Onbekende kerk

Maanden geleden gaf ik Letterlust de raad om Zoekplaatje in te schakelen voor het lokaliseren van een portret van zijn  grootvader, die profwielrenner was, en vanavond mailde hij me om me te bedanken voor de tip: deze had inderdaad het gewenste resultaat opgeleverd.

Dat vind ik nou een van de leukste aspecten van internet: dingen waar je vroeger in je eentje voor stond, en die meestal noodgedwongen een raadsel moesten blijven, kunnen nu vrij snel door een collectieve inspanning worden opgelost.

Het bedankmailtje bracht me ook iets anders in de zin. Hier bij me thuis staat al maandenlang een schilderij met een onbekende kerk. Het doek is van H., die graag wilde dat ik het op mijn weblog zou zetten, zodat een bezoeker het wellicht zou herkennen. Nou vind ik het doek foeilelijk, en ik heb de plaatsing zo lang mogelijk uitgesteld, maar ook op mijn fietstochten van de zomer kwam ik die kerk niet tegen, zodat ik nu maar gehoor geef aan het verzoek van H.: weet iemand misschien waar deze kerk staat?:

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Plaats een reactie on “Onbekende kerk”

  1. Jaartal schreef:

    geen idee waar, maar foeilelijk is het schilderij wel 😉

  2. jacob schreef:

    Ik vind dit een prachtig doekje en de voorstelling zou wat mij betreft zo in een film van Tim Burton mogen figureren.
    Ik verlang ernaar deze film te zien.
    Voor het overige zou ik niet weten deze kerk te vinden.

  3. Gelkinghe schreef:

    @John & Barteld,
    Bedankt!
    Dat lijkt er inderdaad sterk op. De uitbouwtjes (sacristie?) zijn wellicht fantasie van de schilder, en wat er boven de dakruiter zit is misschien wel eens wat veranderd, maar ik denk wel dat het raadsel opgelost is.
    Zie ook:
    http://kerken.eldoc.ub.rug.nl/root/S/Sellingen/

  4. Gelkinghe schreef:

    Typisch, op deze, veel nieuwere foto’s van de kerk van Sellingen staan de uitbouwtjes er wel op, althans die ene:
    Kerk in Sellingen (Gr.)
    Kerkje in Sellingen (Gr.)
    Dat zal wel een terugrestauratie zijn die goed uitkwam vanwege de ruimte.
    Bij de andere kleinere uitbouw betreft het meer een portaal die tevens een muurschildering beschermt:
    De kerk van Sellingen
    Schilderwerk boven de deur
    Al met al frappant weinig foto’s op Flickr.

  5. It is aai schreef:

    Mooi inderdaad hoe je beschrijft hoe het contact op internet werkt, en je meteen weer een treffend voorbeeld aan de lijst kunt toevoegen!

  6. lukhul schreef:

    De afbeelding is met honderd procent zekerheid het N-H kerkje van Sellingen. Bij de restauratie van 1972/73 kreeg het kerkje weer de aanbouw terug die in de tijd van de reformatie gesloopt. Op een foto in het boek “van Klooster en Karspel” een gedenkboek ter gelegenheid van het 75 jarige bestaan van de Rabobank Ter-Apel Sellingen(1981) staat het kerkje afgebeeld uit ongeveer dezelfde hoek als op de schilderij en wat me opvalt is dat het boompje bij de ingang ongeveer de zelfde grote heeft als op het schilderij dus dat kan betekenen dat het schilderij(aquarel?) pas na 1972 is gemaakt.

  7. Gelkinghe schreef:

    @Lukhul,
    Bedankt voor de aanvulling!
    Het schilderij is van acryl op paneel.
    Dat tweede aanbouwtje is er dus niet gekomen in ’72, tenminste niet zoals het op ’t schilderij staat.
    Ook doet de schilderkunstige behandeling van de stenen der sacristie nogal archaïserend aan – daarom zou het ook van voor 72 kunnen wezen.
    Rechtsonder staat een signatuur die niet leesbaar is en achterop – voor wat het waard is – R. Zuiderweg. Bekend?

  8. Martijn Middel schreef:

    Op mij komt het over als een kleine uitvoering van de Martinikerk 🙂

  9. ijscoman schreef:

    Ik vind de torenspits en vooral het aanbouwsel erg Fries aandoen. Maar enfin…

  10. lukhul schreef:

    @ Gelkinghe,
    Het is mogelijk dat het geschilderd is door R.Zuiderweg.
    Zuiderweg is of was een amateur schilder uit de Kanaalstreek, hij maakte vaak gebruik van oude foto’s als uitgangsmateriaal voor zijn schilderijen. Een van zijn schilderijen van de oude hotel “De IJzer Klap” in Musselkanaal hangt vandaag de dag nog in etalage van Modehuis Velema in Musselkanaal, zijn schilderstijl is het zelfde als bij het schilderij van het kerkje in Sellingen, alleen de kleuren zijn wat feller. De website http://zoeken.mijneigenbibliotheek.nl/ met de zoekopdracht “Zuiderweg schilder” geeft een paar hits.

    @ ijscoman,
    Kom eens naar Westerwolde en bekijk het 13de eeuwse kerkje van Sellingen eens….

  11. Gelkinghe schreef:

    @Lukhul,
    Bedankt!
    De kleurren zijn wat feller omdat ik het plaatje door Picassa getrokken heb. Anders was het heel bruin en dus nog lelijker. 😉


Mijn gedachten hierbij zijn:

