Dwars door de stad

Gevelsteen in de Kleine Pelsterstraat, afkomstig van brouwerij Het Witte Kruis, die in de zeventiende eeuw in het wijde van de Herestraat stond, op de hoek van de Kleine Pelster. De steen is het bovenste kwart een keer kwijtgeraakt, de twee kwadranten daar zijn hun voorstellingen kwijtgeraakt. Rechtsonder zit een kogge-achtig schip:
2015-09-26 003
En linksonder zijn de contouren van een paard en wagen zichtbaar:
2015-09-26 007
Windwijzer met paard op pand aan de Nieuwe Ebbingestraat:
2015-09-26 009
Ook daar – gevelsteen met gouden ster, anno 1630:
2015-09-26 012
Aan de Rodeweg verkeert het gevelsteentje met de snikke of trekschuit helaas nog in de toestand van 2013:
2015-09-26 016
Nieuwe Ebbingestraat ter hoogte van het Noorderplantsoen – het blok rond café De Groene Weide:
2015-09-26 022
Nieuwe Ebbingestraat gezien naar het zuiden, om winkelsluitingstijd:
2015-09-26 023
Vanaf de Ebbingebrug – plankpeddelaarsters:
2015-09-26 028

Advertenties

9 reacties on “Dwars door de stad”

  1. Wieneke schreef:

    De gezelligste stad van het noorden. Nog steeds!

  2. Moniek Baars schreef:

    Wat is dat toch met die peddelaarsters? Ik zag ze laatst ook al ergens opduiken. Weet jij hier meer over?

  3. Ton Andringa, Gasselte schreef:

    Gevelsteen Kleine Pelsterstraat.
    Dank voor de foto en complimenten voor je opmerkzaamheid. Toch enige correctie: het schip rechtsonder is geen kogge en zelfs niet koggeachtig. Het kenmerkende van de kogge is de schuingeplaatste rechte stevenbalk. De kogge telt slechts één mast, die voorzien is van een dwarsscheeps razeil, zoals bij Vikingschepen.
    Tussen 1250 en 1450 is de kogge het meest voorkomende zeeschip in onze contreien, varend vanaf het Hoge der Aa, vrachten halend en brengend langs de kusten tussen Antwerpen en de Baltische wateren.

    Op de afbeelding van de gevelsteen is de scheepsboeg juist gebogen en dit schip heeft, duidelijk waarneembaar, drie masten, waarvan twee met meerdere zeilen, dwarsscheeps (oftewel vierkant) getuigd. De achterste mast voert een langsscheeps bezaanzeil.
    De ronde rompvorm en de meermast tuigage met bezaan ontstaan aan het eind van de middeleeuwen.
    In Het Noordelijk Scheepvaartmuseum is een model van een middeleeuwse kogge te zien.

    • groninganus schreef:

      Dank voor de correctie, maar wat is het dan voor schip, denk je?

      • Ton Andringa, Gasselte schreef:

        Pelstergevelsteen.
        Gezien hoge opbouw van het achterschip en de tuigage kon de steenhouwer wel eens een ‘fluit’ voor ogen gehad hebben.
        Dat is een rond 1650 ontwikkelde multipurpose 3-master. De fluit dankt zijn benaming aan het smal bovenschip ontworpen i.v.m. Sont-tarieven die berekend werden naar breedte van het bovendek. De fluit was te varen met een relatief kleine bemanning en had prima vaareigenschappen.
        Zeer populair vrachtschip, ook vaak ingezet bij gevechtsacties.Voorvader Joris Andringa was ooit kapitein op de fluit ‘Stad en Lande’, bijgenaamd ‘den Dubbelen Arend’.

        • Een fluit was meen ik wat langwerpiger, maar ik zie hier eigenlijk een generiek model driemaster in dat vanaf het galjoen in de 16e eeuw tot aan de Napoleontische tijd er ruwweg zo uit zag (zij het met geleidelijk wat meer stagzeilen en wat meer smallere zeilen omhoog). Het profiel van de Batavia is bijvoorbeeld precies gelijk aan deze afbeelding. In absolute grootte kon zo’n model schip nog aardig varieren, maar als dit een schip voorstelde dat Groningen aandeed dan hoorde het wel tot de grootste categorie.

  4. Fraaie serie weer, maar jammer dat de details van verschillende gevelstenen in de loop der tijd verloren zijn gegaan.


Mijn gedachten hierbij zijn:

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s