Schilderij blijkt Hoogkerk te tonen

Nu bijna vier jaar geleden kwam Hans Bauer, alias Boekito, met dit naieve en niet echt fraaie schilderij bij me langs: Hij wilde graag weten welke plaats het om ging. Ik zette het begin 2008 op Gelkinghe, maar dat bracht de oplossing niet. Onlangs stapte Hans met het schilderij naar het Dagblad van het Noorden, dat een zoekrubriek heeft. Van de twaalf reacties wezen er tien op de Zuiderweg te Hoogkerk! De lokatie waar ik nu vaak boodschappen doe bij de Appie. Links van de kerktoren zie je het vroegere gemeentehuis. Het Hoendiep en de brug zijn nauwelijks kenbaar. Ziehier de historische situatie op een oude ansicht in de Beeldbank Groningen. De maker van het schilderij, ene Moes, bleek hier in Hoogkerk huisschilder geweest te zijn. Hij zou het doek begin 20e eeuw hebben geschilderd.

15 reacties on “Schilderij blijkt Hoogkerk te tonen”

  1. Hendrika schreef:

    Mooi dat het raadsel is opgelost. Is er nog iets van deze situatie in de huidige tijd terug te vinden?

  2. Wim schreef:

    Je zou zeggen dat de foto is gebruikt als voorbeeld voor het schilderij.

  3. JaartalOnline schreef:

    Hoi, toen ik het schilderij en de kop van ke blog zag viel het kwartje wel. Eerder niet. Daar schiet je (inderdaad) niets mee op …. maar … gevonden

    (net als je nieuwe tijdelijke weblog!)

  4. aargh schreef:

    ik woonde toen natuurlijk nog niet in groningen maar ik vrees dat ik het anders ook niet meteen had herkend. maar nu je het zegt, ja inderdaad.
    aan de schaduwen op de ansicht te zien stonden er op de plaats van de super ooit ook best aardige huisjes.

  5. Niklas schreef:

    Herkenbaar, in die zin, dat ik eerst dacht dat de kerk op de verkeerde plaats stond. Maar met inzoomen op die foto is dat opgehelderd. Normaal bekijk je het vanuit een lager perspectief, denk ik.

  6. Tim schreef:

    Van welk jaar is de foto?

  7. reint wobbes schreef:

    Het schilderij toont de brug in Hoogkerk, we zien links aan het begin van de Kerkstraat cafe Mulder en rechts cafe Reijer in mijn jeugd, ik ben van 1940. De bioerderij van Leutscher stond waar nu de Herv. pastorie staat(arch Meerholz). Hety huis op de voorgrond woonde mevr Leegte er naast woonde later Wouthuis en de slagerij was van Schutter. Moes woonde tegenover cafe Fransen aschuin tegenocer de ingang naar de suikerfabriek . Moes kwam van Den Horn en was meen ik van doopsgezinde huize.

  8. boomkruiper schreef:

    Wel erg leuk dit heerlijk naief geschilderd stadsbeeld


Mijn gedachten hierbij zijn:

