Hoe een melkmeisje verhipte

Onlangs merkte ik, dat de verpakking van karnemelkzeep gewijzigd is.

Het was niet de eerste na-oorlogse restyling. Omstreeks 1950 zag het doosje er nog zo uit:

geplaatst op 31 juli 2010 a
Het betreft een redelijk getrouwe weergave op een kaart in een kwartetspel, uitgebracht door een kruideniersketen. Het melkmeisje is in deze na-oorlogse periode nog klein, gedrongen en tamelijk gezet. Zij draagt nog een soort van floddermuts op haar zwarte krullebol en twee bussen met karnemelk aan haar juk. Het geheel wordt afgemaakt met een paar klompen.

Uit 1965 heb ik een speldje met het opgefriste beeldmerk:

geplaatst op 31 juli 2010  b

Opeens groeide het wicht en kreeg ze een taille. De floddermuts lijkt nu een gesteven Volendams exemplaar. De karnemelk in de bussen maakte plaats voor melk.

Nog kleuriger is de verpakking vanaf de jaren zeventig, tachtig:

geplaatst op 31 juli 2010  c
Zo zijn de bussen nu duidelijk van blinkend koper. Aan het meisje veranderde niet zo veel, alleen heeft ze nu blond in plaats van zwart haar.

Tot slot haar meest recente look:

geplaatst op 31 juli 2010  d
Haar muts is nu een hip gevalletje dat het goed zou doen op een dansfeest en in plaats van stoere klompen heeft ze nu ruimvallende sloffen aan haar voeten. Meest opvallend: ze heeft het juk afgedaan. Haar arbeidsvoorwaarden zijn aanzienlijk verbeterd, want in plaats van twee bussen, draagt ze nog maar eentje. Er staat ook helemaal niet meer op wat er in die ene bus zit. Natuurlijk zou het melk kunnen zijn, of karnemelk, maar tot de mogelijkheden behoren net zo goed GHB en wodka.

9 reacties on “Hoe een melkmeisje verhipte”

  1. Hendrika schreef:

    Ik wist niet dat het merk nog steeds bestaat; ik associeer het met ‘vroeger’. Jahh, ook melkmeisjes gaan met de tijd mee, ze melkt – ongetwijfeld – met een melkrobot ;~)).

  2. Dondersteen schreef:

    Ik zit hier hardop te schaterlachen vanwege de reactie van Jacob.

  3. Wieneke schreef:

    Wat een leuk idee om zo allerlei oude producten door de jaren heen te volgen qua reclame dan. Zo zou je een hele serie kunnen maken. Ik zie jou dat wel doen,Harry 😉

  4. Utrechtse schreef:

    Het bandje voor de jurk zorgt ervoor dat de roklengte voorlopig niet uit de mode raakt.

  5. JANdeWIT schreef:

    Hi Harry.

    Leuk deze serie.
    Vind je het goed als ik deze foto’s op mijn site drasties zet. Voor een dag slechts. In de rubriek koppie koppie die dagelijks wordt vernieuwd.
    Ik zal in de reacties dan een link geven naar je site.
    Groet JdeW.
    DRASTIES – Dutch on the world. World on the Dutch

  6. Wieke schreef:

    Hahahaha! Karnemelkzeep. Ik had er überhaupt nog nooit van gehoord. Is dat beter dan normale zeep?

  7. Gelkinghe schreef:

    @JandeWit,
    Mij best.

    @Wieke,
    Ja, vind ik wel.

  8. Volgens mij ken ik haar alleen maar als ‘Zeeuws meisje’.

  9. Lux® schreef:

    Het zou heel goed kunnen dat het moderne Melkmeisje een kan met GHB draagt: dat is namelijk Gamma Hydro Boterzuur.

    (Volgens mij is die zeep gewoon een dekmantel, of een restprodukt van GHB-bereiding…)


Mijn gedachten hierbij zijn:

