Uithuizermeeden? Nee, Hoogkerk

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

H., zo digibeet als het maar kan, bracht deze bij me, in de hoop dat ik wat meer haast zou maken met het maken van een account voor hem bij een veilingsite. Achterop het naïeve doek staat “Gezicht op Uithuizermeeden ƒ 160”, een prijs die afgaande op een andere krabbel naderhand gezakt is tot ƒ 100.

Volgens H is het geen Uithuizermeeden, wat erop uitgebeeld staat, en zelf heb ik nog vergeefs gezocht in de verzameling ansichten van de Groninger Archieven, zodat je dat inderdaad wel uitsluiten kunt. Maar welke plaats is het dan wel? En op welke veilingsite kan je het beste zulke schilderijen neerzetten?

 

Naschrift 5 september 2011:
Het blijkt Hoogkerk te zijn.

Plaats een reactie on “Uithuizermeeden? Nee, Hoogkerk”

  1. BC schreef:

    Om te bepalen waar het is: zullen ze het accepteren bij http://www.zoekplaatjes.nl/ ?

  2. Gelkinghe schreef:

    Tja, daar gaat het altijd om oude foto’s. Nu is er wel een kans dat dit schilderij naar een oude foto is, maar of je de mensen daarmee overtuigt?

  3. maha schreef:

    moet eerlijk zeggen, ik heb er jaren geleden gewoond, kan hier echter niets van ” bakken ” .

  4. kor feringa schreef:

    Zou het niet Zeerijp zijn?

  5. Gelkinghe schreef:

    @Kor,
    Ik heb even plaatjes van Zeerijp zitten googelen, en ook ansichtkaartjes bekeken, maar dit leverde geen positieve identificatie op. Wel lijkt het pand links van het midden (schuin achter de boom en ‘naast’ de toren) op iets dat in Zeerijp staat, maar de toren is een heel andere.

  6. Catharina schreef:

    Is het wel Groningen? Het ziet er Drents uit, met die boerderij met de kont naar de weg en de kerk er pal naast.
    e-bay heb je al overwogen, neem ik aan?

  7. Gelkinghe schreef:

    @Catharina,
    In Groningerland staan er ook wel boerderijen met de kont naar de weg hoor, dat is niet iets typisch Drents.
    Wat betreft de veilingsites wilde ik graag ervaringen horen.

  8. Hans (Losdorp) schreef:

    Volgens mij geen zeerijp. Er staat een kleinere kerk in zeerijp (die geen losse toren heeft) maar deze staat wel 10 of 20 meter achter de rooilijn waar de andere huizen op staan. Bovendien zou dan aan het eind van de weg de molen zchtbaar moeten zijn.

    http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=53.347721,6.7615&spn=0.001425,0.003616&t=h&z=18&om=0

    Zie bijgesloten link: Mlen rechts op de foto, Kerk tegenover de bushalte.

    Conclusie: geen zeerijp

  9. Hans (Losdorp) schreef:

    Mlen = Molen

  10. GJ schreef:

    Waarom is het een ‘naïef doek’?

    Ik ben niet zo bekend in deze regio. Het is in elk geval geen Glimmen 😉


Mijn gedachten hierbij zijn:

