Ommetje Zuidwolde – Noordwolde – Winsum

Kop van Oost bij de Sontweg in de stad – zoals je tegenwoordig spijkerbroeken-met- de- gaten- er- al- in kunt kopen, bestaat er ook nieuwbouw-met-kant-en-klaar-afgebladderde-verf-effect:
2015-08-21 005
Groningens nieuwste brug, de Sontbrug over het Winschoterdiep bij de eerste insteekhaven, is tevens de langste brug (400 m):
2015-08-21 009
De afrit naar het noordoosten, nogal een plak asfalt:
2015-08-21 012
Het vervallen boerderijtje bij de Oosterseweg wordt nu bij inschrijving verkocht. Morgen is er een eerste kijkdag:
2015-08-21 017
Stukje romaanse tufsteenarchitectuur in de toren van Zuidwolde:
2015-08-21 028
In de kerk dit schilderwerk:
2015-08-21 030
Vies plaatje:
2015-08-21 035
Portaal uit 1643:
2015-08-21 036
Noordwolde in de verte:
2015-08-21 039
Op de kansel (1743) in de kerk daar fraai bladwerk, maar povere leeuwen:
2015-08-21 045
Op het koorhek:
2015-08-21 047
In de koorvensters enorme wapenglazen:
2015-08-21 048 was 54
Voor het eerst dat ik het wapen van De Mepsche zie, een afgezaagde boomstronk. De familie kwam oorspronkelijk uit oostelijk Drenthe, ik vraag me nu af of ze daar in de Middeleeuwen misschien in de houthandel zat. Of zou die boomstronk een symbool van iets zijn?:
2015-08-21 049 was 48
De mooiste glazen vond ik die uit 1718 ter herinnering aan de plaatselijke heer Feijo Johan Sickinghe en zijn vrouw:
2015-08-21 051
Het rechter engeltje:
2015-08-21 056
Het linker engeltje:
2015-08-21 058
Winsum, dorpsgezicht:
2015-08-21 062
Vette klei bij Wierumerschouw:
2015-08-21 071
Haas bij Oostum gunde me één kans:
2015-08-21 075
Ooievaar met op de achtergrond de nieuwbouw van de Reitdiephaven en rechtsachter de Martinitoren:
2015-08-21 079

6 reacties on “Ommetje Zuidwolde – Noordwolde – Winsum”

  1. Wout Sorgdrager schreef:

    Wat ligt die klei er heerlijk bij!

  2. H. Torenbeek schreef:

    Winsum, waar mijn oma ligt begraven…

    • H. Torenbeek schreef:

      Oma was geevacueerd uit Amsterdam in de honger winter.
      Ze vond tot haar dood een welkom verblijf bij de Harkemas, aan de Onderdendamsterweg in het witte huis waarnaast nu de Fitness Club is.

      ( dit had behoord bij het eerste commentaar)

  3. anoniem schreef:

    Ha, eindelijk een heel duidelijk plaatje, waarom die dakpannen monniken en nonnen werden genoemd, duidelijker kan niet en het geeft mooi aan wat de “gewone man” dacht van de bezigheden in de kloosters 😉 en die schuin doorgezaagde boomstronk van Rudolf de Mepsche (de meppert?)? Waarschijnlijk een voorvader met vooruitziende blik, omzagen die stamboom, weg er mee en met die nakomeling ook, een schuin afgezaagde boomstronk rot sneller in dan recht afgezaagd, al loopt het water er wel beter af. Rudolf is echt een schandalig familielid van de De Mepsches geweest, er waren er ook die goede dingen deden. Je moet het natuurlijk ook in het tijdsbestek zien, mij viel laatst op dat in Engeland vervolgingen waren die resulteerden in emigratie naar Amerika, daar had je dan Salem met de heksenprocessen, in Europa gingen de edelen en het volk ook flink tekeer, allemaal in dezelfde anderhalve eeuw. Als je dan bedenkt dat er toen zelfs nog geen slowmail bestond en alles van horen zeggen (en voor wie lezen kon via boeken en pamfletten) bekend werd, dan is dat eigenlijk helemaal niet zo’n lange periode. Oorlogen werden vrijwel alleen in de zomer uitgevochten, dan waren wegen en landerijen tenminste begaanbaar en zonk men niet weg in het sompige land, bij het naderen van de winter werden de troepen naar huis gestuurd, zo werd de bevolkingsaanwas ook nog een beetje in stand gehouden, denk ik dan maar. Reina

    • H. Torenbeek schreef:

      Wij noemen dat ‘snail mail’ ( slakken post) 🙂

      En ik denk dat Attila en Napoleon en Grant en Lee en Sherman en Eisenhower en weet ik wie nog meer, en hun manschappen het wel anders hebben geweten dan alleen oorlog te voeren in de zomer….

  4. Maartje schreef:

    Die dakpannen kwam ik ook tegen in Sellingen. Grappig ze even weer in mijn herinnering op te frissen
    Weer een leuke rit en verdikkie weer een “flamingo”
    Maar ik zei onderweg ook wel eens iets verkeerd tegen mijn kinderen maar juist om ze uit te dagen de goede naam te zeggen. Hopelijk deed deze vader dat ook, anders……oeps wat een flater.


Mijn gedachten hierbij zijn:

