Peuter voert loeigrote ganzen bij de Hamburgervijver

We schrijven augustus 1957. Ben ruim twee jaar oud, net geopereerd aan mijn luie oog, heb dientengevolge mijn eerste bril op en maak kennis met de loeigrote ganzen van de Hamburgervijver, waarvoor ik als peuter wel enig ontzag heb. Want stel je toch eens voor dat ze je in de handen bijten:
img357
Levenslange vogelliefhebber als ik ben, wilde ik ze maar wat graag voeren. En dus stak ik mijn hand uit toen mijn vader een stuk oud brood losscheurde voor mijn moeder. Ik wil ook papa, ik wil ook. Achternicht Jansje kijkt toe:
img358

We logeerden bij de ouders van Jansje aan de Hamburgerstraat. Of haar vader of haar moeder zal de foto’s hebben gemaakt.

Van die ganzen weet ik dus nog hoe beducht ik er voor was, Maar er is nog een veel pregnantere herinnering verbonden aan dit korte verblijf in Groningen. Bij het naar bed gaan werd er op de gang van de flat een rooiig nachtlichtje in het stopcontact gestoken, Dit gebeurde, zoals werd gezegd, tegen de angst voor het donker. Dit lampje fascineerde mij mateloos omdat we thuis niet zo’n lampje hadden. Bovendien was ik helemaal niet bang in het donker. In het besef dat de veel grotere Jansje dus wèl bang was voor het donker, sliep ik tevreden in. Dit moet ook zo’n beetje de oudste herinnering van me zijn.

Op de achtergrond van de foto zien we de CICSA of school voor Maatschappelijk Werk van Marie Kamphuis (later de sociale academie ASCA), die hier in 1954 nieuwbouw kreeg, tegenover de laatste, flatachtige bebouwing aan de Korreweg, die ook nog net zichtbaar is. Een jaar of tien geleden werd het schoolgebouw, een creatie van Jo Vegter (wiens Groningse oeuvre nogal vergankelijk bleek) gesloopt voor nieuwbouw van appartementen.

Brengen we Hamburgervijver, blikrichting fotograaf en schoolgebouw in kaart, dan blijkt dat de fotograaf keurig netjes de zon in de rug hield. Hij of zij kiekte recht naar het noorden, zoals het hoorde:

d - 1536_1709 stadsplatt 1961

Met dank aan Wilte Mulder voor de globale positiebepaling.

2 reacties on “Peuter voert loeigrote ganzen bij de Hamburgervijver”

  1. Martin Hillenga schreef:

    Nooit herken ik iemand van kinderfoto’s, maar bij deze opname: moeiteloos!

  2. Maartje schreef:

    Geweldig zijn die zw/w foto’s. En vooral daar ze uit den ouden doos komen. Ik herken de verrassingen die je bij het bekijken ondervind – jij weet vrijwel precies wie er op staan, maar ik heb vele vele foto’s van mijn overgrootvader en zijn familie die niet te plaatsen zijn. Maar ik realiseer me dat er naast bekenden op een foto ook vrienden/kennissen of buren kunnen staan. En daarom in ieder geval niet te benoemen. Maar het toch een feest om ze te zien.


Mijn gedachten hierbij zijn:

