Oom Sikke en zijn monumentale bouwtoestanden

Sikke Bauke Postma (1899-1973) was voordat hij als weduwnaar met mijn  vrijgezelle oud-tante Annie trouwde (1963), en wellicht daarna ook nog een poosje, bouwkundig tekenaar en opzichter bij restauratieprojecten. Opgegroeid in de omgeving Kollum-Oudwoude-Zwaagwesteinde-Veenklooster, woonde hij vanaf 1930 bijna veertig jaar in de stad Groningen. Hier werkte hij onder andere mee aan de restauratie van het Huis met de Dertien Tempels in de Oude Boteringestraat. In de omgeving van de stad was hij bijvoorbeeld betrokken bij de restauratie van de havezathe Laarwoud in Zuidlaren.

Van hem bevond zich een plakboek in de boedel van mijn moeder, waarin deze foto zit van de Leeuwarder ambachtsschool in 1915:

1

De banken, waarop tekenspullen als linialen en driehoeken liggen, zijn georiënteerd op het licht, dat links door de ramen komt. De fotograaf heeft voor het overzicht de leerlingen en hun docent naar achter gedirigeerd. Op het bord daar staat de draagconstructie van een balkon getekend. Rechtsachter staan kozijnprofielen en voorbeelden van metselverbanden tegen de muur. De jonge Sikke Bauke Postma valt maar moeilijk aan te wijzen. Ben geneigd te kiezen voor de jongen vooraan in het centrum, maar het kan net zo goed een andere zijn.

Ik ben er ook nog steeds niet uit, wat ik met dat plakboek moet doen. Er bevinden zich familie- en schoolfoto’s in, ouwe ansichten van Kollum, Staveren, Buitenpost en Zuidhorn en knipsels over historische toestanden en monumenten in Zwaagwesteinde, Oudwoude, Veenklooster, Deinum, Kollum, Westergeest, Peins, Groningen en Zuidlaren. Ik denk dat ik de Groninger zaken eruit haal en voor de rest een Friese bestemming zoek.

Oom Sikke was zo’n beetje de enige bouwvakker onder de oudere familieleden waarmee mijn ouders warme betrekkingen onderhielden. Je bent dan geneigd de afgedwaalde losse foto’s, waarop monumentale bouwtoestanden te zien zijn, ook aan hem toe te schrijven. Op deze staat hij zeker, als derde van links op de achterste rij. Als enige heeft hij een pen in zijn borstzakje:

2

Gezien de petten dateer ik deze foto op omstreeks 1930. Linksachter staan grafstenen, het betreft een stuk nieuwbouw aan of bij een onbekende kerk. Er ligt sneeuw, ook op de stapel stenen rechts, maar kennelijk is er geen vorstverlet. Een stuk of wat schilders komen mee op de foto, net als, rechtsachter, een stukadoor. Het project zit in zijn eindstadium, de foto sluit als het ware een periode van prettige samenwerking af.

Van de volgende twee ben ik minder zeker of ze van Sikke Postma komen. Achterop beide staat als locatie “Termunten” aangetekend en dat is nou net het dorp waar de familie van mijn moeders vader oorspronkelijk vandaan kwam. Op de eerste zijn mannen hoog op een steiger doende bij een spitsboog. Mogelijk wordt de houten steunconstructie verwijderd:

3

Op de tweede voeren vijf bouwvakkers een soort van circusact op. Drie zitten er op een kruiwagen – de middelste en oudste lijkt dermate bestoven dat hij stenenbikker, voegenverwijderaar of opperman moet zijn geweest:

4

Net als op de vorige gaat het hier waarschijnlijk om de Termunter kerk. Die kerk is in de oorlog zwaar beschadigd geraakt en nadien weer opgeknapt, maar in elk geval de onderste foto lijkt ouder.

2 reacties on “Oom Sikke en zijn monumentale bouwtoestanden”

  1. aikep schreef:

    Je weet natuurlijk wat een archivaris nu gaat zeggen: niet slopen dat plakboek, in zijn geheel een mooie bestemming voor zoeken. Context is alles 🙂

  2. Dwarsbongel schreef:

    Ik heb al een tijdje nauwelijks meer bij je gekeken (*bloos*) maar val nu min of meer met de neus in de boter. Je herinnert je misschien van mijn oudere blogs dat mijn vader jong overleden is. Van hem zijn er ook meerdere foto’s van bouwprojecten. Zijn familie komt ook van oudsher uit de omgeving van Kollum. Hij deed de ambachtsschool in Groningen en leerde via PBNA door tot opzichter.
    Voorouders van mijn moeder zaten ook in de bouw; mijn overgrootvader begon in Suameer in het bedrijf van zijn vader en vervolgde zijn loopbaan in Hoogkerk, de plaats waar mijn ouders elkaar vonden, en waar mijn vader begraven is, dichtbij mijn overgrootvader van moeders kant.
    Dan noem je Termunten, waar we onlangs nog waren tijdens de “Groninger kerkentocht” tgv de verjaardag van mijn lief, en foto’s gemaakt hebben bij die kerk. Mijn grootmoeder van moederskant is dan weer geboren in die omgeving: Appingedam.
    En dan ook nog, wijlen mijn lieve toenmalige schoonmoeder is opgegroeid in Oudwoude…


Mijn gedachten hierbij zijn:

