Lavastenen uit Parijs

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Ik dacht al, toen ik eind juli langs Ubbo Emmiussingel 23 liep, en deze foto’s maakte: “Die stroken heb ik toch niet eerder zo gezien. Ze zouden me zeker opgevallen zijn.”

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

En dat klopte ook wel, want volgens het jaarboek ‘Hervonden Stad 2007’, dat net uit is, zat er een dikke laag witte verf over die veelkleurige ornamenten heen. Deze kwamen pas bij een flinke schilderbeurt weer tevoorschijn.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Het zijn geen tegels, zoals je misschien zou denken, maar lavastenen panelen uit één stuk, die geëmailleerd zijn door de fabriek van Gillet aan de Rue Fénelon in Parijs. Getuige een cartouche dateren ze uit 1885. Dat is ‘toevallig’ ook het bouwjaar van het eclectische pand met zijn pilasters, bogen en timpanen, waarvan het interieur, volgens het jaarboek, eveneens nog grotendeels autheniek is.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Plaats een reactie on “Lavastenen uit Parijs”

  1. Dondersteen schreef:

    Ik zou zo zeggen: aanbellen en naar binnen daar. Wij kijken via je log wel mee. 😉

  2. Dondersteen schreef:

    Ik zou zo zeggen: aanbellen en naar binnen daar. Wij kijken via je log wel mee. 😉

  3. catthy schreef:

    Mooi dat ze die oude elementen teruggebracht hebben, nu hopen dat er nog meer moois overgebleven is

  4. Quajongen schreef:

    Mooi, dit “eclectische pand met zijn pilasters, bogen en timpanen.”

  5. Veerle schreef:

    wat een vondst zeg! Schitterend…

  6. Frank schreef:

    Dat ze in die tijd al email hadden!
    Ik weet wel, je schrijf e-mail, maar zo had ik de kop van je blogje toch nog verkeerd gelezen…


Mijn gedachten hierbij zijn:

