Tante Trijn

persoonskaart Tante Trijn, Leeuwarden blog

En zo vind je op het eind van de dag nog wat: de ‘persoonskaart’ van tante Trijn. Enkele spullen die ik van mijn moeder erfde, zijn van tante Trijn afkomstig. Ze overleed op oudejaarsdag 1972, vlak voor mijn grootvader.

Veel weet ik niet van haar. Ze was de oudste zuster van mijn grootvader en – hoorde ik ooit van mijn moeder – een gezelschapsdame bij een vermogende familie in Leeuwarden. Daar woonde ze in een kamer bij die familie in. De naam van die familie was ik kwijt, ik meende dat het Buma was. Een nicht van mijn moeder dacht Bottinga, naar een voormoeder van ons uit een Termunter vissersfamilie.

Ik dacht: laat me eens naar de site van het Historisch Centrum Leeuwarden gaan, wie weet hoe Us Mem een haas vangt. En ja hoor, daar staat het bevolkingsregister online met een persoonskaart van Trijntje Vondeling, en die blijkt eind 1934 vanuit Den Haag bij een familie Y.J. Botma aan de Harlingerstraatweg te zijn ingetrokken als “assistent in de huishouding”, wat iets anders is dan gezelschapsdame.

Nu die Botma nog doorlichten natuurlijk. Leden van die familie zaten ook in Groningerland, ze kwamen vooral uit de Dongeradelen, heb ik de indruk. Ik hoorde het verhaal dat deze familie een lijfrente voor tante Trijn kocht, maar daar later wat verbolgen over deed, omdat ze er een boerderij voor hadden moeten verkopen.

Tryn Vondeling

2 reacties on “Tante Trijn”

  1. Jeroen Hillenga schreef:

    Dit lijkt mij een soort dienstbodenkaart, vooral door de kolom “Ten huize van”.
    Het is geen echte persoonskaart, die werden pas enige jaren later ingevoerd.


Mijn gedachten hierbij zijn:

