Politieke rokerij

Ik geloof dat mijn grootvader deze wel eens rookte:

a

Pas veel later werd ik me ervan bewust dat de fabriek van deze sigaren in Nieuwe Pekela stond, dat er een door Fré Meis geïnspireerde, succesvolle vrouwenstaking was geweest, en dat de fabriek een paar jaar daarna sloot (1971).

Tevoren kwamen uit zo’n sigarendoos grote sigarenbanden met de konterfeitsels van zeer gerespecteerde, zoniet hoog vereerde westerse politici die je kon sparen, zoals:

– Churchill (‘We will fight them on the beaches…”):

b Chrurchill

Kennedy (“Ich bin ein Berliner“):

c Kennedy

En Brandt (“Zu oft mit der Faust auf den Tisch zu schlagen, bekommt der Faust schlechter als dem Tisch“):

d Brandt

Zouden er aan de andere kant van het IJzeren Gordijn soortgelijke sigarenbanden zijn geweest, maar dan van communistische politici? Een dergelijk exemplaar met Fré Meis, dat had me nog wel wat geleken.

Mijn gedachten hierbij zijn:

