De ouwe communist

Toen ik gister zat te zoeken naar een toepasselijk plaatje voor bij het rapport over het Oost-Groninger communisme, kwam ik vier portretfoto’s uit 2006 tegen van een man die destijds bij mij in de Oosterpoort om de hoek woonde. Hij heette Henk Groenhof en was een ouwe communist.

Van beroep was hij schilder, taxichauffeur en bouwvakker geweest. Maar dat is niet het belangrijkste, want eind jaren 40, begin jaren 50 fungeerde hij naar eigen zeggen een tijd als voorzitter van de Groninger afdeling van de ANJV (de CPN-jongerenclub) en in de jaren 70 stond hij nog meermalen op een CPN-verkiezingslijst. Terwijl zijn vrouw rond 90 lid was geworden van GroernLinks, ging hij daar niet in mee. Hij moest niet zoveel hebben van nieuwlichterij. Hij was een tikje horizontaal, zeg maar. Toch konden we, als hij wegens warm weer zijn bovenwoning ontvluchtte en op het stoepje voor zijn deur plaatsnam. heel gemoedelijk kletsen over de politiek. Ik plaagde hem dan wel eens met het feit dat niemand zich meer arbeider wilde noemen, maar zo gemakkelijk joeg je hem niet op stang:
KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

One Comment on “De ouwe communist”

  1. Wieneke schreef:

    Als ik kon schilderen, zou ik die ‘kop’ graag eens vastleggen op een doekje.
    Grappig, dat het communisme toentertijd wereldwijd als een enorm gevaar werd gezien en dat we ons dat eigenlijk niet meer kunnen voorstellen.


Mijn gedachten hierbij zijn:

