In het Kermis- en Circusmuseum

Gister onderweg even het Kermis- en Circusmuseum in Steenwijk bezocht.

Circus en vooral kermis vormen kakelbonte en chaotische fenomenen en daarvan lijkt me dit museum een goede afspiegeling.

– Een paar van de draaimolens die er staan:
a - 2015-07-26 030
De Carrousel Salon – carrousels, zo leert een bijschrift, ontstonden in de zeventiende eeuw als oefenmethode voor adellijke ruiters. Ze moesten eerst maar eens op ronddraaiende houten paarden door een ring leren steken, voordat ze op een echt toernooi werden losgelaten:
a - 2015-07-26 048
Bordje dat me bekend voorkwam:
a - 2015-07-26 072
Draaimolen uit het begin van de jaren 60. De auto is gemodelleerd naar een Jaguar, dacht ik:
a - 2015-07-26 103
Vitrine met circus-kledij:
c - 2015-07-26 053
Maquette van Circus Sarrasani, waarover we ooit een liedje zongen: “Circus Sarrasani, Bokkie Bokkie Beh” (dit is tevens de enige regel die ik onthield):
c - 2015-07-26 079
In 1978 maakte het nog een toernee door Noord-Nederland:
c - 2015-07-26 080
Het kleed- en grimeerhokje van de clown, een van de zeer vele in dit museum:
c - 2015-07-26 086
Topstuk op de muziek-afdeling, de Muziekmobiel van Thomas Brugman. Zo’n object zou ik dus graag geïsoleerd in een zwarte omgeving willen zien, zonder allerlei bric à brac op de achtergrond. En eigenlijk zou hij dan na inworp van een munt ook even moeten werken:
p - 2015-07-26 095
Het op een kruiwagen rondgereden pierementje van De Jong uit Haule:
p - 2015-07-26 096
Detail:
p - 2015-07-26 101
Zaaltje, tevens etalage, aan de markt:
x - 2015-07-26 104

3 reacties on “In het Kermis- en Circusmuseum”

  1. Frans van Woerkom schreef:

    Begin zestiger jaren had circus Strassburger zijn winterstalling naast onze school aan de Schuttersweg in Hilversum. Ze hoefden ons op school niet te leren dat lama’s spugen. Daar kwamen we in de pauze wel achter.

  2. Jetskefotografie schreef:

    Misschien dom, maar ik ben er nog nooit geweest en heb ook nog geen plannen.

  3. Hendrika schreef:

    Was dat niet een kringspelletje? Ik zong het anders – Circus, circus Sari…, en de laatste regel was: Kom jij eens even hier!


Mijn gedachten hierbij zijn:

