Dagpauwoog in november

Ik heb een nieuw huisdier:

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Een paar weken geleden fladderde hij hier ook al een paar keer ’s avonds in de kamer rond. Hij hoort eigenlijk op een koele plek te overwinteren, maar zoekt hier de lampen op.

Hij was vrij sloom, schrok zelfs niet van flitslicht:

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Ik manipuleerde hem op een dichtbij liggend blaadje schrijfpapier, maar dat gaf niet de verhoopte betere foto:

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Klaar om op te stijgen:

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

12 reacties on “Dagpauwoog in november”

  1. Martijn schreef:

    Mooi beestje! Bij ons kwam er half oktober eentje naar binnen die op het matje voor de tuindeur is gaan zitten en d’r niet meer uit wilde. Snoepte af en toe wat van een voorgezet schijfje sinaasappel of een drupje honingwater. Toch een wat lullige plek, zo vlak voor de deur. Vorig weekend was-ie opeens dood.

  2. Hendrik schreef:

    Ik heb ook een vlinder als overwinteraar in huis gehad. Toch overleefde het mooie diertje ’t jammer genoeg niet. Na enkele weken lag het dood op de vensterbank in de koele! keuken.
    Maar ik vind het wel heel bijzonder.

  3. Jetske schreef:

    Deze komt het beste tot zijn recht bij 999,- 🙂
    Wat heb je met de vlinder gedaan?

  4. Gelkinghe schreef:

    @Jetske,
    Niets. Ik ga hem niet naar buiten gooien.
    Ik zag er net bij het aflopen van mijn feedreader hier ook een:
    http://natuurlogboek.web-log.nl/natuurlogboek/2009/11/donderdag-19-no.html

  5. Sacha schreef:

    Leuk! Ik heb er op het moment zelfs twee in mijn cd-kast hangen. Benieuwd hoe lang die het gaan volhouden.

  6. Jan K. schreef:

    Er zit niets anders op dan minder te stoken en bij kaarslicht te werken om deze schoonheid door de winter te helpen, vrees ik … 😉

  7. Gelkinghe schreef:

    @Jan,
    Dat minder stoken lukt op dit moment nog prima.

  8. Hendrika schreef:

    Lekker makkelijk huisdier: je hoeft hem niet uit te laten, geen brokjes voor te zetten, geen hok/bak te verschonen, wat wil je nog meer ;~).

  9. Irene schreef:

    Hier in de kelder zit er ook een, nu en dan schuift hij een paar meter op. Die laatste foto is wel spectaculair zeg.

  10. monika schreef:

    “Hij was vrij sloom, schrok zelfs niet van flitslicht”

    volgens mij laat de dagpauwoog juist zijn ogen zien om vijanden af te schrikken als deze gevaar ziet?!

  11. Gelkinghe schreef:

    @Monika,
    Dat wordt gezegd hè. Maar er wordt ook gezegd dat ze vrij moeilijk benaderbaar zijn en om het minste of geringste opvliegen. Dat was bij deze niet (meer) het geval.


Mijn gedachten hierbij zijn:

