Kolenbak

Geplaatst op 9 december 2008  a

Let u niet op die would-be hippie met zijn flaphoed en ochtendjas, die daar vergeefs Paranoid van Black Sabbath probeert te spelen. Daar gaat het niet om. Het gaat om de achtergrond.

Linksachter staat het oude houten schuurtje er nog. Daar paste geen auto in en die is dus later afgebroken voor een ruime garage.

De muur achter de hippiehoed, tevens gesloopt voor genoemde garage, is aan de bovenkant al ietwat afgebrokkeld. Dat kwam door ons. Op die plek kon je heel gemakkelijk op dat muurtje klimmen. Mocht wel niet, maar gebeurde toch.

Achter de bossages zie je een twee-onder-een-kapper uit de jaren zestig. Aanvankelijk stond daar nog een kazerne-achtig gebouw met drie woningen dat de Duitsers er in de oorlog hadden neergezet. Daar woonde midden jaren zestig nog de electriciën Knol. In een groot metalen vat verbrandde hij allerlei afval. We vonden er op een keer half verkoolde stripbladen in. Ik meen Sjors & Sjimmies. Zonde!, vonden we dat.

Terug naar dat muurtje, Er staat een zinken vuilnisbak voor. Die hadden we toen nog, vuilnisbakken van metaal. Rechts van de vuilnisbak, dat uitspringende gedeelte, dat was onze kolenbak. Ieder najaar kwamen de jongens van kolenhandel Lefferts met hun open vrachtwagen voorrijden, en brachten dan op hun schouders een aantal jute zakken met nootjes zoveel achterom, die ze onder de openstaande klep van de kolenbak leeggooiden. Wat een mooi rollende stenengeluid en een boel stof gaf.

In het huis zelf, aan de binnenkant van de muur bij de kolenbak, zat een luikje met een vierkant bakje van beton ervoor, waar mijn vader op winterochtenden de kolenkit met een paar halen volkreeg.

Geplaatst op 9 december 2008  b

23 reacties on “Kolenbak”

  1. aargh schreef:

    Haha, je staat er prachtig op!
    Wij hadden het achter het huis bijna hetzelfde, alleen in spiegelbeeld en met een raam boven het kolenhok. En het luikje zat bij ons buiten dus mijn vader moest op winterochtenden de sneeuw in met de kolenkit. Ons muurtje was blijkbaar iets degelijker gebouwd want wij klommen er ook overheen maar het bleef heel. Kolenhok, muurtje en schuurtje vormden een deel van de kruip en sluiproutes van binnen naar buiten, en naar de tuinen en huizen van de buren.

  2. Gelkinghe schreef:

    @Jacob,
    Het ene verhaal haalt het andere uit. Toen ik anderhalf was en mijn broertje geboren werd liet de kraamverpleegster mij uit de box omdat ze het zo zielig voor mij vond. Ze verliet de kamer even en mijn moeder moest vanuit haar bed machteloos toezien hoe ik de kolenkit omver trok en de inhoud met wellust over het Jabo-tapijt verspreidde.

  3. catthy schreef:

    Als het je goed doet kan ik je helpen aan een paar echte eierkooltjes. Al 30 jaar bewaar ik ze als een soort van nostalgische droom uit mijn jeugd. En aangezien ik nu echt moet opruimen wil ik ze wel afstaan, mits ze goed terecht komen.
    Wij hadden op het balkon wel een kolenbak, maar de kolenboer woonde recht tegenover ons dus werden iedere week de briketten en de eierkolen in handzame balen gehaald. Twee stap meer lopen dan de kolenbak, maar geen rotzooi op de trap een keer per jaar.

  4. dick schreef:

    Wat een fraai organisch metselwerk onderaan dat kolenhok, was dat ook zo bedoeld? En die kapotte regenpijp, die omgevallen antennebuis, die uitbuikende goot langs het dak? Wel leuk wonen daar? Waar was dit eigenlijk?

  5. Gelkinghe schreef:

    @Dick,
    Ik denk niet dat de architect indertijd van organisch metselwerk gehoord had, maar het was wel als een sierstrook bedoeld. Kapotte regenbuis zal wel weer komen door mijn jongere broers en ik. volgens mij zie je de drager van de waslijnen aan voor een antennebuis. Etc. Wel leuk wonen daar in Havelte.

  6. Niklas schreef:

    Bij ons thuis was de kolenbak inpandig, in het achterhuis of de bijkeuken. Een garage was toen nog iets extreems: alleen de dokter, de dominee en de ingenieur in onze welgestelde straat hadden een auto. Later heeft mijn stiefvader, die die straat weer spoedig is ontvlucht omdat hij er zich unheimisch voelde, een garage laten bouwen op de plaats waar eerder mijn tuintje was. Mijn moeder moest leren autorijden in de DAF die hij gekocht had, omdat hij het zelf niet aandurfde. Ze was al ruim boven de 60 en heeft het niet gehaald, omdat de kanker haar inhaalde…

  7. EJee schreef:

    Onze buren hadden een kolenkachel. Het kolenhok was bij de schuur. Ik mocht wel eens kolen voor ze scheppen; dat voelde wel stoer.

    Wij hadden zelf een oliekachel. In de tuin stond een olievat, een soort olieton op z’n kant met een draagstel eronder. De olieman reed dan tot het begin van het steegje -in de Zeekamplaan- en rolde de slang uit tot bij het olievat achter in de tuin: http://maps.google.com/maps?f=q&hl=nl&geocode=&q=haesackerlaan+42,+heiloo,+nederland&sll=37.0625,-95.677068&sspn=42.716829,63.457031&ie=UTF8&ll=52.595954,4.699034&spn=0.004014,0.007746&z=17

  8. Nico Veenstra schreef:

    Wie kan mij helpen aan informatie over de kinderwagenfabriek ‘het sijsje’ dat z’n oorsprong heeft in het pand aan het begin van de Van Sijsenstraat, gerekend vanaf de ringweg.
    Dit fabriekje van Tiemen Veenstra is later verplaatst naar Zuidhorn en weer later, en groter, als nieuwbouw, naar Grootegast. Daar viel het avontuur om.
    Maar…de kinderwagenfabriek heeft dienst gedaan als de Legofabriek in Grootegast. De naam van de fabriek ‘het sijsje’ was ontleed aan de oorsprong aan de van Sijsenstraat.

    • Laura schreef:

      Goeden avond, Ik ben zelf ook erg nieuwschierig naar de geschiedenis van “het sijsje”. Ik heb namenlijk hier een kinderwagen staan daarvan. Zelf zou ik het zo leuk vinden om daar ook geschiedenis bij te hebben. Uw bericht is van 2008. Ben benieuwd of u nog iets te weten bent gekomen hierover. Heb zelf namenlijk alles al na gezocht maar kan niets vinden. Mischien dat u me nog kan helpen. Alvast vriendelijk bedankt!

  9. Dick schreef:

    Ach, ik zie nog zo mijn vader voor me die ’s ochtends vroeg, nog in z’n onderbroek en pyamajasje, met aanmaakhoutjes en spiritus de kalenkachel aandeed. Het model kolenhok hadden wij (in Almelo) ook achter het huis. Zal wel vrij universeel zijn geweest. Wij gebruikten het om op het platte dak van de bijkeuken te klimmen, vanwaar we dan in huis konden inbreken ingeval van niemand thuis en sleutel vergeten…
    De gitaar vertoont overigens treffende gelijkenis met het exemplaar waar ik m’n eerste accoorden op oefende (House of the Rising Sun, uiteraard). Stalen snaren, bloed op de vingers (en toen kende ik nog niet eens de uitroep van John Lennon!).

  10. Léon schreef:

    In het nieuwbouwwijkje van Meeden (wie kent er een mooier woord in het Oost-Gronings dan neeeeeeiboooou) waren ze (bij de huurhuizen) in begin jaren tachtig nog volop te vinden: ‘de kolenbakke’. Ik heb geen idee tot hoe lang die dingen zijn gebruikt.
    Ik heb de indruk dat ze nog een tijdlang ‘standaard’ bij nieuwbouwhuizen zijn neergezet, terwijl ze helemaal geen functie meer hadden. Het Slochterse gas was (via de ‘VEKOGAS’ 1952-1989) beginnend vanaf de jaren vijftig en zeker vanaf het prille begin van de jaren zestig al voorhanden!Maar misschien zit ik wel helemaal fout….

  11. Jan K. schreef:

    De kolenkachel en -bak ken ik alleen nog van mijn geboortehuis. De kolen moesten over een afstand van een kleine 200 m door heit en pake met een handkar, die normaal gesproken voor het vervoer van de melkbussen werd gebruikt, naar huis worden gebracht. Toen de laatste vracht kolen op die manier naar huis werd gereden, kwam mijn net een week of 7 jonge katje onder de wielen van de kar terecht. Een onvergetelijke ramp, die ik heit nog lang heb kwalijk genomen.

    Toen we in 1963 naar Drachten verhuisden, was daar Рzoals L̩on al schreef Рin het schuurtje van de pas opgeleverde nieuwbouwwoning nog een kolenbak ingebouwd. Omdat de woning al van gas was voorzien, werd die overbodig geworden kolenbak al snel omgebouwd tot een werkbank.

  12. Anoniem schreef:

    Wat is er in hemelsnaam met de onderkant van het muurtje gebeurd.

  13. jude schreef:

    Tja, een sierstrook? Ziet er uit als een opening die later is opgevuld.

  14. Gelkinghe schreef:

    @jude,
    Het is een sierstrook die om het hele huis loopt.

  15. thea schreef:

    Nostalgie, eierkolen kan ik me niet herinneren, nootjes4 wel.
    @Het is idd de kerk van Oostwold.

  16. Brimstone schreef:

    Waar ik nu woon (vroeger een bakkerij) zal er ongetwijfeld een kolenbergplaats zijn geweest, waar die stond, geen idee. Wel zijn ze nogal slordig met hun eierkolen omgesprongen, de Beagles graven geregeld eierkolen op.

    Zo te zien ben jij toch een roeping misgelopen 🙂

  17. Gelkinghe schreef:

    @Brimstone,
    Het zesde gitaarboek van Ilja Croon bleek een onneembare hobbel.

  18. boomkruiper schreef:

    En wat konden ze zwart zijn die kolenmannen. Daar kon zwarte piet niet tegenop! Heerlijk om weer een kolenkit te zien 🙂

  19. Gelkinghe schreef:

    In Amerika beleeft het stoken op kolen een bescheiden comeback, lees ik hier:
    http://www.nytimes.com/2008/12/27/business/27coal.html?partner=permalink&exprod=permalink

  20. gerrit de Jager schreef:

    Hallo Laura,

    Ben jij iets gewaar geworden over Kinderwagen fabriek het sijsje ? ik heb hier ook een kinderwagen staan van het sijsje , die ben ik nu aan het restaureren voor mijn dochter , haar toekomstige baby .
    Graag een reactie.
    m.vr.gr.
    Gerrit


Mijn gedachten hierbij zijn:

