Blanco paspoort voor Oost-Friesland

paspoort op Oost-Friesland 1807

Uit de jaren 1802-1807 stamt een registratie van paspoorten, uitgereikt namens het Departementaal Bestuur van Groningerland. Aangezien Haiko Aeijkes (Perton) in die jaren meermalen de grens moet zijn gepasseerd, dacht ik dat zijn naam wel in die registers zou staan Maar helaas, ik trof hem er niet in aan. Terwijl er wel andere Oldambtsters een paspoort in Groningen kwamen afhalen, voordat ze de grens overstaken.

Al met geeft de registratie een mooi beeld van de reisbestemmingen, waarvoor de paspoorten werden uitgereikt. Ik was dus naar iets anders op zoek en heb niet zitten turven, maar kreeg stellig de indruk dat Oost-Friesland met een straatlengte voorlag op andere reisdoelen. Verrassend vaak werden ook Denemarken en Zwitserland genoemd, maar ik zag ook Frankrijk, Oostenrijk, Engeland en Ierland genoemd als bestemming.

Oost-Friesland was als reisdoel dermate geliefd, dat het Departementaal Bestuur er apart paspoorten voor liet drukken. Tussen wat losse paperassen zat het blanco exemplaar, dat je bovenaan dit logje vindt. Een mooie invuloefening.

One Comment on “Blanco paspoort voor Oost-Friesland”


Mijn gedachten hierbij zijn:

