Een Drents boerderijtje in ‘De Wandelaar’

Geplaatst op 16 maart 2009

Een boerderijtje met een opgelapte muur, een half versleten rietkap, een paar jonge fruitbomen in de voortuin en nauwelijks uitgebotte bessenstruiken langs het erf. Er staat een nonchalant geparkeerde fiets in de bescheiden bongerd  en er wappert was aan de bovenste draden van de erfafscheiding. De fruitbomen bloeien – het is voorjaar. Als er een westenwind waait, zoals meestal, dan duiden de schaduwen erop dat de foto relatief vroeg in de ochtend werd genomen.

Van de foto is alleen bekend dat het om een Drents boerderijtje ging, dat zich in de nabijheid van hunebedden bevond. Maar de hele situatie is van dien aard, met die weg op de achtergrond ook, dat ik vermoed dat het een boerderijtje te Darp is. Het oude Darp, dat een stukje oostelijker lag dan het huidige, en dat in de oorlog moest wijken voor een Duits vliegveld.

Oorspronkelijk heette dat dorp Westerhesselen of Hesselte, maar in de late middeleeuwen verlegde het zwaartepunt van de bebouwing zich langs de eswal naar het huidige Havelte en uiteindelijk woonde er in de vroegere dorpskern, die Darp ging heten, nog slechts een armoedig gedeelte van de bevolking. Voor de oorlog had je er tientallen van zulke boerderijtjes, een beetje verspreid in het veld. Het moet er geweldig mooi zijn geweest, maar bijna niemand kwam op het idee om de pittoreske armoe hier te fotograferen, helaas.

De plaat komt uit het maandblad De Wandelaar, jaargang 1935. Dit tijdschrift, vooral gewijd aan natuur, landschap en monument, verscheen van 1929 tot 1950 onder leiding van de journalist en veldbioloog Rinke Tolman (1891-1983). De Universiteitsbibliotheek hier bezit de jaargangen tot de oorlog, het tijdschrift bevat fantastische foto’s, tekeningen en grafiek, je kan wel aan het scannen blijven.

Naschrift 30 juni 2017:
Inmiddels staat De Wandelaar tot 1940 online bij Delpher.

8 reacties on “Een Drents boerderijtje in ‘De Wandelaar’”

  1. Dondersteen schreef:

    Ik vind het mooi! Zo’n schilderijtje waar je naar kijkt en dan de omgeving voelt. Dat is echt knap, als je dat kunt vastleggen.
    Ooit zag ik, in de buurt van Darp, zo’n soort huisje aan de rand van het bos. Een droomplek was het. Ik heb er later nog eens naar gezocht maar kon de plek niet meer terugvinden. Nou ja, het was toch alleen maar om van te dromen…. En dank zij dit logje was ik weer even terug in een oude droom. 🙂

  2. Gelkinghe schreef:

    @Dondersteen,
    Het is geen schilderijtje, maar een foto – een schilderachtige foto weliswaar, maar een foto. In de jaren dertig hadden ze er een handje van, om schilderachtige foto’s te maken – het stikt ervan in De Wandelaar -en ik vermoed dat het retoucheerkwastje er ook hier wel aan te pas is gekomen.

  3. Dondersteen schreef:

    Dank voor het toesturen van de grote versie. Het is inderdaad schilderachtig. Qua plek én qua foto. Ik wil er wonen!

  4. Hendrika schreef:

    Mijn eerste ingeving was ook: een schilderij. Je mag er nog wel meer aandacht aan besteden: interessant, foto’s uit die tijd.

  5. Jetske schreef:

    En ik heb uit datzelfde blad al een mooi plaatje van je gekregen van een rietbinder uit Noordwesthoek van Overijssel.
    Wel erg mooi zo’n oud tijdschrift.

  6. It is aai schreef:

    Het geweldige van de foto is dat je pas na even kijken ziet dat het een foto is. Heel mooi.

  7. Jan K. schreef:

    Ook ik was op het verkeerde been gezet, ik dacht dat ik naar een pentekening zat te te kijken.

  8. boomkruiper schreef:

    Heerlijk. Ik word er weemoedig van 😉


Mijn gedachten hierbij zijn:

