Een muskusrat bij de Hoornsedijk

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Twee Pieterpadlopers stonden op de Hoornsedijk te turen naar iets en hielden me staande: “Meneer, misschien weet u wat dat voor een beest is?” Ze wezen op een stelletje futen, althans dat meende ik eerst, maar ze stelden mijn vizier bij. Daar zat een meter of tien van ons af een knaagdier doodgemoedereerd op een sappig stukje gras te knabbelen. “Is dat een bever?” “Nee, die zitten hier niet, en die zijn ook een stuk groter.” Ik gokte dat het om een beverrat of een muskusrat ging, maar als ik thuis google op plaatjes van beide soorten, lijkt het nog het meest op een muskusrat. Ik dacht dat die veel schuwer waren. Let ook eens op die graafhandjes.

13 reacties on “Een muskusrat bij de Hoornsedijk”

  1. Wieneke schreef:

    Ja hoor, da’s een echte muskusrat. Hier in het noorden heb ik er -nu ik er over nadenk- nog nooit eentje gezien, maar in Haastrecht (bij Gouda), waar ik een jaar of zes heb gewoond, heb ik er tijdens wandelingen en fietstochtjes wel honderden gezien. Niet allemaal tegelijk, hoor. Ze werden daar fors uitgeroeid door speciale muskusvallenzetters. Ook heb ik wel jagers op ze zien schieten, gewoon zo in het water. Het is een erg naar gezicht, zo’n wanhopig dier in zo’n val trouwens. Maar ja, ze zijn enorm schadelijk voor de wallen en dijken.

  2. Gelkinghe schreef:

    @Wieneke,
    Ze worden hier ook weggevangen. Alleen begint er in het Westerkwartier een proef om ze vrij te laten leven. Het idee is dat ze territoria hebben en dat ze daarom nooit boven een kritische grens komen.

  3. Karel schreef:

    Zo’n beest heet een gewoon waterkonijn.
    Over een tijdje kan je ze misschien wel bij goede restaurants eten.

  4. Gelkinghe schreef:

    @Karel,
    Volgens mij stond ‘waterkonijn’ jaren geleden al op het menu van een gerenommeerd restaurant in of nabij Slochteren. Toen het nieuwtje eraf was, bleken mensen er toch niet zo van gecharmeerd en daarom werd het politiek correcte beest weer van de menukaart afgevoerd.

  5. Henk schreef:

    Bij jou in de buurt voel ik me ook altijd heel veilig dus waarom het ratje niet??
    Mooi foto Harry, van een bijzondere ”verrassing”

  6. Karel schreef:

    Groninger muskusrat of Groninger waterkonijn?
    Niets gaat er boven een Groninger garnaal.

  7. Gelkinghe schreef:

    Vooral waar die geraffineerd is verwerkt in een eierbal. 🙂

  8. catthy schreef:

    Mooi dier en jammer dat ze o schadelijk gevonden worden. Ben benieuwd hoe het met die beschermpde populatie hier in het Westerkwartier gaat. Ik heb ze nog niet gezien.

  9. boomkruiper schreef:

    Ongelooflijk, nog nooit gezien!

  10. Bob schreef:

    Ik zag er vorige week eentje zwemmen in het Noord Willems-kanaal, misschien hetzelfde exemplaar?
    Onlangs was ik in de gelegenheid was closeups van het waterkonijn te maken: http://bebob.web-log.nl/bebob/2009/03/waterkonijn.html

  11. Trees schreef:

    Dank voor je reactie Gelkinghe.
    Had ook eerst gegoogled op een beverrat.
    Deze zwom bij lageland, vlak bij Slochteren 😉

  12. A. Kraster schreef:

    Ik fietste vorige week(16 januari) langs Hoornsedijk, hoorde een hard geluid op het ijs.
    En daar zat een grote bever met zijn brede platte staart op het ijs te slaan.
    Even later dook hij onder het ijs in een
    soort wakje aan de oever.
    Veel groter dan muskusrat, lange haren en brede staart.
    Zitten ze er dan toch?


Mijn gedachten hierbij zijn:

