Korfbal Is Ons Leven

img376 blog

Het erven van een berg ongesorteerde foto’s heeft als bijkomstigheid, dat er ook foto’s bij zitten die je niet thuisbrengen kunt. Niemand op zo’n foto komt je qua trekken bekend voor. Er is geen aansluiting op andere foto’s. Daarom belandt ze eerst maar eens op het stapeltje ‘onbekend’, het voorgeborchte van de oudpapierdoos.

Deze bekeek ik nog maar eens. Een korfbalclub, maar welk verre familielid zat er zo vroeg op korfbal? Opeens valt me op dat er letters op de korf staan: K.I.O.L, of: Korfbal Is Ons Leven (desgewenst te vervangen door een pittiger alternatief). KIOL was (is?) vanaf 1923 de korfbalclub van Niekerk/Oldekerk en in die contreien woonde inderdaad familie. De foto kreeg dankzij die letters opeens context en betekenis. De reis naar de oudpapierdoos is afgelast.

3 reacties on “Korfbal Is Ons Leven”

  1. Gelukkig heeft je oog voor detail de foto op het nippertje gered van een roemloze ondergang in de schoenendoos ‘ooit wellicht nog eens uit te zoeken’ (heb ik er ook nog een paar van). Ze lijken nog te bestaan. Althans in 2011 bestonden ze nog. Hier http://www.kvhoogkerk.com/index.php?section=4&page=138&modoption=view&newsletter_id=92 noemt KV Hoogkerk KIOL een ‘laagvlieger’. Of dat voor een KV een compliment is of niet, weet ik niet. Ik heb geen verstand van het spelletje.

    • groninganus schreef:

      Dat stuk had ik gezien toen ik zocht naar het laatste persbericht. Vond het enigszins arrogant.

      KIOL, met mijn oud-tante Lieuwkje in de gelederen, werd in 1929 kampioen van Noord-Nederland, ontdekte ik via de redacteur erfgoed LC:

      Waarschijnlijk staat een oud-oom, een broer van Lieuwkje, rechtsonder op de hierboven geplaatste foto.

  2. Wieneke schreef:

    Oh heerlijk, die lange rokken. Lekker warm ook 🙂 Ik heb in mijn puberjaren korfbal gespeeld bij een Rotterdamse club. Toen waren er drie vakken in het veld, nu nog maar twee. De meisjes droegen toen van die leuke korte plooirokjes en daaronder een zwart gymbroekje. Ik herinner me hoe ontzettend koud het kon zijn als we ’s ochtends vroeg moest spelen in het voorjaar! Je mocht tijdens de wedstrijden namelijk geen trainingsbroek aan. We droegen natuurlijk wel kniekousen, maar daarboven was nog een heel stuk bloot.


Mijn gedachten hierbij zijn:

