Een middagje in de Oude Wolden

Museum Oude Wolden in Bellingwolde stond al een poos op mijn lijstje “Nog te bezoeken”. Vanmiddag was er een mooie aanleiding om er eindelijk eens heen te gaan: de opening van de eindexpositie Veurnoam/Voornaam, een samenwerkingsproject van kunstenaars rond Groninger voornamen, waar mijn achterachterachterneef een inleidend praatje zou houden..

Kwam er veel te vroeg aan en bekeek dus meteen maar het hele museum. Een vast onderdeel daarvan is het werk van de fijnschilder Lodewijk Bruckman, zoals dit ‘Koksgenoegen’:

2015-06-28 005
Bij de voornamen deze schaal van Ria van Krieken, met o.a. de naam van mijn grootmoeder (Fennechien):
2015-06-28 011
’t Binnenwerk van een andere schaal van Van Krieken:
2015-06-28 013
In een zaaltje zweefde een bolhoed waarmee je selfies kon maken die je dan weer op kunt sturen. Hier denk ik nog even over na:
2015-06-28 019
Mijn achterachterachterneef René Perton zei het bijzonder te betreuren dat de prachtige Groningse voornamen zoals Harm, Fokko, Geert, Elzo, Heiko, Aeilco, Fennechien, Elsiena en Jeurine  aan het uitsterven waren. Zelf heeft hij ook te maken met dit proces, want eigenlijk heet hij Engelke. Dat René lijkt dan afgeleid van zijn tweede , niet Groningse voornaam Frederik. Maar, bedacht ik achteraf: daar zit weer geen n in, dus hoe dat nou zit?:
2015-06-28 032
Fieke Gosselaar las enkele van haar gedichten voor:
2015-06-28 035
Linde Nijland en Bert Ridderbos speelden een paar nummers:
2015-06-28 036
Onlangs traden ze op in Hamburg, bij de Havendagen, waar Bert dit t-shirt op de kop tikte:
2015-06-28 037 was 029
Bleek hem naderhand dat de VVV in Stad het ook verkocht.

3 reacties on “Een middagje in de Oude Wolden”

  1. Elze ter Harkel schreef:

    Moet ik ook maar eens heen. Binnenkort ga ik toch naar de archieven van
    Arends aan de Rhederweg om er mooie gegevens te vinden over mijn familie Trake (= Ter Harkel).
    Elze is toch ook een mooie naam.

  2. Wat een meesterlijke selfie. 🙂

  3. aargh schreef:

    Huffelpuf? Ravenklauw?…


Mijn gedachten hierbij zijn:

