Grootindustrieel bleek enorme cultuurbarbaar

De eerste maal dat Nico Rost de rijkste en machtigste man van Groningen, grootindustrieel Jan Evert Scholten, een handje mocht geven liep dat niet goed af:

“Ik moest hem vertellen of ik overgegaan was en wat ik het liefste deed, en zei, waarschijnlijk nauwelijks verstaanbaar, dat ik veel van lezen hield. Nog herinner ik me zijn antwoord: “Niks mee te verdienen! Alleen slecht voor de ogen!”
Bij het afscheid kreeg ik een hand, een zware vlezige hand, en dagenlang daarna was ik terneergeslagen, omdat m’n moeder aan deze woorden de conclusie verbond, dat ik des avonds niet zo lang mocht blijven lezen en vanaf dien dag vroeger controleerde of het licht in m’n kamertje nog brandde.”

Uit: Nico Rost – De vrienden van mijn vader (1956)

One Comment on “Grootindustrieel bleek enorme cultuurbarbaar”

  1. Cpt. Iglo schreef:

    Nico wie? Jan Evert wat? Daar zal je wel voor doorgeleerd moeten hebben. Maar die Scholten had wel gelijk. Stel je toch voor dat Douglas Adams, Leonard Huizinga, Jan Moraal, Erik Bindervoet, Robbert-Jan Henkes en Frans Bakker lezers waren geweest en geen schrijvers. Wat we dan niet gemist hadden.


Mijn gedachten hierbij zijn:

