Kleurrijk naaigerei

Mijn moeder beleefde ooit veel plezier aan diverse handwerken en hoewel ze er sinds haar verhuizing, bijna tien jaar geleden, volgens mij niet meer aan heeft gedaan (of kunnen doen), bewaarde ze wel alle spullen die ze daarbij gebruikte. Een kleine, kleurrijke impressie.

Ouderwets naaigarnituurtje, helaas incompleet:
006
Kaartjes met stopgaren, wie gebruikt zoiets nog?:
023
Kleine haakwerkjes, voltooid en onvoltooid:
024
Ontelbare knopen, gemengd met andere dingetjes die misschien ooit nog eens van pas konden komen:
028

In die knopenbak mocht ik graag graaien als kind.

10 reacties on “Kleurrijk naaigerei”

  1. martha schreef:

    geweldig, ben gek op oude knopen,en kaartjes met stop en maasgaren.

  2. Holly Moors schreef:

    Verkijk je er niet op – er wordt tegenwoordig weer ontzettend veel gedaan op dit gebied – kijk maar eens bij Ravelry, een site waar handwerksters en naaisters van over de hele wereld elkaar weten te vinden: http://www.ravelry.com/tour/getting-started

  3. Simon schreef:

    Je zou ook de draad van je moeder weer kunnen oppakken – ook mannen b orduren tegenwoordig http://www.mrxstitch.com/category/discover/male-embroiderers/

  4. Hendrika schreef:

    Zooo herkenbaar van die generatie.

  5. Kees de Bruin schreef:

    De knopenbus! Als kind de bus leegstorten op de keukentafel en dan sorteren (het liefst tijdens een herstellende griep waardoor je thuis mocht blijven van school en nog maar een klein beetje koorts had), op kleur, of grootte, op materiaal. En altijd op het laatst die ene knoop die nergens bij hoorde.

  6. Met uitzondering van dat mooie naaigarnituurtje, denk ik dat we dit alles t.z.t. zeker ook in mijn moeders huis tegen zullen komen. Heel herkenbaar allemaal.

  7. Herkenbaar ja. Mijn moeder had dat ook, een prachtig bewerkte houten kist met die kaartjes met garen, en een kist met honderden knopen, de een nog mooier dan de ander, daar mocht ik er weleens een uitzoeken als ik een knoop ergens vanaf had.

  8. Waar haalde ze dat spul? Meppel? ik kan me in Havelte niet goed voor de geest halen waar je dat kon kopen, vaag staat me wel een winkeltje bij op de hoek van de Dorpsstraat en de Helomaweg, Israels had mijn moeder het weleens over.

    • groninganus schreef:

      Israëls was de opa van mijn buurjongen. Dat was een kruidenier, voor 1954? de voorganger van de Vissia waar ik hier wel eens over schreef.
      https://groninganus.wordpress.com/2014/07/13/de-winkeldeur-van-meneer-vissia/
      Knopen, garen en band haalde je bij manufacturier Tuin aan de Dorpsstraat voorbij de Brink, maar nog voor het doktershuis. Tuin was tevens de PvdA-raadslid. Wat later begon de veel jongere, maar ook jong gestorven Cor Dorenbos (?) aan de Dorpsstraat schuin tegenover Vissia een soortgelijke zaak. Verder kwamen er rond 1960 nog marskramers langs met een houten bak vol van dat spul. Je keek je ogen uit.

  9. Jos schreef:

    Tegenwoordig ook hip: ketting van knopen als kralen gebruikt. Gesorteerd op kleur of formaat of juist mengelmous.
    Heeft ook praktisch nut: bij verlies van knoop weet je altijd een passende te vinden. Naald en draad én nieuw rijgsnoer andere details.


Mijn gedachten hierbij zijn:

