Totebel

Geplaatst op 28 november 2009  totebel

Van de week zag ik in een veilingcatalogus van Sotheby een schilderij van ene Nicolaas Riegen (19e eeuw), waarvan dit hierboven een fragment is. Het doek heet: palingvissen.

Het plaatje hielp mij van twee misverstanden af. Ten eerste wist ik niet dat je vanaf een kleine boot met zo’n totebel kon vissen. Ik dacht dat je voldoende ruimte moest hebben om die hefboom omhoog te kunnen trekken.

Ten tweede dacht ik dat je er geen paling mee kon vangen. Maar zo’n totebel is een fijnmazig net, blijkt uit de gelinkte definities.

Tegenwoordig schijnt zo’n kruisnet verboden te zijn. Heeft iemand er wel eens mee zien vissen?

8 reacties on “Totebel”

  1. David zegt:

    Ik viste daar als klein jongetje vaak mee. Eén keer een brasem mee gevangen. Voor de rest alleen kleine visjes.

  2. Martijn zegt:

    In de ’60ger jaren hadden verschillende kennissen bij hun zomerhuisje aan het Zuidlaardermeer een totebel (volgens mij spreek je het uit als teutebel). In mijn herinnering ving je daar vooral kleine visjes mee die je dan weer als aas voor grote kon gebruiken. Ze stonden aan de kant van het water, niet in een boot.
    Inderdaad helemaal verdwenen.

  3. Bert zegt:

    @Harry,
    Ik heb er jaren eentje in mijn visuitrusting gehad, in die tijd dat er nog met levend aas mocht worden gevist, gebruikten m’n maat en ik om aasvisjes te vangen. Laten zakken en dan boven het net, wat lokvoer in het water gooien.
    Succes verzekerd.

  4. a smit zegt:

    bij de oostersluis lag na de oorlog een beroeps visser die man hete kamphuis we hebben stiekum wel eens met zijn bood gevist een zijn we betrapt waren we niet blij mee,en de visser ook niet natuurlijkmaar hij kreeg wel de 3 dikke brasems die wij hadden gevangenen wij kregen een flinke uitbrander maar dat hebben we overleefd
    groeten a smit

  5. barteld zegt:

    Bij mijn oud-oom, watermulder van beroep, werd eerst een schenzebos (takkebos) -waarin wat bedorven vleesresten zaten- in de teutebel gelegd.
    Vervolgens zakte het geheel naar de bodem.
    De palingen, aangetrokken door de vleesresten, kropen in de schenzebos.
    De volgende morgen werd de zaak opgehaald, met bijzonder veel succes.
    Aangezien het nogal heftig was werd het teveel in de bunne gedeponeerd.

  6. Rick zegt:

    Ik heb als kind vaak met zo’n net gevist, wij noemden het altijd een kruisnet. Ik viste zonder aas want dan zou het wel erg makkelijk worden vond mijn vader. We vingen vooral forens, af en toe en baarsje en een heel enkele keer een brasem. Grootste wat ik heb gevangen waren forens van rond de 30 centimeter. Allemaal in en om het Paterswoldsemeer.

  7. Floep zegt:

    Heb er wel veel mee gevist als klein jongetje. Wij gingen vroeger elke vakantie met de boot weg en dan zag je vaak kinderen met een kruisnet vissen bij jachthavens ed.
    1 x een snoek, zeelt, brasems en snoekbaars mee gevangen, maar veelal kleine voorntjes.
    In de binnenstad van Sneek ben ik eens een keer weggestuurd door een beroepsvisser die vond dat ik in zijn gebied zat te vissen.
    Leuke dingen die kruisnetten!

  8. Rob Alberts zegt:

    Een totebel ken ik alleen als scheldwoord.
    Het visnet is nieuw voor mij.

    Vriendelijke groet,


Mijn gedachten hierbij zijn:

