Hoe mijn grootvader zijn motor voor de moffen verstopte

img402a blog

Mijn grootvader Harm Perton op zijn motor, met mijn vader achterop en diens jongere broer Geert voorop, ca. 1940. Gezien de moestuin en het roggeveld op de achtergrond is de foto gemaakt aan de Dorpsstraat in Havelte, waar ze in het najaar van 1939 vanuit Uffelte naar toe waren verhuisd omdat mijn opa er een nieuwe “ambtenaarswoning” kon huren voor ƒ 270,- per jaar. Achter het achtererf van dat huis begon toen nog de Havelter es, met bouwland.

Volgens de kentekenwebsite van het Drents Archief had mijn grootvader de motor gekocht in 1927, het geboortejaar van mijn vader. Het was een Ariel, destijds een zéér populair merk, made in Birmingham, Engeland.

Er zit nog een verhaal aan vast. In de oorlog waren de Duitsers sterk aanwezig in Havelte vanwege een militair vliegveld dat ze er aanlegden. Toen ze allerlei voertuigen gingen vorderen, verstopte mijn grootvader de motor in het schuurtje bij huis. Maar mijn grootmoeder was bang dat ze hem daar zouden vinden en dus verborg opa zijn motor toen achter in zijn bijenstal tussen Uffelte en Havelte. Volgens zijn taxatie durfden de Duitsers daar toch niet te komen, wat inderdaad bleek te kloppen. Althans, de hele oorlog heeft het ding daar, mede dankzij een afdoende camouflage, onaangeroerd gestaan.

Na de Bevrijding echter, kreeg de plaatselijke afdeling van de BS er lucht van dat Perton nog over een motor beschikte. Mijn grootvader wilde hem echter ook niet voor dit doel afstaan: “Ik heb gien motor om um deur de BS aof te loaten raggen” (of een motivatie van soortgelijke strekking). Razendsnel heeft hij hem toen verkocht. Tegen de BS zei hij dat de motor hem afgestolen was. Tenminste, zo vertelde mijn moeder het verhaal – via de Drentse kentekenwebsite is dit natuurlijk niet verifieerbaar.

Naschrift 14 mei 2016:

Van Michiel Huisman, archeoloog en secretaris van de Veteraan Motoren Club kreeg ik via andere weg de volgende reactie:

“Het provinciale kenteken is inderdaad in 1927 afgegeven, maar ik denk niet dat dat voor deze motorfiets was. In die tijd waren kentekens persoonlijk (ipv voertuiggebonden) en kon je ze dus meenemen naar een volgend voertuig.

De motor op de foto dateert niet uit 1927, maar eerder uit de periode 1932-1934. Het is een snelle en in die tijd dure motorfiets (kopklepper, met dubbele uitlaat). Ariel had in die tijd nogal wat modellen in verschillende uitvoeringen. Daardoor is het lastig van een foto exact het model te bepalen. De motorfiets lijkt op het beroemde Red Hunter model, maar die hadden meestal omhoog gebogen uitlaten. Maar niet altijd, zoals ook blijkt uit dit vergelijkbare exemplaar.

De Red Hunter en afgeleiden bestonden in versies van 250 tot 500 cc, ik denk dat opa een 350 of (waarschijnlijk) een 500 had. Vanaf 1935 werden andere remmen gebruikt met een chromen randje. Dat ontbreekt op de foto, dus het model is van ’34 of eerder.”

2 reacties on “Hoe mijn grootvader zijn motor voor de moffen verstopte”

  1. Bob Poppen schreef:

    Prachtige foto van de Ariel. Jouw verhaal deed mij denken aan een ander verhaal. In de koren- en pelmolen De Liefde te Uithuizen is gedurende de oorlogsjaren eveneens een motor verstopt. Dat gebeurde op een tussenzolder, gelegen boven de waaierzolder (de eerste zolder in deze molen). De motor was van een vriend van de molenaar en lag verstopt in een donkere hoek, onder meelzakken. Hij werd nooit opgemerkt en kwam na de oorlog weer in het licht.

  2. Stof Mijt schreef:

    ik kijk vanaf nu met andere ogen rond, in oldtimerland waar ik met PUCHie en een half been in sta. kwam al eens ergens een ariel tegen namelijk.


Mijn gedachten hierbij zijn:

