Cultuurhistorische Waardenkaart

Geplaatst op 14 oktober 2008  a

Onlangs kwam de Cultuurhistorische Waardekaart van de gemeente Groningen online. Je kunt er bijvoorbeeld historische kaarten – zoals die van Van Deventer (1565), Haubois (1643) en het eerste kadaster (1825) – mee projecteren op een moderne topografische kaart.

Plaats een reactie on “Cultuurhistorische Waardenkaart”

  1. Dondersteen schreef:

    Ik zie dat Peer z’n zoon precies binnen de oude stadsgrens woont, aan de stadswal (dat wisten we al, hij kijkt uit op het Noorderplantsoen) maar ook dat Groningen tussen 1565 en 1643 die stadswallen kreeg. Boeiend kijkplezier is het. Waarvoor dank.

  2. aargh schreef:

    Kijk dat is nu eens echt leuk! Hoe vaak zit ik niet op van die kaartjes te turen voor ik snap wat ik nou precies zie, hier kun je zien dat veel oude kaarten inderdaad niet noord-zuid liggen.
    Je krijgt als je dat wenst zelfs de legenda erbij als je op de naam van de kaart klikt.(al zijn al die kleurtjes soms moeilijk te onderscheiden. Kom ik nou te wonen op moerige kleiige eerdgronden?)

  3. Gelkinghe schreef:

    @Aargh,
    Volgens mij zijn het dikke eerdgronden.

    Maar dat zegt me niet zoveel. Ik weet wel dat er op relatief geringe diepte een vrij dichte laag knikklei zit, waardoor het hemelwater er gemakkelijk bleef staan – reden waarom die kraanvogels er ook zo goed gedijden, eertijds.

  4. jacob schreef:

    Prachtig! Heb aangeklikt en ingezoomd op mijn laatste adres in Groningen. Blijdschap!
    Objectnummer 101357 oftewel Noorderstationsstraatblues oftewel nummer 42 is nu een gemeentelijk monument! En daar heb ik een aantal jaren binnengewoond. Prachtig!
    Ik kan mijn geluk niet op. Hoera!

  5. Dick schreef:

    Prachtig! Heel leuk om zo te kunnen vergelijken. Maar is de kaart van Huguenin niet wat verschoven? De torens staan verkeerd, en de diepen en de riviertjes passen ook niet echt. Er zal altijd verschil zijn door de onnauwkeurige metingen indertijd, zoals de beschrijving ook uitlegd, maar dit lijkt me niet goed uitgelijnd.

  6. jacob schreef:

    Ik heb zelfs daar op het dak liggen zonnen bij mooi en minder weer. Trouwens de eigenaresse in die tijd heette mevr. Mooiweer.

  7. Gelkinghe schreef:

    @Dick,
    Dat viel mij ook al op, die verschuiving van Huguenin.


Mijn gedachten hierbij zijn:

