Een verzwegen familiegeschiedenis

Mijn andere grootvader, Albert Vondeling, komt ook voor in de leggers van het Nieuwsblad. In juni 1928 stond bijvoorbeeld zijn ondertrouw met mijn grootmoeder Bieuwkje Kroese in de burgerlijke standsrubriek van de gemeente Zuidhorn:

Zij kwam van het uiterste puntje van de Dijkstreek (Enumatil), dat onder de gemeente Leek viel. Wat ik me nooit realiseerde, is dat ze ‘moesten’ trouwen. Er was namelijk een kind op komst:

Het jongetje, dat ze naar zijn vader Hendrik noemden, werd al in augustus geboren op de boerderij van haar ouders, waar ze dus tijdelijk inwoonden. Het jongetje stierf na 17 dagen:

Waar het begraven is, heb ik nog niet kunnen achterhalen. Ik heb de begraafregisters van Lettelbert, Leek + Midwolde en Tolbert doorgenomen, maar nergens ligt dat jongetje.

Van iemand die op Gelkinghe reageerde op de dag dat dit weblog helaas uit de lucht ging (vandaag exact een maand geleden), hoorde ik hoe na de oorlog de verbindingen lagen.  Deze Jur de Boer groeide op in dezelfde  Dijkstreekster boerderij tussen 1948 en 1964. Hij ging via de Pasop naar school in Midwolde, dat lijkt dus het kerkdorp geweest te zijn, waaronder de boerderij viel.  Boodschappen werden echter betrokken van bakkers en kruideniers uit zowel Midwolde als Enumatil. Maar vanaf de boerderij liepen er ook landweggetjes naar nog andere dorpen. “Achter in het land bij de Matsloot”, vertelde Jur me,

“…was een uitgang naar ’t Kret en dit vormde een korte verbinding met Tolbert. Zo was er ook een mogelijkheid om door het land naar Niekerk te gaan, waar onze (hoef)smid was. Ik ging er ook naar de kleuterschool.”

Toch nog maar eens in het begraafregister van Niekerk kijken dan. En, voor alle zekerheid, in dat van Zuidhorn.

Het gedwongen huwelijk en de dood van het kind vormden natuurlijk een drama in het leven van mijn grootouders. Maar die hebben daar nooit over gepraat. Mijn moeder vernam pas lang na hun dood van een nicht, dat er nog een ouder broertje was geweest.

Mijn grootvader reed, als hij ons vanuit Drenthe naar Feerwerd bracht, wel graag langs de Pasop, waar je even uitzicht hebt op de boerderij. Met de kennis van nu besef ik, dat hij dan aan dat drama moet hebben gedacht.

Misschien dat hij zich door dat gedwongen huwelijk wel eens bekneld gevoeld heeft. Een emigratie naar Amerika ging niet door, omdat mijn grootmoeder niet zo gezond was. Als zij weer eens mopperde, riep hij wel eens: “Hol joe stil of ik ruil die in veur twei wichter van achttien”. Dat was een grapje, zeker, maar het werd wel onthouden en je peilt er de diepere bodem niet van.

Waar werd verzwegen, herhaalde de geschiedenis zich. Toen mijn in 1930 geboren oom Frans na de oorlog een meisje bezwangerde, was mijn grootvader onverbiddellijk. Zijn zoon kon dan nog zo’n talentvol student wis- en natuurkunde zijn, hij moest trouwen, kreeg geen geld meer en ging maar werken voor de kost.

4 reacties on “Een verzwegen familiegeschiedenis”

  1. groninganus schreef:

    Je interpreteert de naam Groninganus verkeerd.

  2. groninganus schreef:

    Niet zo. De naam is ontleend aan een scribent uit de 18e eeuw en betekent gewoon Groninger in het latijn.

  3. Bob Poppen schreef:

    De link naar http://gelkinghe.weblog.nl/ levert een blanco pagina op. Betekent dit nu dat die weblog definitief is opgeheven?

    • groninganus schreef:

      Zeer beslist niet. Ze zijn nog steeds aan het klunzen & stoethaspelen daar bij Weblog & Typepad. Er is al een aantal weblogs online, maar daar behoort deze dus niet toe. Mensen die het meest betalden voor hun weblog mogen achteraan de rij aansluiten. Gratis klanten gaan voor.


Mijn gedachten hierbij zijn:

