Harm Visser, een tekenaar die te jong stierf

Ik tikte zaterdag bij een tweedehandsboekenhandeltje De stad rondom de hoge toren op de kop,  een ‘gedenkboekje’ wegens het 900-jarig bestaan van de stad Groningen in 1940.

Omdat ik het nog nooit eerder gezien had en benieuwd was wanneer het precies verscheen – nog voor of tijdens de Bezetting? – keek ik dat na in het gedigitaliseerde Nieuwsblad van het Noorden. Het boekje, zo bleek, kwam vlak voor Sinterklaas 1941 uit, dus tijdens de Bezetting, en was “zoolang de voorraad strekt” voor 85 cent te koop bij de “erkende boekhandelaren hier ter stede”.  In een tweede advertentie is er sprake van “slechts beperkte voorraad”.  Op 3 december dat jaar verscheen er nog een bespreking in de krant, die het boekje “alleraardigst” noemt. “Vooral de geboren en getogen stad Groninger” zou het werkje graag willen kopen,  “om aan de hand daarvan de glorierijke ontwikkeling van zijn stad de revue te laten passeeren”.
.
Ik kocht het boekje niet zozeer om de tekst. Nee, de reden was dat er een stuk of wat puike tekeningen in staan, die van een groot vakmanschap getuigen.  Vooral de bovenstaande van de A-poort spreekt me aan. Zelden heb ik dat bouwwerk zo plastisch weergegeven gezien. Deze poort dateerde uit de Bourgondische periode, eind 15e eeuw, en werd – meen ik – omstreeks 1840 afgebroken. Moet je je eens voorstellen dat zoiets er nog stond. Het zou een een enorme bezienswaardigheid zijn geweest.

Het gekke was dat ik ook nog nooit van de tekenaar gehoord had.  Ander werk van deze Harm Visser was me niet bekend en kon ik ook niet vinden. Dat is ook geen wonder, want hij heeft na verschijning van het boekje niet meer zo lang geleefd,  zo leerde de krantenbank. In het Nieuwsblad van woensdag  5 januari 1944 deelde Vissers weduwe mee dat hij “geheel onverwachts” was overleden, slechts 31 jaar oud.

Zo jong,  en plotsklaps, in die tijd? Het zal toch niet? Het blijkt van wel, want zijn naam is te vinden op een digitale erelijst voor gevallenen, subgroep verzet.  Je kunt er een virtueel bloemetje neerleggen, en dat deed ik.  Ben benieuwd wat hij precies gedaan heeft en hoe hij aan zijn eind kwam. Zal dat nog een keer gaan uitzoeken, op voorhand vermoed ik dat hij als tekenaar persoonsbewijzen vervalste en daarom gefusilleerd is.

4 reacties on “Harm Visser, een tekenaar die te jong stierf”

  1. Bart Flikkema schreef:

    Op boekwinkeltjes punt nl zocht ik op de titel, en zag nog ettelijke exemplaren te koop staan.

  2. Roelant schreef:

    De binnen-A-poort werd in 1828 afgebroken.

  3. jan ridderbos schreef:

    Harm Visser, geboren op 10 mei 1912 te Assen
    Woonachtig Hamburgerstraat 2a te Groningen
    Opgepakt wegens hulp aan onderduikers, waaronder Joodse landgenoten
    Hij dook onder in de NO Polder ivm pilotenhulp
    Hij overleed op 4 januari 1944 door ziekte, die samenhing met zijn verzetswerk.
    Gehuwd met Aaltje Boer, Plutolaan 213 te Groningen.
    Foto in Hoe Groningen streed. Provinciaal Gedenkboek van het verzet 1940-1945; niet in Het grote gebod


Mijn gedachten hierbij zijn:

