Een stiekeme verkering in de jaren 40

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Bij de condoleancebrieven wegens het overlijden van mijn moeder zat er eentje die een geheim uit een ver verleden verklapte.

“Mijn vader vertelde dat hij een half jaar verkering heeft gehad met jullie moeder. Het bijzondere aan het verhaal was dat het een stiekeme verkering was en zij hebben die dan ook beëindigd, zo vertelde mijn vader, omdat ze beiden wel wisten, of dachten te weten, dat pa Vondeling mijn vader, de boerenzoon, geen goede verkering vond voor zijn dochter…”

Dit verhaal kende ik helemaal niet, hoewel mijn moeder wel een bescheiden repertoire op dit gebied had.

Mijn grootvader was van heel kleine middenstandskomaf en is zelf boerenknecht geweest, voordat hij in de electra belandde (eerst als knecht, later als baas). Bovendien kwam zijn vrouw van een boerderij. Ik denk dus niet dat hij uit standsoverwegingen tegen een boer als schoonzoon was. Zeker niet als ik zie dat diens familie aan het westeind van Dwingeloo op de OldenHut zat, wat toch geen keuterij was.

Mijn moeder was fysiek niet zo sterk, ze heeft een poosje op een verpleegstersopleiding gezeten, maar kon het ziekenhuiswerk niet aan. Ik denk dat we daar ergens de reden moeten zoeken van mijn grootvaders (veronderstelde) onwelwillendheid. Trouwen met een boer impliceert het meewerken op een boerderij, de fysieke zwaarte van dat werk zal wel vaker een mooie relatie in de weg hebben gestaan.

Ik heb de briefschrijfster verzocht om haar vader mijn vriendelijke groeten te doen en erbij te zeggen dat ik blij ben, dat hij destijds een blauwtje liep.

4 reacties on “Een stiekeme verkering in de jaren 40”

  1. H. Torenbeek schreef:

    Deze dingen brengen een glimlach aan de geschiedenisloop van families.

    Zo’n verhaal is ook in onze familie aan moeders kant, waar oma in haar jonge jaren verboden was op te nemen met een zekere jongeman die ik hier Dirk zal noemen.

    Het vreemdste was dat wij hier vele jaren later bevriend raakten met iemand waarvan bleek dat zijn oma uiteindelijk wel met deze ‘Dirk’ was getrouwd.

    We hebben daar nog menig maal plezier gehad over de familiale mogelijkheden…..

  2. Wieneke schreef:

    Meestal was het verkeerde geloof of de verkeerde stand de reden dat ouders weigerden toestemming te geven toentertijd. Maar dat je opa (terecht) bang was dat het boerinnenwerk te zwaar zou zijn voor je moeder…….dat vind ik wel getuigen van zorgzaamheid en liefde voor zijn dochter.


Mijn gedachten hierbij zijn:

