‘Een burgerbehuizing met schuurtje en hoenderpark’

Winschoter Courant 17 september 1931.

Winschoter Courant 17 september 1931.

Zoiets was vroeger nieuws dat in de krant stond. Onderhands betekende dat het vastgoed niet zoals gewoonlijk via een openbare veiling verkocht werd.

Dat mijn overgrootvader Geert Perton een “hoenderpark” had, was nieuw voor mij. Dat gold ook voor het feit dat hij al in 1931 naar zijn dochter Maria in Nieuw-Amsterdam verhuisde, en niet in ’36 zoals ik altijd meende. Een lidmatenregister van de hervormde gemeente Finsterwolde zette me op het spoor. Daarin ontbreken mijn overgrootvader en mijn oud-tante Siene vanaf dat jaar.

Nog iets opmerkelijks: het krantenbericht ging vier dagen vooraf aan het passeren van de akte bij de notaris. Bron van het bericht moet dan haast wel een van de partijen geweest zijn. Zowel de koper als de verkoper was schoenmaker, misschien kenden ze elkaar van een beroepsvereniging of iets dergelijks.  In elk geval hadden ze er beide belang bij dat de loop in de zaak bleef.

Mijn overgrootvader was sinds 1929 weduwnaar en de boedel was nog onverdeeld tussen hem en zijn vijf kinderen. Daarom hadden die allemaal eerst een volmacht getekend.

In de akte heet het vastgoed:

“eene behuizing en schuurtje, met erf en tuin , staande en gelegen aan den Klinkerweg te Finsterwolde”.

Geen sprake van een hoenderpark. Zo’n voorziening was notarieel kennelijk niet van belang. Samen met het goed werd verkocht:

“de in voormeld onroerend goed aanwezige machineriën en schoenmakersgereedschappen”.

Hindrik Heethuis, de koper, die uit Sellingen kwam,  beloofde 2900 gulden te betalen voor het vastgoed en 200 voor de bedrijfsinventaris. De 3100 gulden in totaal moest hij voldoen op 1 november, zoniet dan dreigde een rente van 6 % per jaar over het verschuldigde. Die dag was ook de aanvaarding van het goed door Heethuis, terwijl mijn overgrootvader even eerder moet zijn verhuisd.

Heethuis kon blijkbaar geen externe geldschieter vinden. Op 6 november tekenden hij en mijn oudoom Harm Sprang, hoofdonderwijzer te Meerland – die optrad als volmacht van mijn overgrootvader – een hypotheekakte, waaruit bleek dat Heethuis 600 gulden voldeed en er dus 2500 gulden over het goed bleef staan en dat tegen een rente van 4,5 %.

Beurde mijn overgrootvader zo aan rente ƒ 112,50 per jaar, Heethuis moest op jaarbasis ook nog ƒ 25,- aflossen zodat de revenuen voor Geert Perton in het begin ƒ 137,50 per jaar geweest zullen zijn. Bepaald geen vetpot, ik vermoed dat dat bedrag geheel is opgegaan aan kostgeld bij zijn dochter.

Bron: RHC Groninger Archieven, Toegang 110 (notarissen Finsterwolde) inv.nr. 212 (akten 1931) de nummers 1154 (koopakte 21 september) en 1207 (hypotheek 6 november).

 

One Comment on “‘Een burgerbehuizing met schuurtje en hoenderpark’”

  1. anoniem schreef:

    Het hoenderhok was vast niet spijker- en/of wortelvast, dus hoorde het niet bij de gebouwen, maar bij de inboedel. Je ziet ook vaak, dat bouwland of grasland wordt verkocht met de daarop gebouwde gewassen of de gras/hooiopbrengst. Soms bleven de “vruchten”van het land of het gemaaide eigendom van de verkoper, meestal werd een van beide mogelijkheden in de koopakte nadrukkelijk vermeld. Het hoenderhok (of konijnenhokken, daarmee gelijk gesteld) was dus evenzeer inboedel als de tafel en stoelen. Werden de losse of losvaste hokken wel meeverkocht, dan stond dat ook in de koopakte genoteerd. (In steden werden daarom de privaten in de achtertuin soms ook nadrukkelijk vermeld, als ze niet verankerd waren, was het immers “tilbaar” en kon de huiseigenaar/verkoper het huisje met tonnetje meenemen. Maar vaak waren ze degelijk verankerd of vastgespijkerd aan een of ander stevig grondwerk, de stadjers hadden blijkbaar teveel door kwajongens omgekieperde privaten in hun gedachten zitten). Reina


Mijn gedachten hierbij zijn:

