‘Thans weer een sieraad van het Noord-Drentse landschap’

Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid heeft vanwege de Molendag, aanstaande zaterdag, een hele zut molenfilmpjes op zijn YouTube-account gepost, waaronder deze over de oliemolen van Roderwolde uit 1959, toen die molen net opgeknapt was. Het filmpje brengt mooi in beeld, wat zo’n oliemolen verwerkt:

2 reacties on “‘Thans weer een sieraad van het Noord-Drentse landschap’”

  1. Inderdaad mooi om dat productieproces van lijnolie te zien, dat had ik volgens mij nog niet eerder gezien. Eigenlijk wel verrassend hoe dat werkt, daar had ik toch wat een andere voorstelling van.

  2. aargh schreef:

    Gewoon in een zak, even eenvoudig als geniaal. Dat ondiepe bakje voor de olie vind ik dan weer onbegrijpelijk onhandig.


Mijn gedachten hierbij zijn:

