De Bloedzugerije

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Als ik op weg naar school hierlangs fietste, dan ging de blik altijd even opzij. Het huis was bijzonder voor de omgeving. Er leek iets mee te zijn,

Pas jaren later begreep ik dankzij een stukje in de Meppeler Courant wat er precies mee was. Een dokter Vos Houwink had het omstreeks 1850 aan de Drentse Hoofdvaart, ten noorden van de Pijlebrug, gebouwd. Voor het huis liet de arts putten graven, waarvan hij de wanden verstevigde met bolster, de onbruikbare bovenlaag van turf. In de putten kweekte hij bloedzuigers.

Het huis heette daarom wel ‘de Bloedzugerije’. Er gingen allerlei moord- en spookverhalen over rond. Althans volgens de Meppeler. Ik kan me niet herinneren dat ik die verhalen ooit heb gehoord.

Aanvulling 29 juni 2015:

Het bedrijf komt ook voor in een provinciaal verslag, hoofdstuk ambachten en nijverheid, over 1855. In een lijstje met Meppeler ondernemingen heet het daar:

“Nog bezit een ingezeten van deze Gemeenie eene bloedzuigerkweekerij in de Gemeente Havelte, die goede resultaten geeft en verzendingen door geheel Nederland doet.”

Met die ingezeten zal dr. Vos Houwink bedoeld zijn.

3 reacties on “De Bloedzugerije”

  1. ton schreef:

    Dat was nog eens een ouderwetse vakman!

  2. Dondersteen schreef:

    Daar had ik nou nog nooit over nagedacht; hoe een arts in die tijd aan bloedzuigers kwam…

  3. ijscoman schreef:

    De architectuur doet een beetje Frans aan. Dat was in die tijd in de mode bij de welgestelden.


Mijn gedachten hierbij zijn:

