Op de Huishoudschool in Hoogeveen

In de week voor de dood van mijn moeder kwam ik er nog langs: de ‘Volkshuishoud- en Industrieschool voor Hoogeveen en omstreken’ waarop ze leerling was geweest. Het gebouw stond leeg. Het dateert van 1916-1917 weet ik nu:
a
Een kiekje uit haar collectie:
b

Men merke op dat de donkere kleuren van de vooroorlogse kozijnen na de oorlog plaatsmaakten voor wit. Dat gebeurde na de oorlog op vrij grote schaal met architectuur van voor de oorlog.

Mijn moeder kwam in 1946 op die school, nota bene als veertienjarige. Of ze is een keer blijven zitten op de lagere school, waar ik haar nooit over gehoord heb, of ze heeft door de oorlog een poos geen onderwijs kunnen volgen. Overigens bestond er destijds maar voor zes jaar leerplicht, lang niet alle meisjes gingen dus naar een vervolgopleiding. De meesten bleven na de lagere school eerst thuis om daar in de huishouding en/of in het boerenbedrijf te helpen.

Wat me verbaast is dat mijn moeder destijds nog een poezie-album bijhield. Dat zie je meisjes van die leeftijd nu toch niet meer doen? Al haar vriendinnen staan erin. Ze had wel verhalen uit die schooltijd, precies herinner ik me er geeneen, maar de rode lijn was: algehele joligheid.

De Huishoudschool was een drie- of vierjarige opleiding, waarna je als leerling een getuigschrift kreeg. Dit is het exemplaar van mijn moeder, uitgereikt op Juliana’s eerste Koninginnedag:
c
Die dag poseerde haar klas achter de school op het schoolplein – de aangebouwde lokalen uit 1928 die je op deze foto ziet staan, zouden wel eens gesloopt kunnen zijn
d
Ingezoomd – ze staat op de achterste rij, maar buigt zich voorover naar twee hurkende klasgenoten:
e
Een negatieve ervaring was de ontmoeting, onderweg naar school op de Kralose hei, met een potloodventer. Hij werd later in Friesland opgepakt, en om tegen hem te getuigen is ze nog achterop een motorfiets naar Leeuwarden gereden.

Na de primaire klassen volgde ze nog een meerjarige cursus ‘huisnaaister’ – daarbij moet deze foto gemaakt zijn:
f
En deze met een Pfaff:
g
Terwijl de primaire klassen afsloten met een getuigschrift, kreeg ze voor die toegespitste cursus een heus diploma uitgereikt:
h

One Comment on “Op de Huishoudschool in Hoogeveen”

  1. aargh schreef:

    Toen wij in Hoogeveen woonden heeft de school nog een lange tijd te koop gestaan. De voorkant is toen mooi opgeknapt , volgens mij met de bedoeling om het op te splitsen en er bedrijven in te huisvesten maar het wilde maar niet vlotten. Op een gegeven moment zaten er mensen (leerlingen van een andere school?) in het achterste gedeelte. Dat is dus niet gesloopt, integendeel, er is nog een heel stuk aangebouwd, iets met veel glas herinner ik mij. Op google earth kun je zien dat het een merkwaardig conglomeraat van bouwsels is geworden.


Mijn gedachten hierbij zijn:

