Heb ik weer: een UFO

Ik zag vanuit mijn raam verschrikkelijk mooie luchten, ergens boven de Onlanden, maar wilde eerst de regen afwachten:
2015-05-19 007
Die al minderde:
2015-05-19 008
En minderde:
2015-05-19 010
Zonlicht, het sein om te gaan:
2015-05-19 018
Wat is alles lekker fris na zo’n bui:
2015-05-19 021
De telefoontoren aan de Peizerweg werd mooi uitgelicht, helaas iets te kort om er dichterbij een lantaarnpaalloze plaat van te maken:
2015-05-19 022
Bij het transferium Hoogkerk:
2015-05-19 025
Bomen waar je normaal aan voorbij gaat:
2015-05-19 031
Het bomenlaantje van de Langmadijk:
2015-05-19 037
Spektakel boven de Matsloot:
2015-05-19 048
Opeens flitste er iets. Ik dacht eerst mijn toestel, maar de flitskap stond niet omhoog. Ook zat er geen druppel op mijn lens. Ik besloot dat het een bliksem moest zijn geweest. Maar thuis zie ik wat vreemds op een van de foto’s die ik aan het eind van het bomenlaantje maakte:
2015-05-19 051
Een UFO:
2015-05-19 051b
Muziek!


280 reacties on “Heb ik weer: een UFO”

      • A.K zegt:

        het is een spoor van F-16 ,,%100 zeker,ik ben zelf een f16 pilot!

        • loetje zegt:

          Ja hoor een f16….nou meneer de piloot droom maar lekkah verder….De marsmannetjes komen eraan

          • kkxkx zegt:

            hhahaha ja helemaal gelijk

          • fred zegt:

            Nee man de grijzen, ze komeb!!!!!

          • jijbentnietsnugger zegt:

            loetje, nu vraag ik mij toch echt af of jij ooit een straaljager door een geluidsbarriere hebt zien gaan? uit je reactie blijkt, van niet. marsmannetjes.. droom maar lekkah verder

            • veendammer zegt:

              dan had de fotograaf dat toch wel gehoord lijkt me.
              in veendam is het zelfs gezien door omwonenden.
              en nee geen f16 gezien of gehoord en nee al helemaal geen
              f16 die door de geluidsbarriere knalt…

              • Jan de Man zegt:

                het vliegtuig had een geluidsdemper er op zitten, een “silencer” me andere woorden , dus kan de fotograaf hem niet gehoord hebben

                • laurens zegt:

                  hoe de fuck wil je geluid dat door snelheid wordt gecreerd dempen?! Dat gaat je niet lukken hoor. Wat natuurlijk wel kan is dat de F16 op een zodanige hoogte vloog dat je het gewoonweg niet hoort. Ik bedoel. Je hoort ook niet elk vliegtuig overvliegen.

                  Kans is groot dat dit een straaljager is geweest. Wat ik alleen niet kan plaatsen is het licht er omheen maar dat kan komen doordat het een wolk is?!

                  • Richard Gras zegt:

                    Laurens, het valt me op dat jij een van de eerste bent die dit verschijnsel een beetje serieus benadert maar hoe graag ik ook zou willen dat dit een UFO is denk ik dat het een natuurverschijnsel is dat veroorzaakt word door de weersomstandigheden om dat moment want dit zie je ook aan de kleuren die er doorheen zitten. Volgens mij heeft het met luchtdruk te maken en de verscheidenheid van de weersomstandigheden en dat is gisteren ook heel duidelijk het geval geweest want hier scheen de zon en 100 km verderop hagelde het grote korrels! Het resultaat is deze verschijning en dit heeft volgens mij alles te maken met de weersomstandigheden want ik kan hier met de beste wil geen UFO in onderscheiden…..

                    • Roy zegt:

                      Eindelijke een zinnige reactie ! De anderen maken er een lollige gebeurtenis van. Overigens ook leuk om te lezen…..

                    • jan prummel zegt:

                      heb you dan ook een term voor dit natuurverschijnsel, Richard? Want deze verschijning is toch uniek te noemen.

                  • H. Torenbeek zegt:

                    Het is en blijft een ongelooflijk interessante foto. Kudos aan Harry !!!
                    Maar toch, Laurens,….. stopte ik Uw commentaar te lezen….. na het derde woord.

              • gerard heidotting zegt:

                Ik heb het ook gezien op de A28 op 19 mei tussen hoogeveen en Assen tussen 00:00 uur en 00:45 uur, het hing in het noord westen een ligt groene “licht ” die stil hing onder de wolken. We dachten eerst een helikopter ofzo maar het hing echt stil.

          • harrie zegt:

            Volgens mijn is het een mannelijke distelvlinder die door de geluids barriere gaat

        • 0ff zegt:

          @A.K. Ik zie wel de trail van de wings, is idd iemand met een drukgolf erom. Is volgens mij eerder een F15 (die staan daar toch ergens nog gestationeerd?). Ik zie nl. 2 straal uitstoten ipv 1. Er als You zo’n ding vliegt moet je toch zelf wel weten hoeveel motoren je achter je hebt 🙂 ?. Ik hou het op een F15 die door de soundbarrier gaat.

        • Goose zegt:

          Haha ja A.K. aka Maverick geloof je hetzelf….???

        • Monique zegt:

          Een F-16…..die je niet hoort langskomen?! Duhhhh 😱😲

        • dirk zegt:

          ben je zeker neergestort met je f16 als ik nu alleen een witte straal zag zeg ik ja maar verklaar die blauwe kring dan eens mijnheer de piloot

        • Bear zegt:

          Pi (van) lot (je getikt) bedoeld u?

        • wiedemeijer zegt:

          iemand die een F16 bestuurt, noemt zich toch F16 vlieger?

        • Wil zegt:

          f16 pilot…. Volgens mij kan de gemiddelde officier bij de Koninklijke Luchtmacht toch wel F-16 piloot schrijven…..

          • barbie zegt:

            misschien is ie wel een piloot, die ook toevallig een f 16 vliegt.

          • mister S. zegt:

            f16..? Man, ik zoek mij wezenloos naar die functie toets op mijn pc.
            Trouwens, de meeste F-16 ’s staan momenteel op de grond..in revisie.
            Bovendien kunnen ze niet lang ondersteboven vliegen, vanwege de dubbele brandstoftank.
            De foto – daarentegen – onderste boven van.
            Mooi.. toch..?

            • mister S. zegt:

              Maar, wil per definitie niet zeggen dat hier sprake is van een UFO…het effect is mooi..!
              Een close up van een close encounter.. zou toch méér tot de verbeelding spreken, I think.
              En mocht het zo zijn dat je – net als ik – ooit in de gelegenheid verkeerde er daadwerkelijk één van zeer dichtbij te hebben mogen aanschouwen, dan is deze foto toch eigenlijk niets meer dan een fractie van een weerspiegeling die tot de verbeelding leidde..’
              En de hypocrieten zullen zeggen: Hij zal wel in een (paddenstoelen) trip hebben gezeten..’
              Man, ik ben niet eens vegetarier…!

              • mister S. zegt:

                En..oh ja, ik kan het natuurlijk niet bewijzen, omdat ik niet gezegend was met een oude Polaroid camera (een vintage camera waarmee je niet kon sjoemelen in de nabewerking)
                Tegenwoordig wordt er veel gerotzooid met fotoshop, omdat men kennelijk uit is op een primeur (..) ’t Lijkt wel alsof men alles wil verklaren, met uiteenlopende visies..’
                Nou, dat wordt dan weer een aardige klus..(klinkt cynisch)

          • william zegt:

            Dat viel me ook al op. Niet goed op gelet tijdens de nederlandse les. haha

        • Rick van Velzen zegt:

          volgens mij is dit gewoon een zonnevlek op de lens doordat hij tegen de zon in fotografeert

          • Cheese zegt:

            Onmogelijk. UFO = Real

          • Iwan zegt:

            Inderdaad, dit is een lens flare.

          • me zegt:

            tis ’n weerballon, echt waar, een groene weerballon die er snel tussenuit gaat want hij kreeg een sms-je dat hij, binnen 8s ongeveer 1542 km naar het westen moest gaan om daar de luchtdruk, de vochtigheid en de luchtsnelheid te meten. Die zijn tegenwoordig erg snel hoor……weerballonen.

        • Blue zegt:

          met 1 motor?

        • Orion zegt:

          Echte piloten mogen hier niet over spreken, en als je een echte piloot bent weet je dat de mensheid dom wordt gehouden over dit onderwerp , of ben je ook zo dom?

        • jaz zegt:

          wat ben jij een malloot zeg, ben jij loser ingehuurd om dit gelijk te “verdoofpotten “ofzo? Hoe voelt dat , meneer de f16 piloot? De fotografeerder is niiet doof of dom zoals jij ,F16s zou je toch echt wel horen , of niet knuppelkaas?

          • Ronniebooi zegt:

            Het lijkt op iets dat door de geluidsbarriere heengaat. Kan heel goed een F-16 zijn, of een meteoriet.

        • edbert zegt:

          ja, en ik ben wielrenner en denk dat het jan janssen is die langsraast

        • c zegt:

          groningen ligt op de aanvlieg-route van de ufo’s die naar rusland gaan. of wist meneertje de piloot dat ook niet???? nou????
          100% zeker
          en jij bent geen piloot anders wist je dat wel. trouwens wat iedereen zegt moet je dan ook weten.

        • a.pijffers zegt:

          klopt hij gaat hier door de geluids barriere vandaar de circels van condens en door de circel schijnt licht van de zon, mooie foto, gr. oud f-16 crewchief

        • Fred Caster zegt:

          Als je zelf de piloot bent kun je het spoor niet zien sukkel. Nee even zonder gekheid piloten hebben een opleiding en weten dat pilOot in het nederlands en dus ook in de nederlandse luchtmacht 2 O’s krijgt. Klootzak spelt men eveneens met 2 O’s.

        • Sandro zegt:

          Het is een statische ontlading. Dit gezien het weerbeeld. Heb een aantal jaar geleden op schiphol gewerkt en daar de bliksem zien inslaan op de romp van een toestel die aan het landen was. Dit zag er het zelfde uit als op de foto wat meneer vertoont. Bij het vliegtuig werd de bliksem schicht geabsorbeerd door de romp en dat kleurde ook groen op. Wat er op dat moment daar vloog bij het maken van die foto zou idd een f16 kunnen zijn. Vriendelijke groet

      • Hee mensen stop maar met het feest. met de juiste zon net vanachter een wolk komend maak ik met mijn canon EOS 1200D maak ik net zoveel van deze blauwe verschuijnseltjes als u maar wilt. Ik dacgt eerst ook verrek daar heb je een ufo….tot ik de volgende tegenlicht wolkenfoto maakte met dezelfde bastard erop…Lenseffect dus.

        • Orion zegt:

          Velen zijn horende doof en ziende blind, misschien jij ook wel……….. ja , ik ben ook fotograaf.

          • edbert zegt:

            is niet iedereen tegenwoordig een “fotograaf” met onze mobieltjes??

    • René van Beek zegt:

      Ik had een paar maanden geleden ook zoiets.Ik stuurde de foto’s naar de sterrenwacht in Hellendoorn of hun het wisten….Nog steeds geen antwoord gekregen dus ging ik vergelijkbare afbeeldingen zoeken en het bleek een weerspiegeling van Venus te zijn!

      Dus niks geen “UFO of Marsmannetjes”.De enige die stomme UFO opnames maken zijn 100 van de 100 keer Amerikanen!!Dus laat je niks wijsmaken….de enige Amerikaan die ik vertrouw is Stephen King en hij bulkt van de mooie fantasien die WEL geloofwaardig zijn…

    • jan zegt:

      Dat is geen UFO … dat is een gevallen Engel (demoon)

    • math zegt:

      Dit komt omdat er in 1 wolk 1 gaatje zit waar een zonnestraal doorkomt ivm dit regenwolken zijn en de zon erdoor schijn heb je het effect van 1 regenboog daarom die kleur.
      als ik de auto was in de zomer zie je ook wel eens 1 regenboog over de straal water uit de tuinslang

    • Marchel zegt:

      Treintje Oosterhuis .

    • Dit is absoluut geen ufo.
      Dit is een lens flare
      als bewijs : hier een foto genomen in de appelbergen met tegenlicht van een led zaklamp

      voor meer foto’s van aliens :
      http://www.maartenschuchard.nl

  1. Siebrand Homan zegt:

    ’t Is niet waar!!

    • groninganus zegt:

      Tja, ik kan er ook niets aan doen. “Het” staat op de foto.

      • Goed vastgelegd. Heel mooi!

      • Heidy zegt:

        Erg mooi. …en wat ook niets uitmaakt. ..wel zijn niet alleen mensen. .beetje erg arrogant dat nog re denken en te beweren.
        ik zeg prachtig deze foto’s. .Hoop erg nog meer te mogen bewonderen.
        Groetjes van Heidy

      • Ruud zegt:

        Prachtig dat je als fotograaf dit vast legt !!
        Wat het ook mogen zijn het spreekt tot de verbeelding.

  2. Emigrant zegt:

    Dus toch …

  3. Het licht dat er uit straalt komt wel recht van de zon vandaan.

    Vond nog dit over groen:

    http://wibnet.nl/natuur/meteorologie/tornado-is-de-hemel-echt-groen-als-er-een-tornado-komt

    • groninganus zegt:

      Denk dat je gelijk hebt wat betreft dat zonlicht. Qua tornado: eerder kwam er kortstondig iets slurfachtigs uit die wolk, maar dat was zo weer weg.

      • Ik bedoelde alleen dat dat artikel verklaart dat wolken licht groen kunnen maken.

        Ik denk dat er een kleine vortex toevallig naar de zon gericht was die de stralen door interne weerkaatsing versterkten waarbij de groene ring het licht is dat door de wand van de vortex is gegaan, en de lichtbundel door het open gat.

        Maar ik zou zeker contact met een weerinstituut opnemen, want ik vindt het een prachtig verschijnsel.

  4. Bob de Vries zegt:

    Heb je deze foto al voorgelegd aan weermannen/-vrouwen? Misschien kunnen ze ’t verklaren als een of ander weersverschijnsel.

  5. angel zegt:

    en waar was dit en hoe laat?

  6. Andrew zegt:

    LOL, die is gewoon reflectie (flare) van de zon op de lens!!

  7. Jas zegt:

    Weerspiegeling van de zon in de lens van je camera.

  8. Martin zegt:

    duidelijk een lenseflare

  9. Henk,
    Ik denk dat het van de lenzen van je camera komt. Waarschijnlijk niet de duurste. Hoe beter des te meer anti reflectie-coating. Ufo is hiermee verklaard. Dacht ik.

    • Zo te zien is het een Sony DSC-HX100V.

      Wss geen zonnekap gebruikt en inderdaad niet de duurste coating.

      Toch wel een mooi effect 🙂

  10. Pilot zegt:

    gast, dit is gewoon een weerkaatsing van het licht in je lens. Man man man, dit haalt ook nog eens het Telegraaf nieuws :-S

  11. drikus zegt:

    Het is een heel mooi verschijnsel of het nu ufo of wat anders is.Er was wel een tornado tezien in Groningen.Ik gelooft deze man wel,anders zou die zijn eigen in de maling nemen.

  12. albert zegt:

    Dur gajt niks boven Grunn! Ha!

  13. tanduay zegt:

    als het een reflectie van de zon in je lens is,
    is het dan nogmaals te reproduceren?

  14. Pipo zegt:

    druppletje op lens…

  15. harry zegt:

    iedere fotograaf weet wat dit is werkelijk niet te geloven Telegraaf dieptepunt

  16. Robert zegt:

    Een lens flare lijkt me inderdaad ook het meest aannemelijk: Hier zijn meer voorbeelden van soortgelijke fenomenen: https://www.google.nl/search?q=lens+flare

    Afgezien daarvan, mooie foto’s!

  17. Chrisjan zegt:

    vormgevingfoutje! als het door het zonlicht gedragen zou zijn, zou het perspectief van de verschijning naar beneden gericht moeten zijn: de zon staat nl. hoger dan de wolken. Het heeft dus niets te maken met de zon die er doorheen schijnt. Als het daarop moet lijken is het naar mijn idee nep, er komt op die plek, door de wolk zelf, niet zoveel licht dat die felle kleuren veroorzaakt kunnen worden.

  18. Row zegt:

    Het is een Groning-anus …

  19. Dick zegt:

    Nimwit! Zit gewoon een druppeltje op je lens waar het zonlicht net doorheen schijnt!

  20. Peter zegt:

    Ik voelde gisteren ook wel wat toen ik naar huis reed, dus het was vast een echte Ufo!

  21. Aleen Xena zegt:

    Gefeliciteerd, je hebt de z.g. wormhole vastgelegd! Helaas zal de mensheid er niks aan hebben want de mens leeft nu nog op “niveau 0”. Gr. Xena

  22. Gerard zegt:

    Misschien ergens een experiment met HAARP?

  23. Peter zegt:

    Mmmmm. Vreemd! Het luchtruim wordt minutieus afgespeurd. En jij ziet een UFO? Ga maar verder in je Donald Duck lezen, dan kan je verder dromen…

  24. Henk zegt:

    De regenboog kleuren om het object komt niet door de flare.
    Maar wat het wel is? een F16 gebruikt bijna de zelfde duikhoek om zijn doel te beschieten.

  25. mike geenturk zegt:

    hier een iets betere lens flare voorbeeld met groen vortexje die met virtuele as niet recht op je lens is gericht (zoals de meeste lens flare voorbeelden):
    http://picsora.com/70675338-starburst-lens-flarejpg.html

    • mike geenturk zegt:

      Damn , geplaatst voordat ik alle reakties las..dus ook die van Suus.
      niettemin, toch goed vanmezelf (not being a prof).

  26. Jan zegt:

    Ik denk ook dat het een lens flare is!?

  27. franka75 zegt:

    Ik zit te denken aan een vallende ster maar die schijf vorming aan de voorkant word ook door iets veroorzaakt. Het lijkt op iets met gas erin. Een lensflare is heel anders. Maar verklaren kan ik het ook niet.

  28. drs. Arend Jan van Binsbergen zegt:

    Daarom heb ik de laatste nachten zo slecht geslapen. Ik voelde dat er iets zou komen……..

    Knap werk met die fotobewerkingssoftware van tegenwoordig !!

    Je zou er haast in gaan geloven !!

  29. Maudy zegt:

    Ok

  30. mike geenturk zegt:

    Ok, dus Lens Flare is de conclusie… 99% zeker.
    Maar, dan moet het ook NA TE BOOTSEN zijn:
    Zet de lens/camera in een opstelling met een sterke lamp maar stralen gericht op een enkele richting, en ga een beetje uitzoeken of je het kan herhalen…

  31. Piet Stroo zegt:

    Heb altijd getwijfeld, maar vanaf vandaag niet meer. Ziet er precies eender uit als een gepolariseerde pannekoek bij onweer.

  32. lien zegt:

    Die flare fotos zijn allemaal in t donker gemaakt…lijkt wel of er iets de dampkring binnen komt…ik vind het een unindetified flying object 🙂

  33. Sandra zegt:

    Ik zie geen overeenkomsten met een lensflare.
    Het is iets wat we nog niet kennen, blijkbaar vinden veel mensen dat moeilijk.
    Mooie foto’s trouwens.

  34. Ann zegt:

    Eerste twee foto’s werkelijk prachtig…. zou geweldig staan als een vergroting op een muur binnenshuis 🙂

  35. zwervertje zegt:

    ik heb zojuist alle verhalen gelezen en het verhaal van een UFO vind ik het mooiste. ik hou het dus op een UFO.

  36. Crava zegt:

    Ik woon zelf in Noord-Drenthe, loop ’s nachts altijd een laatste rondje met mijn honden en zie regelmatig vreemde zaken in de lucht waarvan ik me afvraag wat het zou kunnen zijn! Ik verbaas me hier dan ook niet over!

  37. Mark Noordermeer zegt:

    Wat het dan ook mag zijn, de foto is gaaf.
    Compliment

  38. StefanV zegt:

    Misschien is dit een goede verklaring voor al die aardbevingen de laatste tijd.

  39. kueb sunir zegt:

    Buiten dat U mooie foto’s maakt,
    dit is een luchtdruk door een F16.
    Neem het tijdstip door en vraag het na op vliegveld Leeuwarden.
    Zij kunnen vertellen of er een F16 vloog boven het gebied waar U foto’s maakte.
    Succes met foto’s maken.

    • John Vries zegt:

      ALs het de luchtdruk van een straaljager betreft, dan moet deze sneller zijn gegaan dan het geluid en had je een zeer luide knal moeten horen. Dat was wel opgevallen. Een lansflare is veel aannemelijker.

  40. Frank zegt:

    Einde van de wereld. Buitenaardse verkenner. Heeft alles nu vastgelegd. De buitenaardse aanvalsvloot zal deze week wel op komen dagen.

    • mister S. zegt:

      Je hebt zéker War of the Worlds gezien Frank..?
      Maar ga me nou niet zeggen dat je een fatalist bent..of Jehova’s getuige, want die roepen dat al járen…..! lol

    • HWE zegt:

      Help , ik zit al gevangen in cyberspace, er zijn hier anderen bij mij en ze zeggen dat ze 1 zijn met het cyberlicht !

  41. Roos zegt:

    Ja hoor, de zure bommen hebben hun ‘professionele’ antwoordjes alweer neergekwakt. M.i. is het geen flare…

    Harry, mooie foto’s. De eerste 2 zijn echt prachtig, de laatste is gewoon bijzonder 🙂 juiste plek op de juiste tijd.

  42. boomkruiper zegt:

    Oh Harry zag ik je kortgeleden nog op het beeldscherm en dan nu in de krant. Zo’n lensflare heb ik nog nooit gezien. Het lijkt me een uitingsvorm van samengebalde energie … net als jij Harry 😉 Hoe dan ook een bijzondere treffer!

  43. Rick zegt:

    Iedereen kalm blijven dit was gewoon een super conische mus die door de geluidsbarrière vloog .

  44. bram zegt:

    Aaaa ik zie het al het is een condoom met oren

  45. Fk zegt:

    Het is Kermit de kikker zonder parachute

  46. john zegt:

    Ik vind het gezicht van de care-bear net achter de lichtflits minstens zo bijzonder!!!

  47. Fiscuswerper zegt:

    Nou, een lens flare is het niet dan had het in een heel andere hoek weergegeven moeten worden. Naverbranding van een straaljager die door de geluidsbarriere schiet (dat is zichtbaar nl) lijkt mij het meest aannemelijk. Volgens mij zijn er weinig UFO’s met een verbrandingsmotor en welke alien wil er nu gespot worden in Groningen?

  48. E.R. zegt:

    Steeds weer verbaas ik me, over het feit, dat de mensheid nog steeds de arrogantie schijnt te bezitten, dat wij de enig bestaande levensvorm zouden zijn,in dit inmense heelal.
    Natuurlijk niet…..

    Afgaand op hierboven gegeven antwoorden,zoals spottend praten over aanvals vloot.
    Duidelijk gegeven door iemand,die niet verder nadenkt dan zn eigen eind vd wereld.
    T tuinhek van zn kleine tuintje……

    • MB Spellen zegt:

      KoekKoek. Fabels & Feiten. Roept u maaaaaar! Nobody knows, nobody will ever know. Maar jij blijkbaar wel.

  49. Wim zegt:

    Object: Niet zeker

    Flying: Ook niet zeker

    Ik houd het op Unidentified.
    (is wel zo spannend.)

  50. pinokkio zegt:

    Lensflare. Trek een lijn door het midden van je beeld, je komt dan bij de zon uit. De reden dat deze flare afgeplat is t.o.v een normale flare is omdat een deel van de zon bedekt is door wolken waardoor de bron van de flare niet rond is.

  51. johan zegt:

    Gezien de kleur, de plaats van de zon, zou het mij niet verbazen dat het een groene vlam is, zoals je incidenteel ook bij zonsondergang kunt zien. Oorzaak is de prisma werking van de atmosfeer, in dit geval van de waterdruppels in de wolken.

  52. Emmy zegt:

    Hoog Harry kijk omhoog Harry, want daar is het prachtig licht! Prachtige foto van een inderdaad unidentified flying object, complimenten neef Harry!

  53. henny zegt:

    Tis Trijntje in haar wing suite die door de geluidsbarrière gaat.

  54. Charles zegt:

    Een ufo is pas een ufo als het verschijnsel wetenschappelijk is onderzocht en er geen verklaring voor is gevonden. Tot zo lang is het een onverklaarbaar hemelverschijnsel. Bestaan er ufo’s? Ja er blijven na wetenschappelijk onderzoek genoeg onverklaarbare verschijnselen over. Het meest voor de hand ligt toch dat het onbekende natuurverschijnselen zijn. Veel ufologen denken daar helaas anders over. Die zeggen: het ziet er niet aards uit, dus moet het wel buitenaards zijn. Dat is wat simpel gedacht.

    • mister S. zegt:

      Maar wat het méést voor de hand ligt is dit: Terwijl S.E.T.I. (de afkorting van Search for Extra Terrestrial Intelligence) met reusachtige schotels het heelal afluistert.., naarstig op zoek naar een bevestiging, om alle twijfels over het mogelijke bestaan van buitenaardse leefvormen te ontkrachten, waren en zijn er op deze fragiele aardkloot nog altijd mensen die getuigen waren van iets wat door middel van ratio (gezond verstand redeneren) niet verklaard kon/kan worden. Conclusie: De wetenschap, die gebaseerd is op logisch denken, laat ook wel eens een steekje vallen..! En getuige de geschiedenis.. is dit wel vaker gebeurd (..)

  55. Jos Rietveld zegt:

    Hoe dan ook, heer Perton maakt opmerkelijke foto’s, doar is ja gain woord Marsiaans bie.

  56. R@ alert zegt:

    f*k, het zijn de russen, ze komen, echt. niks lensflare, niks ufo

  57. Sorry, maar een beetje fotograaf herkent dit onmiddelijk als een lens flare. De as van de flare komt ook bij de zon op de opname uit als je hem verlengd.

  58. Trinity zegt:

    Zou het hierdoor kunnen komen?:
    http://ufosightingshotspot.blogspot.nl/2013/06/awesome-aurora-ufo-phenomenon-above.html

    Er was vandaag wel een hele kleine magnetische storm, dus het zou kunnen.

    Die “lens” uitleg is, mijns inziens, wel heel erg simpel. Zo vindt ik het er in ieder geval niet uitzien.

    Mooie foto’s trouwens.

  59. Piet zegt:

    Lijkt inderdaad op een lensglare of flare. Bekijk je lens maar eens in zonlicht, dan zul je die kleur ook terugzien. Ook het feit dat de richting van het licht precies naar de zon staat is een duidelijke aanwijzing. Niks bijzonders dus!

  60. Michel zegt:

    Jammer zou, leuk zijn toch een paar nieuwe vrolijke gezichten op deze aardkloot.

  61. Long Pedro zegt:

    Mooi gefotoshopt

  62. Boggy zegt:

    Lens flare

  63. Jui zegt:

    marsmannetjes die net lekker anaal bezig zijn

  64. Arnold zegt:

    Lens flare! Zie de zon rechtsonder in beeld, bij een bepaalde hoek van het lensoppervlak t.o.v. de zon krijg je reflectie. Dit kun je vrij eenvoudig reproduceren met een felle lamp onder vergelijkbare hoek.

  65. Gary zegt:

    er zit gewoon een vuiltje in in zijn /of mijn oog wie van de drie. o ja wat is drie een ijslollie wel groen

  66. RobV6 zegt:

    Toch niet zo gek met al die aarbevingen daar in Groningen…..daar gaat de atmosfeer ook van beven en ja, dan krijg je gekke dingen he…..LOL

  67. MB Spellen zegt:

    Unidentified Falling Object…

  68. ruelander zegt:

    prachtige foto, die van de regen overigens ook, geweldig!

  69. L J zegt:

    There is a hole in the cloud with the sunlight coming trough from the right causes a rainbow effects. Clouds contain water droplets. This phenomena happens in deserts of SW USA frequently.

  70. john zegt:

    Er is meer onder de zon en maan dan wij denken. Sommige dingen zijn te verklaren anderen weer niet. Heb zelf waarnemingen gedaan die niet te verklaren zijn. Een licht b.v. in de nacht hoog in de hemel tussen de sterren die in hoeken zich beweegt, dat kan gewoon niet. Iets wat in d elucht beweegt gaat in een recht c.q. gekromde lijnspoor volgen. Net als vliegtuigen dus. Denk ook dat er soms opmerkingen geplaatst worden uit gewone angsten vandaan voor onbekende dingen. Mijn waarnemingen owrden dan ook lacherig weg in de prulleak gestopt. Gevolg dat mensen veel waarnemingen niet meer melden vanwege de naieve houding van andere(n).Nieuwsgierigheid heeft de mens verder gebracht en dat is dan ook verstandig deze waarnemingen niet af te doen of met een korreltje zout te nemen of de gek mee aan te steken.

  71. groninganus zegt:

    Hallo iedereen,

    Ik ben absoluut geen UFO-gelovige, zoals sommige van jullie menen. Niet voor niets heb ik onder de foto een link naar het liedje van de Byrds aangebracht.

    Er zat ook geen druppel op mijn lens, want dat heb ik gecheckt, zoals ik al schreef. Bovendien zou dat op volgende foto’s dan ook te zien moeten zijn.

    Lens-flare geeft ook een heel ander, veel grootschaliger effect – ik ben ermee bekend, zie hier:
    https://groninganus.wordpress.com/2011/10/24/lens-flare-met-flair/

    Ik denk veeleer aan een weerverschijnsel, namelijk dat het zonlicht door een kiertje in die donkere wolk piepte en dat dit het optische effect met die halo gaf. Via Theo Jurriëns (RuG) ligt de vraag inmiddels bij de KNMI.

    Met een vriendelijke groet,
    Harry Perton

  72. Red zegt:

    Dat is overduidelijk een portal naar een parallel universum..

  73. Herman Weller zegt:

    Ik geloof er wel in, waarom zijn wij de enigen in het heelal.

    Zelf had ik dingen met eigen ogen gezien waarvan ik denk, het is geen aardse vliegend objecten.

    Dus mijn conclusie is, dat kan ufo’s zijn !

    Herman

  74. Nick zegt:

    Pereoonlijk denk ik idd ook dat er geen ufo s bestaan wel denk ik dat america op die geheime locaties toestellen heeft gebouwd wat nog niet verteld is aan de overheid waar door iedere keer als een van deze bizare toestellen voorbij komt dat men denkt een ufo*

  75. Jan de Jong zegt:

    Mooi Harry,
    Bin benijd wat of t echt is..
    Meschain hebben zai heur nou echt oploaten.
    Dat old wief.

  76. Wat er ook op te zien is, het is in elk geval een mooie foto.
    Tot het tegendeel is bewezen houd ik het op een bijzonder mooie lensflare.

  77. john zegt:

    zal wel vol zitten met illegalen die hier heen komen.

  78. b zegt:

    Het is racekak van een heel snelle meeuw denk ik… 🙂

  79. Mario zegt:

    Het lijkt toch ook wel een beetje op deze UFO uit de USA:

  80. Gilles zegt:

    Ja hoor een UFO, koekwaus die je bent!

  81. Ooit van een lensflare gehoord? dat krijg je als je schuin tegen de zon in fotografeert!

  82. mike zegt:

    ufo? whahah het is ook maar net wat je wilt zien natuurlijk

  83. Léon zegt:

    Hey Harry, zou je contact met me willen opnemen? http://hetgrotemysterie.com alvast bedankt!

  84. Linda Versteeg zegt:

    Afgelopen nacht heb ik ook iets vreemds gezien, maar ik dacht dat ik het me verbeeld had. Ik lag vanuit mijn bed naar de sterren te kijken toen ik ineens en fel licht zag bewegen, en nee, het was geen vallende ster. Mijn eerste gedachte was ook een UFO, maar eigenlijk geloof ik daar helemaal niet in. Eind jaren 80 heb ik ook eens een fel licht boven de Kahler Asten (Sauerland) zien hangen, en ook toen dacht ik dat ik het me verbeeldde.
    Zou er dan toch nog ander leven zijn in het helaal?? Ik begin het heel langzaam te geloven nu ik het voor mij voor de 2de keer gezien heb……………

  85. voorbijganger zegt:

    tsja, een UFO is nu eenmaal een voorwerp dat ophoud UFO te zijn zodra met weet wat het is……

  86. carina zegt:

    ik kan helaas niet zien wanneer de fotoos gemaakt zijn van de “ufo” vorige week zat ik met mijn mijn in de auto naar buiten te kijken en link van de zon zag ik ineens een flits in de wolken, verder niets raars, alleen een korte heftige flits . ik vroeg mij af of het misschien de zelfde dat zou kunnen zijn geweest.

  87. Redmer zegt:

    OMFG OMFG ZE KOMEN HELP HELP

  88. Man 40 jaar zegt:

    Ik ben op zoek naar liefde maar kan op aarde niks vinden, zou deze ufo misschien iemand voor mij bevatten?? Ik hoop het

  89. Een ufo en nu gaan ze me opeten nee dus ik weet niet wat jij voor onzin praat

  90. Jij praat allemaal poep stop maar meteen

  91. Iemand die leeft zegt:

    het is iets dat door de geluidsBarrierre gaat

  92. amstel zegt:

    Lens flare.

  93. sten zegt:

    Definitely Goku

  94. Jan Koosman zegt:

    Ik heb op mijn pc PhotoShop en daar maak ik de grappigste dingen mee!

  95. Peter zegt:

    Oscar waardig!

  96. henry zegt:

    Het is nog een stukje zonnestraal die er door een compact wolkendek heenkomt dat groene schijn is hagel of vocht wat nog niet gevallen is , in een bepaalde hoek lijkt het op een UFO

  97. Elinek zegt:

    oplichtend plasma na een elektrische ontlading, bliksem dus. Behoorlijk uniek hier een foto van te hebben

  98. Fokko zegt:

    Grappig dat je de Telegraaf hiermee gehaald hebt.
    Het lijkt niet op een lensflare.
    Ik denk ook eerder aan een weersverschijnsel.
    Een bijzondere vorm is het wel.

  99. kees zegt:

    Als dat een ufo is ben Elvis

  100. Koos Dekker zegt:

    Pffffffff al die reactie,s van het is dit het is dat …..als ik hem was ging ik het gewoon ff informeren bij iemand die het weer voorspeld en anders ff contact opnemen met de plaatselijke vliegbasis ……………enne prachtige foto,s echt heel mooie

  101. Rob den Oudsten zegt:

    Het is doodordinaire lensflare: weerkaatsing van scherp licht (zon) in de lens

  102. ElisabethV zegt:

    hebben we een tijd niet gezien!

  103. monique zegt:

    Prachtig!! Lijkt wel een dimensie portaal!!! Een doorgang….

  104. Pieter van de oude Wetering zegt:

    ( ) ) ::::::::::::: D –

  105. Jorg Schneider zegt:

    HAARP ? ?

  106. monique zegt:

    En NEE…dit is geen lensflare…dat zie je toch zo…daar hoef je geen deskundige voor te zijn!!!

  107. Martine zegt:

    Zonlicht dat luchtvervuiling reflecteert

  108. Fred zegt:

    Wat een gezeur over wat het is…………gewoon een Meteoriet.

  109. Michel zegt:

    UFO vluchtelingen?

  110. Hans Marks zegt:

    Dat is coma. Gewoon een lensfout. Merk op hoe het precies tegenover de zon in je beeld zit (ten opzichte van het midden). Je moet wat beter glas kopen. Of de zon uit je beeld houden. 😉

  111. Marvin zegt:

    Als je als “fotograaf” denkt dat dit een UFO is mag je jezelf geen fotograaf noemen. Ooit gehoord van het fenomeen lense flare?

    • Trinity zegt:

      :facepalm: Als men als “fotograaf” denkt dat dit een lense flare is, mag men zichzelf geen fotograaf noemen.

  112. Bijzonder. Verder wel een mooie foto, ik kan ook niet echt verklaren wat het is.

  113. Daven zegt:

    Is dit niet gewoon een manier van reclame maken?! 😉

  114. jea zegt:

    dat is waar gisteren nacht daar was ufo te zien in de nacht in hoogezand zat te zwaaien ernaar en het maakt rondjes waar neer je er naar zwaait best is om zo rood lamp van je fiets te hebben maar met battery waar neer je de rood lamp aan doet gaat de lamp heen en weer bewegen en je gaat ding zien in de nacht je gaat vreemd ding zien echt waar het schrijnt dat ze vorm of rood licht gebruik in communicatie geen grap by toeval ondekt

  115. rix zegt:

    aan de eind van de dagen zullen er rare gezichten verschijnen staat er in de bijbel .maar ik zie ze alle dagen al als ik door de stad loop

  116. Hildebrand zegt:

    Het betreft hier een lichtspoel. Heeft met optica en een in de nabijheid zijnde felle lichtbron te maken. In dit geval de zon.

  117. ilham zegt:

    ohhhhhh stel je voor dat dat echt zou bestaan zoo cool

  118. braadworst zegt:

    Interessant. Mijn eerste gedachte, een entry. Bijzonder foto dat lijkt of een iets uit een film inderdaad… even bestuderen, de staart is iets versprongen. Kleur lijkt op dat van lenscoating, vorm kan komen door dat er een druppeltje op de lens zat? Dat kan ook verklaren dat de lensflare op een iets afwijkende plaats zit.

  119. Paul zegt:

    Zou ET dan toch voor Groningen kiezen i.p.v. de Randstad?

  120. Jack Spijkpilot zegt:

    Wat is er nodig om 200 mensen te laten reageren op internet. Een foto met een onbekend fenomeen en meerdere malen het woord “UFO”. Kom op mensen! Of wees wat meer als onze f16 pilot. Haha.

  121. Anne zegt:

    Oh kom op zeg!!!!!! Kijk als kinderen het geloven okee!! Maar volwassen moeten toch beter weten dat dit niet kan!!!!!

  122. casper de kok zegt:

    Het lijkt nog het meest op een plasma (aggregatietoestand) of bolbliksem.

    • HWE zegt:

      bolbliksem wellicht idd ..hij zag een flits als bliksem of een flitser moet men niet vergeten..

  123. ik sluit het bestaan van buiten-aards leven niet uit maar hier ben ik niet zeker of het daar wel dergelijk over gaat.
    Maar ik geloof niet dat wij het enige leven zijn in dit immens grote heelal

  124. mooie foto zegt:

    Het waren de Grieken.
    Ze kwamen overvliegen om onze centjes terug te brengen

  125. jappie zegt:

    Jo menswn die foto is echt… ik heb gechekt.. ik weet zelfs met wat voor toestel die foto is genomen een sony…. en ik denk niet dat dit een ufo is…… we kunnen pas groot nieuws van UFO’s maken als ze eens en keer zig laten zien…. dus nu niet bang zijn ofzo….

  126. Roelf Turksema zegt:

    Sorry, ….ik dacht dat er niemand keek….

  127. Frans van Woerkom zegt:

    Wat het ook is, het werkt op zonne-energie. Anders had het niet precies naar de zon gewezen 😉

  128. Hendrika zegt:

    Hihi, je bezoekersteller schiet door het plafond, met dank aan de Telegraaf 😀 Ben wel benieuwd wat het is. Hou ons op de hoogte.

  129. klaas zegt:

    Ik ga voor de “oplichtend plasma na een elektrische ontlading, bliksem dus” van Eline. Waarom precies weet ik niet, maar ze ziet er wel betrouwbaar uit.

  130. Marchel zegt:

    Treintje Oosterhuis

  131. Peter zegt:

    Doodnormale lens flare, als fotograaf dien je dat te kunnen weten

  132. Sorry dit is geen UFO, maar overduidelijk een lens-flare. Je ziet meteen dat het geen object is. En de lens-flare kwam met een flits je lens in omdat je je lens toen plotseling precies in een bepaalde hoek richtte t.o.v. het zonlicht. Het klopt ook, want de zon staat rechts van de foto en de lens-flare wijst van daar uit naar de linker boven hoek.
    Dit is uitleg van een ervaren fotograaf.

  133. Bponk zegt:

    na een bord haché doet een wind wonderen

  134. pheatonevl zegt:

    Volgends Footage van de Nasa absorberen de ufo’s ook Plasma uit de zon dat is hun fuel misschien? wat kan dit dan zijn ?

  135. wim zegt:

    get real folks!!!!!!
    als er een oax is si het dit wel.als er al\aliens waren,waren wij allang uitgeroeid door het constante verkrachten van onze planeet,dus wat zouden ze wu=illen met een verkrachte planeet die aann het doodgaan is?
    get real,en zie in dat dit een publicatiestunt is omdat diegenen il dat de amerikaanse bullshit hier ook voetrond zet,mijn woord is fucking bullshit and ahoax!!

  136. zakina zegt:

    Wat het ook is, de foto is bijzonder. Het levert mega veel reacties op op je blog en het haalt zelfs de Telegraaf :))). Verder is het weer een leuk blog en je eindigt met muziek 😀

  137. danny zegt:

    …. mensen die zeggen dat t geen UFO is maar niet kunnen zeggen wat t dan wel is.. zolang het niet duidelijk is waar we hier naar kijken is het (UNINDENTIFIED) lijkt het me te vliegen of vallen enne.. is het hoogst waarschijnlijk een object waar we naar kijken.. met jullie gezever over “marsmannetjes” om daarmee de term UFO belachelijk te maken… sorry.. als het marsmannetjes waren dan was het des betreffende object niet UNINDENTIFIED maar een voertuig van buitenaards kom af.. hou aub op met jezelf voor lul te zetten.. of eigenlijk ga lekker door.. tis eigenlijk wel een beetje humor

  138. Dit beeld wordt zichtbaar op het moment dat de geluidsbarrière wordt doorbroken! Ik heb het ter bevestiging nog even Googled,…..en JA HOOR het klopt!!!!

  139. rutger zegt:

    Ooit al eens gehoord van Lens-flare. Dat is wat je hier op de foto hebt gezet. De felle zon zorgt voor interne schittering in je lens waardoor dit soort bizare “ufo’s” ontstaan. Heeft dus niets te maken met buitenaard leven of straaljagers….google maar eens op lensflare.
    Succes en een mooi verhaal waar menigeen in lijkt te trappen.

  140. Het valt mij trouwens op dat ’s werelds grootste staatsman Vladimir Poetin, ook hier de schuld nog niet in de schoenen geschoven krijgt!!!

  141. Mooie foto,s hoor whatever het ook moge zijn.

  142. Melissa zegt:

    Rustig maar laiverds! Het is een beetje raar, maar wel goed buitenaards volk. IK ben het maar die probeer te landen op dit mooie en gastvrije grond ;-j

  143. Hugo zegt:

    is dezelfde ufo als ik in zweden heb gezien xD

  144. Dwarsbongel zegt:

    Nou Harry, je bent wel aanstichter van veel “creatieve” (ik zeg niet: intelligente) reacties…

  145. Sebastiaan Vos zegt:

    Dit is een space oddity denk ik: Major Tom komt alvast een kijkje nemen in verband met de naderende David Bowietentoonstelling in het Groninger Museum!

  146. danstgraag zegt:

    Ziet er wonderlijk uit maar die lensflare klinkt aannemelijk.
    Het viel mij wel op dat de lichtstraal inderdaad exact uit de richting van de zon komt.
    Lijkt dus meet met de zon dan met een bewegend voorwerp te maken te hebben.

    • groninganus zegt:

      Dat laatste ben ik met je eens. Maar flare is doorgaans rond en regardeert een veel groter deel van het lensoppervlak en dus de foto. Bovendie is flare niet geleed, zoals dit hier. Ik denk dat de zon door die geladen wolk heen piepte, met dit als effect.

  147. aargh zegt:

    Lieve hemel!

  148. Richard zegt:

    hi ik bestudeer al jaren ufo’s……. NOT.
    Dit is geen ufo. Maar wel een erg mooi verschijnsel.
    Als je mij beloofd de foto digitaal op te sturen in origineel formaat, dan vertel ik hoe het is gebeurd en wat het is!

  149. dorien zegt:

    naive nederlanders bah bah eikels allemaal

  150. gerard heidotting zegt:

    als dit overdag was hoe kan het dan dat ik het snachts zag

  151. Weet niet waar iedereen het over heeft, maar heb maar eens ingezoomed op de foto en ik kom toch tot een hele andere conclusie 😛

  152. EC zegt:

    Cheap Sony Cybershot camera produces this kind of LENS FLAIR

  153. jan prummel zegt:

    uiteindelijk fotoshop. check op echtheid.graag

    • groninganus zegt:

      Zowel de Telegraaf als het Dagblad van het Noorden hebben de foto ontvangen en dus gecheckt. Photoshop heb ik niet eens, laat staan dat ik het beheers.

  154. groninganus zegt:

    DISCUSSIE GESLOTEN