverd, maar ook een heel wijze vrouw. Ze zat vast helemaal niet zo onder de plak maar ze had haar Harm gewoon zo lief (en de vrede in haar huis ook) dat zij hem de baas liet zijn. Dat doen veel vrouwen, hoor 😉

  3. thea schreef:

    De kwaliteit van de foto valt me toch wel mee. Ondanks het onder de plak zitten had ze toch wel plezier in het leven zo te zien.

  4. aargh schreef:

    Prachtig portret, aan de keukentafel zo te zien. Die gelige tegeltjes hadden wij ook, het zou de keuken uit mijn jeugd kunnen zijn.

  5. Jan K. schreef:

    Een mooi portret in woord en beeld.

    Succes met scannen. Ik herken het probleem, zelf heb ik nog enige honderden foto’s te gaan …

  6. Attie Tuin schreef:

    Lijkt me een lieve oma, die vast de twee kibbelende jongentjes liefdevol aankeek terwijl ze hen vermaande rustig te zijn.


Mijn gedachten hierbij zijn:

