Bloemencorso Eelde, jaren 60

Het bloemencorso van Eelde schijnt onlangs tot Immaterieel Cultureel Erfgoed te zijn verklaard. Toch is het nog niet eens zestig jaar oud. De inventie van de traditie is in dit geval namelijk precies te dateren – op 24 augustus 1957 werd het eerste Eelder corso gehouden.

Mijn oom Frans Vondeling schoot er in 1961 eens een heel diarolletje van 12 opnames vol. Hij had er een mooie hoge positie ingenomen, op de hoek van een paar straten. Misschien weet iemand waar hij precies zat?

In het archief vond ik een stel programmaboekjes, juist uit die periode. De covers volgden ook hier bepaalde vormgevingsmodes:

1959
1959
1964
1964
1965
1965
1967
1967

4 reacties on “Bloemencorso Eelde, jaren 60”

  1. H. Torenbeek schreef:

    In 1962 of 1963 was ik medewerker aan een wagen , hoofdzakelijk Afrikaantjes opsteken.
    Dagenlang daarna had ik nog die typische ‘eau de Afrikaantjes’ in mijn kleren en aan mijn handen.
    De laatste dag en nacht werkte iedereen vrijwel 20-24 uur continu.
    Slaap inhalen deed je wel na het weekeinde.
    Het was een fijne tijd.

  2. anoniem schreef:

    Het lijkt mij de bocht hoek Legroweg/Zevenhuizerweg, de huizen aan de Zevenhuizerweg (liep aan weerszijden dwars op de Legroweg) zijn later afgebroken, het was in de beginjaren een lange route waarvan de Zevenhuizerweg het meest oostelijke deel vormde, over de Vosbergerlaan/Bähler Boermalaan terug naar de Hoofdweg en ik meen dan weer Legroweg, de wagens kwamen twee keer langs, zodat je beide kanten kon bewonderen. De tentoonstelling van de geparkeerde wagens was op de Vosbergerlaan, de tractoren (ik weet niet precies vanaf wanneer dat allemaal Eicher tractoren waren) waren er dan tussenuit en er had in die week ook een kindercorso plaats, met voor kinderen ge-eigende karretjes, opgesierd met dahlia’s enz. Mijn vader schoot meestal ook een heel! rolletje zwart-wit foto’s vol en dan maar afwachten hoe ze er afgedrukt uit zagen. In het kader van “gelukkig hebben we de foto’s nog” ja, die heb ik nog ergens, maar His.Ver. “Ol Eel” heeft er veel meer. Reina

  3. Richard schreef:

    De dia’s zijn van 1961.


Mijn gedachten hierbij zijn:

