Gemeente Groningen prefereert Friese verbastering boven authentieke padnaam

2015-10-15 019

In haar onmetelijk zelfgewaande wijsheid heeft de gemeente Groningen het fietspad tussen de Van Zwedenlaan en de Peizerweg ’t Hegepad genoemd, zogezegd naar de Hege Vier, een paar stukken weiland in de buurt met veenterpjes.

Ik zou graag de schriftelijke bron voor deze naam willen zien. De Hege Vier ken ik namelijk alleen als de Hoge Vier en dat Hege zal dus een verschrijving van een Friese eigenaar en/of notaris zijn. Mogelijk betreft het zelfs domweg een leesfout. In elk geval is de naam niet echt oud. Het land ter plaatse heette rond 1800 immers nog Fraterland. Zo bezien prefereert de gemeente Groningen een Friese verbastering boven een veel authentieker naam.

Het is niet de eerste keer dat de gemeente Groningen een zootje maakt van de straatnaamgeving. Binnenkort hoop ik een lijstje te kunnen geven van de blunders die de gemeente zich in dit opzicht veroorloofde.

 

9 reacties on “Gemeente Groningen prefereert Friese verbastering boven authentieke padnaam”

  1. Martin Hillenga schreef:

    De ein fan elke reis is it (hege) paad werom. Maar hoe dat met een dwaalweg zit, weet ik niet. Zit er van gemeentewege (straatnamencommissie?) nog een motivatie bij de naamgeving?

  2. Martin Hillenga schreef:

    Bestaande straatnamen worden ook wel eens ongevraagd gewijzigd: Stalstraatje en Lutkenieuwstraatje bijvoorbeeld zijn volgens mij beide gepromoveerd tot ‘straat’ bij het vervangen van bordjes. Maar misschien maak ik hier wel van een muis een olifant.

    • Ton Andringa, Gasselte schreef:

      Muis ‘upgrading’ vond nog wel meer plaats. Aduardersteeg bijvoorbeeld werd opeens Aduarderstraat. Zonder dat dat te merken was aan kwaliteitsverbetering van plaveisel of percelen.

  3. aargh schreef:

    Geen verbetering dus, dat vond ik nog wel aardig kloppen want het is een hele verbetering dat je nu lekker door de weilanden kan fietsen. Ik heb er vanmiddag maar een hijgpad van gemaakt.

  4. Ton Andringa, Gasselte schreef:

    Ik zie uit naar het lijstje van ambtelijke naamgevingsblunders.
    Een topper voor mij is nog steeds: Pagedal te Stadskanaal, zijnde verambtenarij van Poggedèl (Kikkerlaagte).
    Menig Knoalster weet niet, hoe dit uit zijn strot dient te geraken: Paazjedal, Paachedal of Poaziedaal?

  5. ’t Is van alles net niks dus …

  6. Abelius schreef:

    Blikstjinder!

  7. Rein schreef:

    Alvast een suggestie voor het Blunderlijstje: de Magnusstraat in Gravenburg in Groningen die natuurlijk gewoon Albertus Magnusstraat had moeten heten! Tenzij de commissie een mij niet bekende theoloog de heer (of mevrouw) de Grote op het oog had natuurlijk.


Mijn gedachten hierbij zijn:

