Een wandeling door de Grunobuurt

De Grunobuurt, gebouwd in de jaren twintig door een woningbouwvereniging voor spoorwegpersoneel, staat er al jaren half gesloopt bij. Door de economische crisis viel de nieuwbouw stil. Op een flinke lap braakliggende grond zijn inmiddels moestuinen aangelegd:

2015-10-07 002
Blijkbaar is er ook een put geslagen. Er staat in elk geval een ouderwetse waterpomp met een zwengel:
2015-10-07 003
Een toegangshek is opgebouwd uit de letters van Gruno, welke corporatie overigens al twintig jaar Nijestee heet:
2015-10-07 009
Straat met oud- en nieuwbouw:
2015-10-07 011
Bij de Snelliuskerk dit vogelhuisje met een kruisje:
2015-10-07 016
Er hangen opmerkelijk véél vogelhuisjes in deze wijk:
2015-10-07 023Ze zijn begin dit jaar gemaakt door kunstenaar Lena van der Wal. Er is zelfs een route van.

Andere mensen laten hun kids graag kickboksen:
2015-10-07 027
Sport en spel, mozaïek van Anno Smith (1915-1990) over wie er vanaf volgende week een tentoonstelling in het Groninger Museum te zien is:
2015-10-07 031
Grappig schoolgebouw uit de wederopbouwperiode met geschakelde lokalen en lessenaarsdaken:
2015-10-07 036
Meditatiecentrum:
2015-10-07 037
Typografische ontsporing op een gevel van Patrimonium, de woningbouwvereniging die in het zuiden van de wijk de grootste huisbaas is:
2015-10-07 040Dat 1936 komt nog authentiek over, de naam Patrimonium al niet meer en het grootschalig uitbazuinen van de oplevering in 1976 getuigt bepaald niet van de ingetogenheid die de stillen in den lande eigen zou zijn.

Kamerlingh Onnesstraat 20, het adres waar mijn oudtante Geeske Perton en haar man Hilvert Timmer, in het stoomtijdperk machinist bij de staatsspoorwegen, langdurig hebben gewoond – herinner me nog van een bezoek dat ik de portiek-etagewoning behoorlijk klein vond:
2015-10-07 046

6 reacties on “Een wandeling door de Grunobuurt”

  1. Jos K. schreef:

    Wat leuk, dit keer geen fietserij maar een wandeling.
    Follow up “Van geen wijken weten” OOG ? 🙂

    Wist niet dat de wijk voor spoorpersoneel gebouwd is. De moestuin ligt aan de Stephensonstraat, de meest bekende uitvinder van de stoomtrein (vooral het overbrengingsmechaniek).
    Sinds ik weer enige jaren in Groningen woon fiets ik geregeld door mijn geboortewijk. De vogelhuisjes (kopieën van echte huizen) van Lena zijn prachtig, net zoals de jaren ’50 mozaïeken.
    Je beschrijft een vogelhuisje “Snelliuskerk”. Bedoel je de Stadsparkkerk? Mijn vader Hans Kuntzel was er lang organist. Als jochie zat ik ’s zondags boven bij hem op het orgel. Bij het laatste lied, als de gemeente weer naar buiten ging, kwam altijd een jongetje boven bij het orgelspel kijken. Peter Westerbrink. Nu ‘master’ van de Aa-kerk.

  2. janbee schreef:

    Het schoolgebouw komt me qua architectuur erg bekend voor, doet me denken aan ‘mijn’ eigen school hier in Noordhorn aan de Oosterweg (nu geen school meer…). In de Stad moet er nog minstens één bestaan.

    • Jasper schreef:

      In de Hoogte bij de kruising van het spoor en de Asingastraat staat er nog zo een. Ook ex-schoolgebouw. Nu huisvest het de activiteiten van het afgebroken Floreshuis

  3. Maartje schreef:

    Hee, leuk die stadse rondjes. Wijken waar ik veel door fietste vanwege mijn werk en dus ook door de Grunobuurt. Wanneer mijn vader voorging in de Stadspark-kerk tijdens de Hervormde jongerendienst, dan moest ik vaak mee. Zodoende ken ik deze kerk ook. Maar dat terzijde, er is voor de Stadjes altijd wel een herinnering bij dergelijke rondjes. Leuk.

  4. Een erg leuk fotoverslag door onze buurt hoor !!

    Uiteraard hebben we hier vermelding van gemaakt op onze Wijkwebsite Grunobuurt.nl

    Link: http://grunobuurt.nl/alle-nieuws/364-wandeling-door-de-grunobuurt-door-groninganus

  5. Korrie schreef:

    Leuk verslag van onze te gekke buurt!!! Even een aanvulling. De korte weergave van de geschiedenis van de buurt is niet helemaal de juiste. Het zuidelijke deel van de Grunobuurt heeft een andere geschiedenis dan het noordelijke deel.
    Het zuidelijke deel (ten zuiden van de Parkweg) is bijvoorbeeld niet gebouwd voor spoorwegpersoneel en daar is ook geen sprake van wijkvernieuwing en braakliggend terrein. Lees ook voor meer info: http://grunobuurt.nl/de-buurt/over-de-grunobuurt


Mijn gedachten hierbij zijn:

