Topstukken van het Damster stadsmuseum
Geplaatst op: 5 april 2014 Hoort bij: Geschiedenis, Ommelanden 12 reactiesVanmiddag naar Delfzijl gefietst en onderweg het Museum Stad Appingerdam aangedaan. Ziehier een selectie van enkele topstukken.
Hoofdprijs van de vogel- of papegaaischieterij van 1546. De schutterskoning kreeg deze aan een lint of iets dergelijks om zijn hals:
Gevelsteen om te herdenken dat abt Dico de Groninger in 1561 een nieuwe poort liet bouwen bij het plaatselijke Augustijner klooster:
Publicatie waarmee het stadsbestuur de nieuwe tijdstippen voor de beide jaarmarkten bekend maakte (1658):
Een waag voor het wegen van bijvoorbeeld boter:
Portret door een Hauck van Alegonda van Sijsen (1750-1829), de vrouw van Campegius Hermannus Gockinga. Ze was de dochter van een Groninger burgemeester en haar man was eveneens een vooraanstaand bestuurder, onder meer als lid van de Nationale Vergadering, zeg maar het parlement van de Bataafse Republiek. Kennelijk werd in zulke kringen nog klederdracht gedragen:
Etensbord met de konterfeitsels van Willem V en zijn gemalin Wilhelmina van Pruisen. Zij had de broek aan, maar haar borst lijkt uit haar decolleté te piepen:
Houten schooltas, beschilderd:
Hazewind, detail schilderij (waarvan ik de maker vergat te noteren):
De windhond is niet van Otto Eerelman?
Is inderdaad van Otto Eerlelman “Italiaanse windhond met vlinder”
Dit museum is een verzetsdaad: “Interessant is de reden van de stichting van het museum op 30 juli 1942: men besloot toen een museum op te richten ter bescherming van het eigen stedelijke cultuurgoed ter voorkoming van confiscatie van de objecten door de Duitsers” en dan, wat merkwaardig, “Het museum meldt dat het onderzoek niet van toepassing is, aangezien het pas na 1948 is opgericht”. Te vinden via http://www.musealeverwervingen.nl/230/musea/a/appingedam-museumstad/
Inderdaad een verhaal dat voor verbetering vatbaar is. Ten eerste werd het museum in 1942 opgericht door de Openbare Leeszaal en het Nut als een gewestelijk historisch museum, dus niet als een stadsmuseum. Men had toen nog geen gebouw, de verzamelingen die er al wel waren, lagen in de Openbare Leeszaal. Mede-oprichter van hert museum was de van die leeszaal bekende mr. A.T. Vos. Meteen werd een oproep gedaan om voorwerpen voor het museum af te staan:
http://kranten.delpher.nl/nl/view/index?query=museum+Appingedam&coll=ddd&image=ddd%3A010020368%3Ampeg21%3Aa0094&page=2&maxperpage=10&sortfield=date&cql%5B%5D=(date+_gte_+01-01-1942)&cql%5B%5D=(date+_lte_+31-12-1949)&cql%5B%5D=(content+all+museum+and+Appingedam)
Eventuele achterliggende bedoelingen ten spijt – de Duitse bezetter verwelkomde de komst van dit ‘Heimatmuseum’, getuige een vrij omvangrijk artikel in zijn krant (april ’43):
http://kranten.delpher.nl/nl/view/index?query=museum+Appingedam&coll=ddd&image=ddd%3A011120333%3Ampeg21%3Aa0081&page=3&maxperpage=10&sortfield=date&cql%5B%5D=(date+_gte_+01-01-1942)&cql%5B%5D=(date+_lte_+31-12-1949)&cql%5B%5D=(content+all+museum+and+Appingedam)
Meteen daarna kreeg het museum een bescheiden provinciale subsidie:
http://kranten.delpher.nl/nl/view/index?query=museum+Appingedam&coll=ddd&image=ddd%3A010414091%3Ampeg21%3Aa0035&page=3&maxperpage=10&sortfield=date&cql%5B%5D=(date+_gte_+01-01-1942)&cql%5B%5D=(date+_lte_+31-12-1949)&cql%5B%5D=(content+all+museum+and+Appingedam)
Pas eind 1947 kwam echter de stichting tot stand, dus de juridische vorm waarin dit museum werd gegoten.
http://kranten.delpher.nl/nl/view/index?query=museum+Appingedam&coll=ddd&image=ddd%3A010885556%3Ampeg21%3Aa0026&page=3&maxperpage=10&sortfield=date&cql%5B%5D=(date+_gte_+01-01-1942)&cql%5B%5D=(date+_lte_+31-12-1949)&cql%5B%5D=(content+all+museum+and+Appingedam)
Niet lang daarna zal er, denk ik, een onderkomen verworven zijn.
Behalve dat de robe op het etensbord te klein lijkt (in die tijd werden de “parels” van een vrouw zo hoog mogelijk geduwd, de Engelsen zouden “her assets” zeggen, haar rijkdommen die met het hele pakket kwamen) lijkt het alsof op het schilderij de jonge vrouw in klederdracht de kap speciaal voor het schilderij heeft op gezet. Misschien was die van opoe en om opoe een plezier te doen? Eerlijk gezegd vind ik dat het lijkt of ze een beetje een punthoofd heeft, alsof de gouden “helm” en de mutsen te klein voor haar waren, ook lijkt haar voorhoofd hoger, de haarlijn is niet of nauwelijks bedekt, dan je op foto’s van één generatie later ziet. Dan zijn die vrouwen ondertussen wel heel oud, maar de kap, de pronkmuts, lijkt dan toch echt veel platter en afgeronder op het hoofd te liggen. Maar misschien is dit alleen een overweging van iemand, die heel kritisch kijkt naar het goed of foutief toepassen van zogenaamde oude klederdrachtstukken. Op foto’s van de Grunneger Daansers, die gedegen onderzoek naar de oude klederdrachten hebben gedaan, zie je niet zo’n hoge top aan de bovenkant van een Groninger kap.Zie ook de foto’s van toen al koningin Wilhelmina als tiener in Friese klederdracht. Reina.
Klederdracht was wel in ontwikkeling. Overigens kan het ook nog zo geweest zijn dat haar oorijzer niet op de groei was gekocht.:-)
Artistieke interpretaie…
Ik bedoel interpretatie. Door dit vreemde overheen-typen kan ik niet zien of er fouten zijn gemaakt.
Vul je reactie hier in…. is het alleen bij mij dat de eerste woorden van mijn reactie verschijnen over de woorden ‘vul je ( Uw) reactie hier in…. en dus onleesbaar zijn.
Ik heb daar en elders geen last van dit vervelende euvel – het ligt dus waarschijnlijk aan je eigen apparatuur/programmatuur? Overigens kan je ook eerst in Word een tekstje maken en dat copypasten in het reactievenster, dan heb je er zeker niet met dit ongemak te maken.
ECCE MONASTERII PRIMAS VENERABILIS HVIVS
HANC PORTAM STRVXIT DICO GRONINGUS AVITAE
RELIGIONIS AMANS DOCTRINA INSIGNIS UT OLIM
POSTERITAS SCIRET SE ILLI HAEC MONUMENTA DEDISSE
Zie, het eerbiedwaardig hoofd van dit klooster heeft deze poort gebouwd, Dico de Groninger, beminnaar van de voorvaderlijke religie, door geleerdheid beroemd; moge eens het nageslacht weten, dat hij hun dit gedenkteken heeft geschonken
Gevelsteen uit de muur van het poortgebouw (Broerstraat) van het Augustijner klooster, afmeting 70 x 59 x 8 cm, door Dico van Groningen, procurator van het convent, in 1561 geplaatst. De gevelsteen is daar tot ongeveer 1793 bevestigd geweest.
Hallo Harry,
Ik weet zeker het schilderij met de hond in Appingedam is geschilderd door
Otto Eerelman. Ik heb het al eental keren bekeken.
Vriendelijke groet,
Wilte mulder